preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Zaplecze SEO – co to jest i jak jest zrobione?

Zaplecze SEO – co to jest i jak jest zrobione?

Poniższy wpis to pierwsza część naszego cyklu „O zapleczach”. Cykl ten jest serią artykułów, które mają na celu udzielenie przystępnej odpowiedzi na pytania związane z zapleczami, pomocne także dla osób spoza świata SEO. Powracamy do absolutnych podstaw, by zwrócić uwagę na fundamentalne terminy i ich znaczenie w codziennych działaniach, które wpływają nie tylko na użytkowników, ale funkcjonują także jako znaczące elementy działań SEO.

Zapraszamy zatem do lektury pierwszego wpisu inaugurującego serię tekstów wyjaśniających fenomen zaplecz!

W prosty i klarowny sposób wyjaśniamy zawiłości związane z zagadnieniami dotyczącymi szeroko pojętego obszaru SEO. Zdajemy sobie bowiem sprawę z tego, że przystępne przedstawienie specjalistycznych terminów jest niezwykle istotne nie tylko dla tych z Was, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie SEO, ale także dla osób chcących zweryfikować nabytą już wiedzę.

Dlatego, jeśli:

  • nie wiesz czym jest zaplecze SEO,
  • chcesz się dowiedzieć, dlaczego pozycjonerzy oraz agencje tak bardzo enigmatycznie o nich mówią,
  • szukasz odpowiedzi na pytanie, jak takie zaplecze jest zrobione,
  • do czego dokładnie służy,
  • i dlaczego tyle kosztuje…

to w tym oraz kolejnych artykułach z cyklu „O zapleczach” postaramy się odpowiedzieć na te pytania w możliwie najbardziej przystępny sposób, zrozumiały nawet dla niezaznajomionego z powyższymi tematami czytelnika.

Zanim jednak zaplecze SEO stanie się motywem przewodnim tego wpisu, opowiemy o czym nie jest ten artykuł oraz cały cykl:

  • nie zawiera on gotowych instrukcji dotyczących sposobu, w jaki należy postępować ze stronami zapleczowymi,
  • nie ma w nim pełnych list wartościowych źródeł, z których można pozyskać linki do swojej strony,
  • nie jest też odpowiedzą na pytanie „Jak szybko znaleźć się na pierwszych pozycjach w wyszukiwarce Google?”,
  • nie jest on technicznym kompendium wyjaśniającym jak budować strony zapleczowe wspomagające pozycjonowanie.

Co jeszcze znajdziesz w tym wpisie:

Zaplecze SEO – definicja

Mówiąc krótko i w dużym uproszczeniu – zaplecze SEO to strona internetowa (lub zbiór stron), linkująca strony pozycjonowane, która mogłaby samodzielnie istnieć w sieci – nawet nie pełniąc tej funkcji. 

Innymi słowy: powinna to być strona na tyle naturalna, aby nie kojarzyła się z zapleczem.

W świecie ogólnie pojętego pozycjonowania stron internetowych, zaplecze SEO jest jednak określane za pomocą dwóch różnych paradygmatów. Wspólnym mianownikiem obu modeli jest cel, do którego dążą zaplecza SEO, czyli poprawienie pozycji strony macierzystej/pozycjonowanej w wyszukiwarce Google.

Zwykło się opisywać wspomniane modele poprzez dwie definicje: szeroką i wąską (ścisłą). Ponieważ obie definicje są dość często używane zamiennie w zależności od kontekstu, poniżej przedstawiamy krótkie wyjaśnienie każdej z nich.

Zaplecze SEO (pozycjonerskie) – szeroka definicja pojęcia

W bardzo szerokim ujęciu, zaplecze SEO jest zbiorem wszystkich linków zewnętrznych, które prowadzą do strony internetowej. Wliczają się w to między innymi: linki z blogów, for, profili, kont w portalach społecznościowych czy katalogów.

Podstawową wadą takiego określania zaplecza jest to, że w ogólnym sensie ta definicja odnosi się do wszystkich zasobów, które mogą wskazywać na stronę pozycjonowaną, w tym także do źródeł nad którymi nie ma się kontroli. Osoba trzecia może bowiem utworzyć link wskazujący na dowolną, niekoniecznie swoją, stronę. Dlatego też często używa się tego określenia z zawężeniem, odnosząc go do miejsc, na których można w 100% modyfikować treść oraz linki wychodzące. Wtedy też zapleczem będą samodzielnie utworzone posty i profile, a także własne strony i blogi.

