Jak prawidłowo zareklamować się w Google Maps? Korzystanie z usługi Google Moja Firma

Jak prawidłowo zareklamować się w Google Maps? Korzystanie z usługi Google Moja Firma


Google Maps jest jedną z najpopularniejszych usług oferowanych przez giganta z Doliny Krzemowej. Współcześnie oferuje nie tylko możliwość przeglądania map, zdjęć panoramicznych czy wyszukiwania połączeń komunikacyjnych. Z upływem czasu wachlarz opcji rozbudowano pod kątem współpracy z firmami i organizacjami, dając im narzędzie do darmowej promocji. Usługa Google Moja Firma, ściśle zintegrowana z serwisem Google Maps, daje możliwość utworzenia spersonalizowanego profilu prowadzonej działalności – udostępniając w prosty sposób dane na temat firm, ich lokalizacji, danych kontaktowych, czy opinii o świadczonych usługach. Tego rodzaju wizytówka firmy stanowi istotny element strategii marketingowej. Obecność kluczowych informacji o firmie w wynikach wyszukiwania zwiększa świadomość istnienia naszej działalności pośród internautów, a dzięki mechanizmowi ocen może istotnie zwiększyć atrakcyjność naszej firmy na tle konkurencji. Skonfigurowanie wizytówki działalności nie jest trudne – jeżeli jeszcze nie korzystasz z niniejszej usługi, oto co powinieneś zrobić:

  1. Jak założyć wizytówkę?

Jeśli nie posiadamy konta Google, naszym pierwszym krokiem będzie rejestracja w serwisie. To za jego pomocą będziemy zarządzać wirtualnym profilem naszej działalności. Na stronie https://accounts.google.com/ znajdziemy formularz rejestracyjny, który w intuicyjny sposób przeprowadzi nas przez cały proces. Założenie konta daje nam dostęp do wielu usług i aplikacji oferowanych przez Google – naszym celem jest jednak usługa Google Moja Firma.

Po zalogowaniu przechodzimy pod adres https://www.google.pl/business/. Naszym oczom ukaże się kolejny formularz, dzięki któremu poinformujemy Google o istnieniu naszej działalności. Wypełniając go należy zadbać o poprawność wprowadzanych informacji. Dobrą praktyką jest podawanie dokładnych danych, takich jak pełna nazwa firmy oraz precyzyjne określenie kategorii (profilu) wizytówki. Dzięki takim zabiegom identyfikacja naszej działalności przez algorytm Google staje się łatwiejsza. Ostatnim wymaganym krokiem jest określenie, czy firma prowadzi działalność na wybranym obszarze, czy ma charakter stacjonarny. Dzięki temu użytkownik będzie świadomy w jaki sposób produkty bądź usługi przez nas oferowane mogą zostać do niego dostarczone.

Aby potwierdzić założenie wizytówki konieczne jest podanie kodu weryfikacyjnego wysyłanego przez Google. Kod może zostać odebrany przez drogą pocztową, na adres podany w wizytówce (średni czas oczekiwania wynosi około dwóch tygodni), bądź dla wybranych firm telefonicznie lub mailowo. Dopiero po wpisaniu kodu wizytówka staje się integralną częścią Google Maps i będzie prawidłowo wyświetlana dla zwykłego użytkownika.

Warto pamiętać o tym, iż z poziomu jednego konta Google możliwe jest tworzenie wielu wizytówek. Jest to przydatne, jeżeli posiadamy kilka oddziałów naszej działalności w różnych lokalizacjach.

  1. Moja firma posiada założoną wizytówkę. Co dalej?

Samo posiadanie wizytówki jest niewystarczające – aby pracowała ona na naszą korzyść konieczna jest właściwa jej konfiguracja. Na stronie głównej witryny wybieramy lokalizację, którą chcemy edytować, a następnie przystępujemy do uzupełniania brakujących informacji. Z punktu widzenia użytkownika, oprócz adresu powinniśmy zamieścić tam najbardziej istotne dane: opis działalności, aktualny numer telefonu kontaktowego, godziny pracy firmy, jak i również odnośnik do naszej strony internetowej. W wizytówce powinny się również znaleźć elementy multimedialne – przede wszystkim zdjęcia firmy, bądź dostarczanych przez nas produktów – aby zainteresować użytkownika oferowaną zawartością.

