Praca w agencji SEO. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Praca w agencji SEO. Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?


Ogłoszenie znalezione, zupdate’owane CV i napisany przekonywający list motywacyjny. Czeka Cię już tylko rozmowa kwalifikacyjna na wymarzone stanowisko w dziale SEO. 

Niezależnie czy przechodzisz kryzys wieku średniego i szukasz nowych wyzwań, czy już masz doświadczenie w zakresie pozycjonowania i chcesz spróbować sił w nowym miejscu, to musisz przestrzegać pewnych zasad, dzięki którym rozmowa kwalifikacyjna będzie czymś więcej niż tylko nieprzyjemnym wspomnieniem.

 

Szef.

Troskliwy ojciec, przodownik pracy. Jego głos, choć donośny, to przepełniony tkliwością rozbrzmiewa po biurach i zakładzie pracy chwaląc pracowników. Ramiona jego rozpościerają się wszerz chroniąc przed łakomym wzrokiem konkurencji i szponami rozkojarzenia.

Szef. Naczelnik, dowódca, Kierownik. Szefuncio. Architekt sukcesu. Pionier pozycji. Inspirator rozwoju.

Jeśli chcecie się dowiedzieć jak wejść pod skrzydła TAKIEGO Szefa, to ten – humorystyczny – artykuł nie jest właściwą wskazówką, a jedynie hołdem złożonym każdemu Przełożonemu, który jest Szefem – Inspiratorem.

Z okazji dnia SZEFA – artykuł z uśmiechem. 🙂

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej czekają Cię wymagające wyzwania, mrożące krew w żyłach pytania i piorunujący wzrok rekruterów. Nie masz się jednak czego lękać – ten poradnik to remedium na wszystkie czyhające zagrożenia na drodze do pracy jako starszy specjalista SEO. Stosując się do poniższych rad, optymalnie się przygotujesz, by stawić czoła mitycznej rozmowie kwalifikacyjnej.

Przebieg rekrutacji na pozycjonera SEO

Proces rekrutacji dzieli się na poszczególne etapy, które można porównać do zadań w grach RPG. Każdy z nich umożliwia uzyskanie punktów Padawan Rank (PR). Naturalnie im więcej punktów zdobędzie kandydat na pozycjonera, tym lepiej.

W tej rozgrywce czekają m.in. następujące punktowane wyzwania:

  • rozmowa wstępna – 1000 pkt PR,
  • zadanie weryfikujące wiedzę SEO – 2000 pkt PR,
  • rozmowa po wykonaniu zadania, oceniająca poprawność jego wykonania – 500 pkt PR,
  • dotychczasowe doświadczenie – 1000 pkt PR,
  • oczekiwania finansowe – nieskończona ilość pkt PR.

W zależności od ilości zdobytych punktów, zostanie Ci nadana jedna z wielu rang:

  • Absztyfikant Googla’e,
  • Padawan Pozycjonowania,
  • Czeladnik Długoogoniasty,
  • Aplikant Linkiewicz,
  • Tańczący ze znakami,
  • Rycerz Białego Melonika.

Czego się spodziewać na takiej rozmowie i jak się przygotować, by zdobyć najwyższą rangę? Tego dowiesz się w kolejnych akapitach tekstu.

Jak przygotować się do rekrutacji?

Jeszcze przed przywdzianiem krawata lub garsonki, dobrze jest poznać wymagania względem oferowanego stanowiska. Zakres ofert pracy w SEO jest szeroki – od praktykanta, poprzez specjalistę, na SEO Faraonie kończąc.

Jeśli nie posiadasz jeszcze doświadczenia w pracy w agencji SEO, warto byś zapoznał się z podstawowymi artykułami dotyczącymi pozycjonowania i sposobu działania wyszukiwarki Google. Dobrym początkiem jest artykuł : SEO – co to jest i czym różni się od SEM?.

Na ile to możliwe, warto też zapoznać się z żargonem i podstawowymi pojęciami w pozycjonowaniu. Pomogą w tym dostępne w Internecie słowniki SEO.

Jeżeli jednak pozycjonowanie to dla Ciebie nie pierwszyzna, to warto przygotować listę narzędzi, które znasz i z których korzystasz. Ponadto warto przedstawić swoje dotychczasowe największe osiągnięcia (najtrudniejsza fraza, najszybsze wyniki) lub najciekawszy case, nad jakim przyszło Ci pracować – dzięki temu uda Ci się wyróżnić się podczas rozmowy na tle innych kandydatów.

Naturalnie nie muszę wspominać o pożywnym posiłku przed rozmową rekrutacyjną – osobiście polecam Jajecznicę SEO.

Praca w SEO – rozmowa wstępna

Rozmowa wstępna nie zawsze ma miejsce, czasem wystarczy zapoznanie się z CV, innym razem rozmowa telefoniczna. Jednak najczęściej odbywa się i ma miejsce w siedzibie firmy. Po uprzejmym przywitaniu zostanie Ci wskazany miejsce katuszy pokój rekrutacji, w którym czekać już będą rekruterzy. Czuj się swobodnie, możesz poprosić o coś do picia, jednak niewskazane jest zdejmowanie butów. Na tym etapie ważne jest, byś poznał swoich wrogów:

Rekruterzy (Recruterus crudelis) – przebiegłe istoty z działu HR (Horrorus Recruterus Rex). Swym przenikliwym wzrokiem monitorują i oceniają każdy Twój gest. Na tej podstawie ocenią Twoją umiejętność linkowania i ustawiania przekierowań 301. Zaopatrzeni są w arsenał ostrych pytań, bezpośrednio związanych z pozycjonowaniem. Prześwietlą Twoją znajomość czynników wpływających na pozycję w SERPach oraz predyspozycje do współpracy w seowisku – środowisku SEOwców.