Upraszczając – zapleczem jest zbiór linków i stron, do których ma się pełny dostęp oraz kontrolę, ponieważ jest się ich właścicielem.

Zaplecze SEO - definicja szeroka

Zaplecze SEO – definicja szeroka

Zaplecze SEO (pozycjonerskie) – ścisła (wąska) definicja pojęcia

Zgodnie z węższym rozumieniem pojęcia zaplecza SEO, zapleczem jest konkretna strona z wpisami/artykułami, którą można dowolnie modyfikować i zazwyczaj jest się jej właścicielem. Bardzo często artykuły w niej zawarte są bardzo ściśle powiązane z konkretną branżą (z wysokim topical authority dla danego zakresu wiedzy).

Można powiedzieć, że jest to konkretna strona utworzona w celu pozycjonowania powiązanych z nią tematycznie stron docelowych. Taka strona zazwyczaj posiada szeroki i wartościowy content, który jest systematycznie rozbudowywany.

Często też używa się określenia zaplecze dedykowane. Są to strony zapleczowe, które zostały utworzone tylko i wyłącznie do pozycjonowania jednej konkretnej domeny (strony internetowej).

Warto zwrócić uwagę na fakt, że bardzo często strona zapleczowa (a w szczególności zaplecze dedykowane) posiada swoje własne zaplecza (rozumiane jako zbiór stron, które do niej linkują).

Zaplecze SEO - definicja wąska

Zaplecze SEO – definicja wąska

Kilka dodatkowych słów o definicji zaplecza

Zaplecze zawiera w sobie mniej lub bardziej wartościowy content, przez co pomiędzy przeciętnym blogiem specjalistycznym lub informacyjnym, a zapleczem SEO, występuje bardzo niewielka różnica.

Jednak nie zawsze tak było, dlatego zapraszamy na krótką lekcję historii. Temat przewodni: Przełomowe aktualizacje algorytmów googlowskich na przestrzeni ostatnich lat.

Aktualizacje algorytmów i ich wpływ na zaplecza SEO

Zaplecza SEO, od samego początku wyszukiwarek internetowych, są nieodłącznym elementem pozycjonowania. Jednym z fundamentalnych czynników, które wyszukiwarki brały (i do dzisiaj biorą) pod uwagę przy określaniu kolejności wyświetlanych wyników jest to, ile linków prowadzi do danej strony oraz jakie strony (domeny) do niej linkują.

Dawniej podstawowym czynnikiem rankingowym była ogólna ilość linków, która prowadzi do danej domeny – strony. Idea była słuszna i miała odzwierciedlenie w świecie rzeczywistym. Im więcej osób mówi o danej firmie lub usłudze, tym bardziej prawdopodobne, że warta jest ona polecenia, a zarazem przedstawienia w pierwszej kolejności.

lepsze pozycje - więcej linków

Taką zależność zaobserwowało wiele osób, które aktywnie starały się poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarce Google. Doprowadziło to do kuriozalnej sytuacji, w której masowo tworzono różnego rodzaju strony z dużą ilością linków kierujących do pozycjonowanych stron. Webmasterzy i osoby zajmujące się SEO hurtowo kupowały nowe domeny oraz konta hostingowe i wstawiały na nie treść wygenerowaną w 100% przez automaty i mieszarki tekstu. Wszystko tylko po to, by utworzyć nowe linki, które mogłyby kierować do stron, którymi się opiekowali.

Takie działania sprawiły, że niektóre osoby i firmy pozycjonujące prowadziły wyścig zbrojeń rozwijając oprogramowanie do automatycznego tworzenia zaplecz, które linkowały stronę pozycjonowanego klienta. W efekcie takiego postępowania, wyniki wyszukiwania zostały przesiąknięte spamem i chcąc znaleźć informacje na temat niektórych usług, dużo lepiej było samemu udać się na spacer po okolicznych firmach.

Niestety, treść, którą można było znaleźć w Internecie, nie nadawała się do czytania przez człowieka.

Stronom ze spamem mówimy nie

Wtedy Google powiedziało: Stop!

Stronom ze spamem mówimy kategoryczne NIE!

Google widząc, co dzieje się z wynikami wyszukiwania oraz sposób, w jaki właściciele stron starają się swoje witryny wywindować na szczyty wyników, postanowiło zareagować.