Interesującą nowością może być również usługa wirtualnego spaceru. Program ten, dostępny w ramach tworzenia wizytówek firmy, umożliwia użytkownikowi wirtualne zwiedzanie wnętrza danej lokalizacji między innymi, by zapoznać się z oferowanym asortymentem. Rozwiązanie przypomina funkcję Street View, domyślnie dostępną dla użytkowników korzystających z Google Maps. To dobra metoda na wyróżnienie lokalu na tle konkurencji – jeżeli profil naszej działalności umożliwia nam skorzystanie z niniejszej opcji, możemy dokonać jej wprowadzenia poprzez panel ustawień danej wizytówki. Należy jednak zaznaczyć, że w przeciwieństwie do pozostałych usług powiązanych z kontem, jest to opcja dodatkowo płatna. O cenach wykonania tego typu usługi można się dowiedzieć na stronach fotografów wykonujących zdjęcia w ramach niniejszego programu.

  1. Co wpływa na wysoką pozycję wizytówki w wynikach wyszukiwania?

Zapewne niejednokrotnie spotkałeś się z sytuacją, w której po wpisaniu w polu wyszukiwarki określonej frazy – na przykład „pizzeria Warszawa” – w wynikach wyszukiwarki znajdowałeś całą listę lokali świadczących wybrany rodzaj usług. Każdy przedsiębiorca chciałby aby to jego firma znajdowała się na samej górze, w miejscu najbardziej widocznym dla internautów. Jak można tego dokonać?

Nie ma jednej recepty na osiągnięcie pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania – można jednak podjąć działania, które ten proces znacząco ułatwią. Przede wszystkim, jeżeli wypełniłeś wszelkie pola informacyjne opisane w poprzednim punkcie – możesz sobie pogratulować, wykonałeś bowiem znaczną część pracy powiązanej z uatrakcyjnianiem wizytówki. Kompletność danych jest istotna dla algorytmu Google, który faworyzuje wizytówki posiadające całkowicie uzupełniony profil. Twórz ciekawe, unikalne opisy, publikuj zdjęcia zachęcające potencjalnego użytkownika do twojej oferty, staraj się jak najbardziej wyróżniać na tle konkurentów. O aktualnym stanie kompletności zostaniesz poinformowany na stronie głównej wizytówki twojej firmy – dbaj, aby nie posiadał on żadnych zastrzeżeń, co do poziomu wypełnienia pól informacyjnych.

Dużą rolę w pozycji wizytówki odgrywa ilość opinii użytkowników o danej lokalizacji. Wysokie oceny gwiazdkowe oraz pozytywne komentarze istotnie wpływają na renomę danej wizytówki, umożliwiając jej zwiększenie szansy na pojawienie się wysoko w lokalnej hierarchii. Dobrym rozwiązaniem jest zachęcanie naszych klientów do zostawiania opinii – stanowią one bowiem wskazówkę dla potencjalnych odwiedzających, a w przypadku wysokich ocen, zachęcą do podjęcia współpracy, bądź kupna produktu.

Nie zapomnij również o regularnych aktualizacjach podawanych informacji, zwłaszcza jeśli chodzi o dane kontaktowe oraz adres. Pola te mogą być w każdej chwili edytowane. Jeżeli zarządzasz dużą ilością wizytówek, możesz robić to grupowo – ułatwia to pracę i umożliwia wprowadzenie globalnych zmian.

Pamiętaj również, iż wysokiej jakości wizytówka nie stanowi uniwersalnego rozwiązania dla pozycjonowania witryny. Podczas jej analizy algorytmy Google biorą po uwagę podaną w informacjach stronę internetową działalności. Nieprawidłowo wypozycjonowana nie wpłynie pozytywnie na stan naszej wizytówki oraz jej położenie w wynikach wyszukiwania.