W tym momencie przyda się znajomość zarówno tych podstawowych, i jak zaawansowanych zagadnień związanych z SEM. Począwszy od technicznej strony SEO, jak używanie pliku htaccess, poprzez metodologie generowania treści i tytułów, po znajomość najnowszych newsów i analiz. Jest to też moment na zaimponowanie znajomością branży.

Ponadto mogą Ci zostać zadane pytania, które tylko pozornie nie mają nic wspólnego z aplikowaniem na stanowisko pozycjonera:

  1. Czy przechodzisz przez jezdnię na czerwonym świetle i jak reagujesz gdy ktoś to robi?
    Z pozoru błahe pytanie, które natychmiast klasyfikuje Cię do jednej z 4 grup:

    • osób karnych, słuchających poleceń kierownika działu,
    • postaci praworządnych dobrych – które gotowe są ratować i interweniować kiedy współpracownicy błądzą po odległych pozycjach w Google.
    • niebieskich ptaków, które za nic mają wytyczne optymalizacyjne i lekką ręką kupują artykuły sponsorowane,
    • osób, które wejdą pod koła samochodu. Czerwone światło to czerwone światło!
  1. Czy nosisz koszulki ze sloganami – i jeśli tak, to jakie?
    Pozornie pytanie związane wyłącznie z modą, ma za zadanie określić jakimi wartościami kierujesz się w życiu. Podczas odpowiedzi na to pytanie należy być uważnym i ostrożnym niczym gajowy.
    „Ty tu urządzasz”? – nie, nie, oferta pracy jest na pracownika agencji SEO, a nie na prezesa. „Może to jej treści, może to optymalizacja SEO”? – nie takie złe, ale właściwą odpowiedzią jest – „SEO robi wielką różnicę”. Podkreśla Twoje przekonanie i oddanie pozycjonowaniu, jak i pokazuje, że wiesz jak się bawić na imprezach firmowych.

Zadanie weryfikujące wiedzę SEO

Jeśli, mimo usilnych starań, dział HR nie znajdzie żadnego powodu, by odrzucić Twoją aplikację, to zostanie Ci przekazane zadanie weryfikujące Twoją wiedzę. Najczęściej przybiera ono formę analizy specjalnie spreparowanej strony wypełnionej po brzegi bublami i nieprawidłowościami. Zostanie tym samym zweryfikowana Twoja faktyczna wiedza, a także umiejętność szybkiego i sprawnego wyszukiwania informacji.

Czasem zadanie ma ograniczenie czasowe – tym samym odpowiednia kolejność wykonywanych poprawek też może mieć znaczenie. To od Ciebie zależy, czy wolisz zabić jednego smoka prędkość PSI, czy ukatrupić tabuny gnomów title’owych. Podczas zadania możesz wykorzystywać znane Ci narzędzia, takie jak wtyczka +5 do oceny SEO witryny lub binokle prawdy odczytujące wartościowość poszczególnych elementów strony.

Niewskazane jest jednak korzystanie z niedozwolonych kół ratunkowych, jak telefon do eksperta SEO. Tego typu praktyka zostanie szybko wyłapana na kolejnym spotkaniu i zaprzepaści Twoją szansę na pracę marzeń.

Rozmowa kwalifikacyjna – weryfikacja i analiza wykonania zadania

Po pozytywnej weryfikacji zadania, zostaniesz poproszony o ponowne przybycie do pieczary HR siedziby firmy.

Dotychczasowym rekruterom towarzyszyć będzie kierownik działu optymalizacji (Optimus Prime). Zaopatrzony w ultrabooka i nieodłączny kubek kawy (+10 do produktywności), przeanalizuje krok po kroku wykonanie zadania weryfikującego. Prześwietli Cię wskroś i wszerz, by zbadać i zlustrować Twoją wiedzę o SEO. Należy się przygotować na precyzyjne i konkretne pytania dotyczące Twojej analizy witryny.

Rozmowa po zadaniu weryfikującym wiedzę o pozycjonowaniu to idealny moment na rozluźnienie atmosfery i żart. Udowodni to, jak swobodnie czujesz się w stresujących sytuacjach i jak bezproblemowo wkroczysz w zespół. Żarty i kawały na rekrutacji należy jednak dobierać ostrożnie, powinny być wyważone i nienachalne. Zaplusujesz, jeśli będą związane z pozycjonowaniem, np.

– Co mówi Panda do Pingwina?

– Chodź na stronę!

Czym się pochwalić podczas rozmowy o pracę w agencji SEO?

Rozmowa o dotychczasowym doświadczeniu to idealna chwila , by zaskarbić sobie względy rekruterów i zdobyć dodatkowe punkty. Ponadto jest to doskonały moment na pochwalenie się samodzielnie prowadzoną stroną lub blogiem. Z lubością zostaną wymienione wszystkie błędy, braki i lapsusy na stronie. Ponadto zostaniesz odpytany z sposobu naprawy wszystkich niepoprawności i mankamentów znalezionych na Twojej stronie.

Przestrzegając tych zasad, z pewnością wyniesiesz z rozmowy coś więcej niż uczucie zawodu lub katar. Dzięki radom zawartym w tym poradniku oraz zapałowi do pracy, wyruszysz we wspaniałą podróż po SERPach i SEO zakamarkach.

Praca w SEO to niezwykle satysfakcjonujące zajęcie, a rekrutacja na stanowisko w dziale SEO to pierwszy krok ku tej przygodzie.

Zapraszamy na rekrutację!

1 Komentarz

Dodaj własny

+ Napisz komentarz