Ogólna koncepcja walki z wszechobecnym spamem jest rozwinięciem tego, jak ludzie polecają sobie rzeczy i usługi w świecie rzeczywistym. Oprócz naturalnego elementu ilości osób (stron) polecających daną usługę (stronę), zwiększono znaczenie takich czynników jak zawartość strony (ile i o czym mówi) oraz jakie strony zapleczowe (osoby) się do niej odnoszą. Opis usługi wraz z korzyściami i/lub wadami jest wart więcej niż stwierdzenie: „Nasze usługi XYZ są najlepsze.” Tak samo jest z tym, kto poleca daną usługę – często większą wartość ma niezależna opinia dwóch ekspertów niż 100 opinii osób z drugiego końca kraju/świata.

Panda i Pingwin a zaplecza SEO

Wspomniane wyżej założenia doprowadziły do dwóch bardzo głośnych zmian w algorytmach Google: Pandy oraz Pingwina.

Odświeżenie Pandy w kontekście zaplecz

Odświeżenie Pandy miało za zadanie kontrolę treści (zawartości) stron oraz promocję tych, które będą jak najbardziej użyteczne dla użytkownika. Jednocześnie Panda miała karać strony powielające treść zawartą w innych serwisach lub posiadające bardzo krótkie, prawie znikome opisy. W ten sposób Google wymusiło, aby zaplecza i docelowe strony posiadały rozbudowaną, użyteczną i unikalną treść.

W skrócie – Panda zaczęła pilnować, aby strony wypowiadające się na dany temat miały swoje własne rozbudowane zdanie. 🙂

Co zmieniła Panda?

Co zmieniła Panda?

Więcej informacji o wpływie zarówno algorytmu Panda, jak i treści stron, na pozycje strony internetowej znajdziesz w tekście: Co to jest thin content i duplicate content?

Odświeżenie Pingwina w kontekście zaplecz

Odświeżenie Pingwina miało za zadanie kontrolę tego, kto linkuje – czyli wskazywało daną stronę jako użyteczną. W ramach tego procederu Pingwin karał strony posiadające nienaturalne linki, zwłaszcza pochodzące ze stron o niskiej jakości.

W skrócie: Pingwin zaczął pilnować na ile wartościowe są strony, które odnoszą się do strony docelowej.

Co zmienił pingwin?

Co zmienił Pingwin?

Pingwin nie rozwiązał jednak wszystkich problemów i – jak to w rzeczywistości bywa – przyczynił się do powstania kolejnych. Jednak ten aspekt nie będzie omawiany w tym artykule, gdyż już kilkukrotnie poruszaliśmy go na naszym blogu.

Kilka słów o udostępnianiu zaplecz

Czy można zobaczyć linki oraz strony zapleczowe wykorzystywane do pozycjonowania strony?

Postawienie powyższego pytania wydaje się konieczne, zwłaszcza gdy o wspomnianych wcześniej aktualizacjach słyszy się po raz pierwszy. Pytanie o zaplecza często zadawane jest osobom pozycjonującym w kontekście stron, którymi się opiekują oraz stron konkurencji.

Wyjaśnienie tego problemu jest złożone i mogłoby być przedmiotem osobnego wpisu – natomiast w skrócie można powiedzieć, że nie. Zazwyczaj nie udostępnia się adresów zaplecz do informacji innych osób.

Dlaczego?

Przede wszystkim w trosce o bezpieczeństwo strony linkowanej, jak i samej struktury zaplecz, a także ze względu na poufność informacji (ujawnianie danych o linkach osobom trzecim/nieupoważnionym).

Udostępniając na żądanie link do strony zapleczowej stwarzamy sytuację, w której może on zobaczyć do jakich innych witryn prowadzą linki z takiej strony. W taki sposób osoba postronna uzyskuje informacje o linkowanych domenach.

W związku z powyższym oczywistym jest, że na etapie poprzedzającym rozpoczęcie współpracy, takie informacje potencjalnemu klientowi nie zostaną udzielone, może on bowiem działać w imieniu konkurencji. Z kolei w trakcie trwania współpracy (o ile nie ma to szczególnie istotnego uzasadnienia – na przykład prawnego), takie informacje ze względów bezpieczeństwa nie są udostępniane (lub przynajmniej nie ułatwia się zdobycia takich informacji).

Tak samo jak nie udostępnia się w świecie rzeczywistym wszystkich informacji – na przykład dotyczących miejsca, w którym trzyma się swoje oszczędności czy inwestycje – tak samo agencje SEO nie dzielą się informacjami o swoich zapleczach. Wyjątkiem od tej reguły mogą być zaplecza SEO dedykowane i tworzone przez agencje specjalnie na potrzeby klienta, jednak na z góry określonych zasadach.

