Jestem w topie, nad AdWordsami!

Jestem w topie, nad AdWordsami!


Pozycjonowanie strony daje nam możliwość znalezienia się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania – docelowo na pierwszym miejscu. Jeśli to za mało możemy zainwestować w działania PPC i zająć jedną z pozycji zarezerwowanych dla reklam Google AdWords. Jest jednak możliwość, aby nasza strona pojawiła się jeszcze wyżej!

Wszystko za sprawą Direct Answers – rozwiązaniu, dzięki któremu możemy zająć miejsce na szczycie wyników wyszukiwania, nad wynikami organicznymi i Google AdWords.

Zajęcie pozycji 0, czyli miejsca nad reklamami jest możliwe tylko dla wybranych zapytań. Sami nie mamy na to wpływu – o tym, czy nasza strona pojawi się w wynikach wyszukiwania decyduje Google.

Poniżej przedstawiam odpowiedzi na szereg pytań, dotyczących Direct Answer.

Direct Answers – co to jest?

Direct Answers jest to fragment strony (tekst, dane lub obrazek) odpowiadający na pytanie zadane przez użytkownika. Użytkownik otrzymuje odpowiedź bezpośrednio na stronie z wynikami wyszukiwania, nie musi przechodzić na inne strony, aby uzyskać odpowiedź na swoje pytanie.

Jak wygląda Direct Answer?

Przykładowy snippet dla zapytania „jak długo gotować ryż” wygląda tak:

Fragment składa się z treści (zwykle, jest to do 350 znaków), obrazka oraz tytułu strony (zawartość znacznika title) i adresu url.

Czym różnią się Direct Answers od Grafu Wiedzy?

Zasadniczo różnice są dwie. Po pierwsze umiejscowienie snippetu. Direct Answers znajduje się w centralnej sekcji wyników wyszukiwania. Graf Wiedzy natomiast umiejscowiony jest z prawej strony wyników wyszukiwania. Druga różnica polega na długości prezentowanych danych. Graf wiedzy zawiera więcej danych zagregowanych z wielu źródeł.

Jak dodać swoją stronę do Direct Answers?

Nie ma możliwości zgłoszenia swojej strony do Direct Answers. Google decyduje o tym, która strona pojawi się w snippecie oraz o tym, czy fragment w ogóle pojawi się dla danego zapytania. Można jedynie zwiększyć prawdopodobieństwo tego, że to nasza strona pojawi się w wynikach.

Co należy zrobić, by zwiększyć prawdopodobieństwo pojawiania się w Direct Answer?

umieszczać w treści strony odpowiedzi na pytania rozpoczynające się od słów: co, gdzie, jak, ile, …

zoptymalizować znacznik title witryny umieszczając w nim pytanie

odpowiednio skonstruować adres url podstrony, tak, by odpowiadał na zadane pytanie

odpowiedzi umieszczać w paragrafach – znacznik <p>

zadbać o czytelność i zwięzłość odpowiedzi.

oznaczać obrazki atrybutem alt zawierającym fragment pytania

umieścić miniaturkę zdjęcia optymalnie do 160x160px

dodać na stronie znacznik rel=Author

korzystać z list uporządkowanych i nieuporządkowanych

zadbać o widoczność strony

Samo zapewnienie technicznych aspektów nie sprawi, że to nasza odpowiedź znajdzie się w Direct Answer. Należy zwrócić uwagę na ostatni punkt – widoczność domeny. Google promuje domeny o sporej widoczności (wysoki autorytet domeny, dobre linki, dobra treść znany brand). Takie domeny mają pierwszeństwo w zdobywaniu snippetów w Google.

Czy moja strona musi być na pozycji 1, aby to z niej pochodziła odpowiedź DA?

Google pobiera odpowiedzi ze stron znajdujących się na pozycji 1-3, choć zdarzają się też przypadki pobierania danych ze stron na pozycjach 9-10. Pozycja strony nie ma znaczenia – jeśli na stronie znajduje się najlepsza odpowiedź, zostanie ona wyświetlona.

Jak sprawdzić, czy moja witryna pojawia się w Direct Answers?

W celu sprawdzenia, czy nasza strona posiada Direct Answers należy zalogować się do Google Search Console i z gałęzi Stan w wyszukiwarce i wybrać Karty Informacyjne. Oczywiście nie ma tam wszystkich danych o Featured Snippets. Bardzo często nie ma tam żadnych danych. Pozostaje więc samodzielne sprawdzenie wyników wyszukiwania na frazy spełniające wyżej opisane kryteria.

Czy zobaczę ruch z Direct Answer prowadzący do mojej strony?

Ruch do witryny będzie widoczny dopiero, gdy użytkownik kliknie w link dodany do snippetu. Wówczas będzie można go zobaczyć w Google Analytics w zakładce Bezpłatne słowa kluczowe – ruch ten jest tożsamy z ruchem z SEO.