  1. W usłudze Google Moja Firma istnieje wizytówka mojej działalności, chociaż jej nie zakładałem. Jak to możliwe?

Chcesz utworzyć wizytówkę swojej firmy, lecz nagle odkrywasz, iż Google Maps posiada już informacje na jej temat. Nie podejmowałeś wcześniej żadnych działań pod tym kątem, więc się zastanawiasz: „Kto za tym stoi?”. Odpowiedź na to pytanie może mieć różne podłoże.

Algorytm Google regularnie zbiera z różnych źródeł informacje na temat firm – dobrym przykładem tego typu miejsca mogą być katalogi internetowe. Często podczas importu danych może zostać utworzona wizytówka, zawierająca dokładnie te dane, które zostały jej dostarczone. Nierzadko mogą być to nieaktualne informacje, których obecność może wprowadzać w błąd potencjalnych klientów. Inną sytuacją może być utworzenie wizytówki przez kogoś innego – pracownika lub inną powiązaną z firmą osobę. Tworzenie nowej wizytówki w takich sytuacjach nie jest dobrym rozwiązaniem – pewnym jest, iż jedna z nich zostanie potraktowana jako duplikat przez algorytm Google i tym samym usunięta z usługi. Z racji faktu, iż to nasza wizytówka jest tworzona jako druga, istnieje duża szansa, iż to właśnie ona zostanie uznana za nadmiarową treść.

Co w takiej sytuacji robić? Nim przystąpisz do jakichkolwiek działań związanych z zakładaniem wizytówki, sprawdź czy firma pojawia się w wynikach wyszukiwania na Google Maps. Można zapytać, czy ktoś z działu marketingu naszego przedsiębiorstwa, bądź lokalnego otoczenia biznesowego nie utworzył wizytówki prowadzonej przez nas działalności. Warto poszukać także nieaktualnych danych – jak chociażby starych adresów, poprzednich nazw firmy, czy danych kontaktowych. Istnieje duża szansa, iż możemy uzyskać dostęp do takiej wizytówki, zwłaszcza jeżeli została utworzona automatycznie. Na stronie działalności powinna znajdować się informacja dotycząca możliwości przejęcia praw do zarządzania nią – należy ją wybrać, a następnie postępować zgodnie z przytoczonymi zaleceniami. Zweryfikowaną wizytówkę nad którą posiadamy kontrolę można w każdej chwili edytować, aby posiadała aktualne informacje.

Jeżeli wizytówka nie posiada opcji przejęcia nad nią kontroli, możemy podjąć działania opisane na niniejszej podstronie pomocy Google: https://support.google.com/business/answer/4566671 .

Wizytówka firmy często stanowi pierwszy kontakt potencjalnego użytkownika z naszą działalnością, nawet jeszcze zanim odkryje stronę internetową firmy. Warto zatem zadbać o to, aby pokazać się z jak najlepszej strony. Istotne jest aby wizytówka była nie tylko kompletna pod względem posiadanych informacji, ale również wyróżniała się spośród innych i zachęcała internautę do zapoznania się z proponowaną ofertą. Dbanie o jakość wizytówki może przełożyć się nie tylko na pozycjonowanie witryny, której dotyczy, ale również na ogólną renomę sklepu. Zadowolony klient, zostawiający pozytywną opinię pod zachęcająco wyglądającą wizytówką może wrócić po więcej – a także zachęcić do nas nowych odwiedzających.

3 Komentarze

Dodaj własny
  1. 3
    Paweł

    Dobry artykuł, przyda się właścicielom małych firm, którzy całym marketingiem zajmują się sami. Zwłaszcza, że nadal zdarza się, że firmy nie posiadają wizytówki w Google Moja Firma, a to podstawa. Ciekawy mógłby być też akapit o tym co zrobić jeśli list z kodem weryfikacyjnym do nas nie trafia, a spotkałem się ostatnio kilkukrotnie z takimi przypadkami. W alternatywie Google prosi nas na przykład o… zdjęcie ulicy i wnętrza biura 🙂

+ Napisz komentarz