Mam nadzieję, że opisany wcześniej rys historyczny odnośnie Pandy oraz Pingwina przybliżył w bardzo dużym skrócie, co stało się z zapleczami na przestrzeni ostatnich lat.

Wiedząc jak i dlaczego zaplecza ewoluowały oraz z jakiego powodu są obarczone złą sławą, powróćmy do czasów obecnych.

Treść to podstawa – także na stronach zapleczowych

Tak, jak to pokazała historia ewolucji algorytmów Google, content na stronie internetowej nabrał dużo większego znaczenia. Wszystko przez to, że teraz Google wie jakie treści dla użytkownika są dobre/odpowiednie i czy odpowiadają na jego pytania oraz potrzeby względem intencji postawionych w zapytaniu wpisanym do wyszukiwarki. W związku z tym, Google ma wystarczającą wiedzę by podjąć decyzję, jakie strony są ważniejsze i czy należy je promować, a które z nich mają mniejsze znaczenie.

Należy pamiętać, że nie tylko na stronach pozycjonowanych, ale także na stronach zapleczowych, należy udostępniać wartościowe merytorycznie oraz popularne treści, które będą dla czytających je użytkowników pomocne. Szczególnie cenne będą te z nich, które odpowiadają na większość zapytań określonej grupy użytkowników zainteresowanej daną tematyką lub poszukującej w tym temacie rzeczowych informacji.

Nie bez znaczenia jest to, że jeśli taka treść zostanie wzbogacona o zdjęcia, infografiki oraz komentarze, będzie postrzegana jako content bardziej profesjonalny.

Pisanie dobrych tekstów, które zainteresują i nakłonią użytkownika do zakupu lub poproszenia o ofertę, nie jest łatwe. Niemniej kilka porad, jak tworzyć tego rodzaju treści, przedstawialiśmy już w innym artykule, mianowicie: Skuteczny content marketing, czyli treści, które sprzedają.

Cały ten proces wraz z udostępnianiem interesujących artykułów dopasowanych do docelowej grupy użytkowników pomaga w budowaniu społeczności, która może regularnie odwiedzać stronę, a część z niej będzie spontanicznie ją linkować wspomagając w ten sposób proces pozycjonowania. Co więcej treść jest także ważna poza daną stroną, zwłaszcza jak się stosuje alternatywy dla zaplecza seo – artykuły sponsorowane.

Więcej o tym jak bardzo marketing treści jest istotny oraz w jaki sposób można go wykorzystać, pisaliśmy już na naszym blogu w temacie: Content marketing – co to jest, jak działa i jakie daje korzyści?

Podsumowując: wzorowe zaplecze SEO posiada rozbudowany i z góry zaplanowany content – tak, jak każda inna wartościowa strona internetowa.

Jednak sama treść to nie wszystko i nie samym contentem żyje zaplecze. Czym w takim razie jeszcze się wyróżnia dobre zaplecze w czasach obecnych?

Cechy dobrego zaplecza SEO

Czyli: o co dba pozycjoner?

Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą w zbudowaniu dobrego zaplecza SEO.

Formatowanie treści

Oprócz merytorycznego contentu należy zadbać o to, aby treści były prezentowane w odpowiednio sformatowany sposób z podziałem na akapity.

Uzupełnienie contentu o zdjęcia i grafiki

Istotne jest także wzbogacanie tekstów zdjęciami – tak, aby użytkownikom (a nie tylko robotom) prezentowaną zawartość czytało się dobrze i przyjemnie.

Regularna publikacja treści

Dobrze jest publikować treści regularnie, aby przyzwyczaić zarówno czytelników jak i roboty Google, że warto na stronę powracać oraz ją promować, gdyż jej zawartość jest na bieżąco wzbogacana i aktualizowana. W ten sposób użytkownicy będą spędzać na niej więcej czasu i możliwe, że trafią na stronę docelową bezpośrednio przez stronę zapleczową, co jest wartością dodaną do podstawowej funkcji zaplecza, czyli wspomagania pozycjonowania.

Unikalność i użyteczność strony zapleczowej

Należy pamiętać o tym, że strona powinna mieć unikalny wygląd na tle innych zaplecz i lepiej nie budować zaplecza na najpopularniejszych szablonach. Strona zapleczowa powinna być również przyjazna dla użytkownika pod względem wizualnym i funkcjonalnym wraz z logiczną architekturą informacji.