Jak usunąć swoją stronę z Direct Answer?

Jeśli z jakiegoś powodu chcemy usunąć naszą stronę z wyników Direct Answer, należy w jej kodzie, w sekcji head umieścić kod: <meta name="googlebot" content="nosnippet">.

Dla jakich zapytań wyświetlany jest Direct Answer?

Według danych zebranych przez Senuto Direct Answers pojawia się w przypadku niecałych 5% zapytań. Najczęściej wynik prezentowany jest dla zapytań ze średnią miesięczną liczbą wyszukań równą 10. Oznacza to, że im bardziej specjalistyczne zapytanie tym większa szansa na uzyskanie snippetu. Liczba słów zawierających DA spada także wraz ze wzrostem stawki CPC. Najwięcej takich snippetów umieszczanych jest dla słów z CPC równym 0.05 zł. Zdarzają się jednak w zapytaniach bardzo konkurencyjnych > 1 zł.

Najczęściej Direct Answer jest wyświetlane dla zapytań 3-5 wyrazowych.

Czy ktoś w ogóle o to pyta?

W 2015 roku zaobserwowano ponad 50% wzrost zapytań rozpoczynających się od „co, gdzie, jak, kiedy, …” w porównaniu do roku poprzedniego. Jest to spowodowane rosnącą popularnością usługi Voice Search realizowanej za pomocą smartfonów zwłaszcza przez młodych użytkowników.

Z drugiej strony wielu użytkowników desktopów nauczyło się już, by w celu uzyskania lepszych wyników wpisywać do Google frazy zaczynające się od „co, gdzie, jak, kiedy, …”. Potencjał tych pytań jest ogromny – w Polsce mamy około 1.5 mln fraz, gdzie można się spodziewać takiego snippetu.

Czy Direct Answer odpowiada na pytania użytkowników?

Język polski jest bardzo skomplikowany pod względem składniowym, co powoduje, że odczytanie intencji użytkownika może być trudniejsze niż w języku angielskim. Dlatego też w polskim Google możemy zauważyć znacznie mniej snippetów niż w angielskim odpowiedniku.

Poniżej przykład niedokładnej odpowiedzi znajdującej się w wynikach wyszukiwania:

Sam mechanizm Direct Answer nie jest jeszcze tak rozbudowany jak w anglojęzycznym Internecie, czasami też nie potrafi udzielić dokładnej odpowiedzi na zadane pytanie, jednak z uwagi na kierunek jaki obrało Google, jakość odpowiedzi będzie się poprawiać. Z czasem też przybędzie nam nowych snippetów.

Warto już teraz przystosować swoją witrynę do współpracy z algorytmami odpowiedzialnymi za Direct Answers, gdyż może to przynieść dodatkowy ruch wliczając w to frazy, na które w pozycjonowaniu organicznym witryna nie pojawia się na pierwszym miejscu.

6 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Bartek

    Naprawdę świetny artykuł. Temat jest rozwojowy, ale nie ma wątpliwości, że warto się niem zainteresować. Dobre zoptymalizowanie wybranych podstron pod wyrażenia kluczowe zaczynające się od: co, jak, gdzie, ile, itp. może przynieść naszej stronie duże korzyści w postaci dużej ilości dodatkowych odwiedzających.
    Jednak 2 uwagi. Poczekajmy aż Google zacznie sobie lepiej radzić z językiem polskim. I po drugie, spora część ruchu generowanego przez tego typu pytania może być zapytaniami o charakterze ‚akademickim’. Ktoś chce się czegoś dowiedzieć, znaleźć definicję czy wyjaśnienie jakiegoś pojęcia. To ruch marnej jakości, jeśli myślimy o jego skomercjalizowaniu.

  2. 2
    Adam Adamczyk

    Ciekawe miejsce do zdobycia. Chociaż z drugiej strony jak użytkownik znajdzie odpowiedź w tym krótkim fragmencie to czy przejdzie on na naszą stronę ? W zasadzie tutaj kwestia informacji i czego szuka , także kwestia trochę sporna 🙂

  3. 3
    Jakub Orłowski

    Bardzo fajny artykuł. Zastanawiałem sie ostatnio w którą stronę zmierza Google, i chyba podejście związane z pomaganiem użytkownikom na każdym kroku jest ich celem. Bo jak zdefiniować Direct Answear? Jak dla mnie to wspomaganie userów.

  4. 5
    Łukasz

    Dzięki za artykuł Bartku, jak dla mnie direct answers biorą się z coraz to większym zapotrzebowaniem na odpowiedzi głosowe , m. in. mocno rozwijane z poziomu asystenta Google (np. w urządzeniach z androidem lub google home). W Stanach jest to używane bardzo często, u nas póki co nie ma jeszcze wielu komend.

+ Napisz komentarz