Zabezpieczenie zaplecza

Tak jak w przypadku każdej innej strony, należy zadbać o odpowiednie zabezpieczenie zaplecza. Ochroni to stronę zapleczową przed niepożądanymi atakami hakerskimi mającymi na celu kradzież danych, treści czy użycie naszego zaplecza do pozycjonowania innych stron.

O tym, jak w podstawowy sposób można zabezpieczyć stronę przed takimi nieprzyjemnymi zdarzeniami, pisaliśmy między innymi w artykule: Jak zabezpieczyć stronę przed atakami hakerskimi?

Tematyczność zaplecza

Najważniejszą kwestią jest jednak tematyka tworzonego zaplecza. Powinna ona być powiązana z pozycjonowaną witryną tak, aby docierała do określonego odbiorcy. Ponieważ strona ma odsyłać do docelowej witryny, ważne jest to, o czym odsyłająca strona jest i jakiego rodzaju treści są w niej zawarte. W innym przypadku zaplecze nie będzie pomocne, a w szczególnych przypadkach może nawet zaszkodzić, chociażby dlatego że nie wygląda to naturalnie (wyobraź sobie stronę o materiałach budowlanych, która poleca damskie koszulki).

Podsumowując

Dobra strona zapleczowa powinna charakteryzować się tym, co strona pozycjonowana. Powinna przyciągać użytkowników zainteresowanych określoną tematyką, tak jakby nie pełniła roli pomocniczej w kontekście SEO dla innej strony. Natomiast systematyczna praca nad zapleczem powinna być równie ważna jak praca nad pozycjonowaną witryną.

Można też powiedzieć, że każda strona może być zapleczem albo zapleczem innego zaplecza.

Cechy zaplecza SEO

Cechy zaplecza SEO

 

Siła posiadania zaplecza tkwi w tym, że lepiej mieć nad nim kontrolę i samemu decydować na co ono wpływa – tak, aby czerpać z niego jak najwięcej.

Co dokładnie można zyskać z własnego zaplecza i sprawowania nad nim kontroli?

Odpowiedź znajdziesz w kolejnym artykule z cyklu „O zapleczach”. „Wady i zalety zaplecza SEO!

11
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    W końcu ktoś to opisał po ludzku. Jak kiedys miałem pozycjonowanie w pewnej firmie to nie mogłem się doprosić odpowiedzi co to dokładnie są te ich zaplecza i co właściwie z nimi robią i jak to działa. Czy w kolejnych wpisach będzie jak takie zaplecze własne budować i na co zwracać uwagę? Czy bedzie to nie długo i kiedy czy za kilka miesięcy… ?

    • 2
      Krystian Grabianowski

      Panie Przemysławie, bardzo dziękuję za opinie oraz miłe słowo. Cieszy mnie fakt, że powyższym wpisem udało się rozwiać część wątpliwości dotyczących zaplecz SEO. Odnośnie pytania, kiedy więcej informacji o zapleczach to tematyka zaplecz dedykowanych jest mocniej poruszona w 3. wpisie z cyklu: https://www.widzialni.pl/blog/jak-zbudowac-zaplecze-seo Pozdrawiam.

  2. 3

    Ciekawe, niepowiem trochę po macoszemu potraktowano zaplecza dedykowane a to by mnie bardziej interesowało

  3. 5

    Okej, wiekszosc rozumiem trochę mi to rozjasnilo ale nie rozumiem dlaczego mój informatyk, firma pozycjonująca stronę nie chce mi pokazać zaplecz oraz miejsc z których linkuje. Skąd mam wiedziec ze dobrze robi swoją pracę skoro tego nie widzę?

    • 6
      Krystian Grabianowski

      Panie Adamie, bardzo dziękuję za komentarz oraz postawione pytanie. Jeśli wspomiane zaplecze miało być w zamyśle zapleczem dedykowanym, stricte pod Pana stronę, domenę to nie pokazanie go czy linków daje do myślenia.
      Natomiast w kwestii pozostałych zaplecz sprawa jest bardzo pragmatyczna, mianowicie: Biznes lubi ciszę i nie każdy chce pokazywać wszystkie elementy swojego Know-How co jest jak najbardziej zrozumiałe.
      Co do możliwości sprawdzenia można tego dokonać z pomocą Ahrefs czy Majestic (chociaż bardzo często są zablokowane przed nimi, ale nie zawsze). Pewniejszą drogą jest analiza z poziomu GSC (Google Search Console), do którego powinien posiadać Pan dostęp.
      Swoją drogą pozostaje pytanie na ile konieczne jest sprawdzanie wszystkich źródeł linkowania. Jeśli zarówno widoczność jak i ruch mają tendencję wzrostową, oznacza że obrana strategia rozwoju jest prawidłowa. W przypadku gdy trend nie jest taki pozytywny warto się zastanowić zbadać, dlaczego tak się dzieje, gdyż nie koniecznie musi to być brak X linków z zaplecz a inny czynnik (na przykład wynikający z konstrukcji strony lub contentu) może być tego powodem.

  4. 7

    Witam i od razu dziękuję za wyczerpujący artykuł. A czy mógłby ktoś napisać jak dokładnie ma wyglądać linkowanie z zaplecza? Jezeli mamy daną domenę na innym serwerze i na niej witrynę z aktualizowanymi artykułami można do każdego z nich dodać linka do naszej pozycjonowanie witryny? (Oczywiscie linka z innymi anchorami) Czy raczej z jednej witryny Max 2, 3 linki?

    • 8
      Krystian Grabianowski

      Panie Filipie, bardzo dziękuję za opinię na temat artykułu oraz postawione pytania. Częściową odpowiedź na nie można znaleźć w trzecim wpisie cyklu 'O Zapleczach’ – https://widzialni.pl/blog/jak-zbudowac-zaplecze-seo/ w sekcji o połączeniach zaplecz SEO. Na postawione pytania trudno dać jednoznaczną odpowiedź.
      Po wypowiedzi wnioskuję, że wspomniana domena jest czymś w rodzaju zaplecza dedykowanego i umieszczane są na nim artykuły, które z powodów biznesowych lepiej by się znalazły na nim zamiast na domenie macierzystej. W zależności od jego przeznaczenia do tematu można podejść w różny sposób. Jeśli dana domena jest czymś w rodzaju pod Brandu lub Brandu stricte poradnikowego możne być linków prowadzących do domeny więcej, a nawet można się pokusić o linkowanie ze stopki.
      W kwestii samych linków z artykułów do domeny głównej to wypośrodkowałbym to co Pan zasugerował. Wspomniane 2-3 linki z całej domeny to zdecydowana zbyt duża ostrożność, natomiast linkowanie z każdego artykułu to będzie już przesada. Osobiście skupiłbym się na linkowaniu tematycznym (doborze linków wewnętrznych) oraz odpowiedniego rozrzucenia anchorów, aby nie przesadzić z anchorami exact-match.
      Całość można też uzupełnić o linki graficzne – na przykład banery z CTA kierujące bezpośrednio do odpowiedniej oferty na domenie macierzystej. Oczywiście wspomniane rozwiązania są przykładowe i trochę „na ślepo” i dobrych rozwiązań zazwyczaj jest klika. Jak to traktuje stary żart „Gdzie dwóch pozycjonerów tam trzy opinie”. Pozdrawiam i życzę sukcesów w zdobywaniu szczytowych pozycji w wyszukiwarkach samodzielnie lub z naszą pomocą, co gorąco polecam!
      (Mailowo: biuro@widzialni.pl lub telefonicznie pod numerem +48 801 011 555)

  5. 9

    To ładnie! Podoba mi się ten wpis, a w szczególności miejsce odnośnie udostępniania zaplecz osobom postronnym. Mój wniosek jest taki, że zaplecza dla Agencji SEO są jak oszczędności życia dla Kowalskiego. Nikt nie chce ich pokazywać 🙂 czy mam rację ?

    • 10
      Krystian Grabianowski

      Można to tak ująć. Pieniądze jakiekolwiek nie lubią rozgłosu, niezależnie czy są one wirtualne, czy jest to know-how, workflow pracy czy złote monety w skarpecie. Może bym doprecyzował, że nie tyle, że nie chce się ich pokazywać, co nie są to informacje jakimi należałoby się chwalić na prawo i lewo. Każdy pieniądz lubi ciszę 🙂 Pozdrawiam.

  6. 11

    […] Tekst jest jednocześnie kontynuacją cyklu artykułów „O Zapleczach”, dlatego jeśli nie miałeś jeszcze okazji się z nimi zapoznać, albo samo pojęcie zaplecz pozycjonerskich jest Ci obce, zapraszam do lektury od pierwszego artykułu serii: Co to jest zaplecze SEO? […]

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony