Co to jest CMS i który system wybrać?

Co to jest CMS i który system wybrać?


Co to jest system CMS?

Nie każdy ukończył kurs programowania, ale czy to wystarczający powód, aby zapomnieć o możliwości prowadzenia swojej strony internetowej? Nie każdy jest też informatykiem, ale czy będąc laikiem w temacie technicznej obsługi witryny, nie mógłby prowadzić jej całkowicie samodzielnie? Jak ułatwić sobie pracę i rozpocząć efektywne zarządzanie treścią na danym serwisie? Naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom użytkowników sieci internetowej wychodzą systemy CMS.

Do czego służy CMS?

Skrót CMS (ang. Content Management System) oznacza dosłownie System Zarządzania Treścią. Coraz częściej strony internetowe buduje się właśnie w oparciu o taki system, wyposażony w panel administracyjny. Jest to szczególnie przydatne w przypadku serwisów zawierających dużą ilość informacji, które są regularnie uaktualniane czy wzbogacane o kolejne dane. Dzięki zastosowaniu wspomnianego rozwiązania użytkownik jest w stanie samodzielnie modyfikować wszystkie treści, tzn. ingerować w tekst (edytować, usuwać, dodawać) czy w elementy graficzne (zmieniać zdjęcia, dodawać grafiki, usuwać niepotrzebne animacje), na bieżąco aktualizować swoją ofertę lub podrzucić na szybko swoim czytelnikom jakąś ciekawostkę .  Zapoznając się ze sposobem działania systemu CMS okazuje się, że poprzez kilka kliknięć można zmienić całkowicie treść i układ stron, a nawet zarządzać newsletterem z poziomu przeglądarki internetowej na prywatnym komputerze.

Zalety systemu CMS

Specjalistyczne oprogramowanie ma na celu przede wszystkim sprawną obsługę serwisu, aktualizację danych, wprowadzanie niezbędnych zmian skutkujących m.in. zwiększeniem jego popularności czy po prostu polepszeniem komfortu użytkowania. Wśród pozytywnych aspektów systemu CMS warto wyróżnić następujące:

  • brak konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy technicznej – intuicyjny, niezbyt rozbudowany panel administracyjny pozwala w przystępny sposób dokonać wszelkich zmian nawet w przypadku braku doświadczenia czy konkretnych umiejętności;
  • łatwa dostępność – systemy zarządzania treścią są ogólnodostępne w Internecie;
  • open source – duża część systemów CMS jest darmowa, tak jak niektóre dodatki i ewentualne aktualizacje, a co za tym idzie – nowe funkcjonalności. Warto wziąć jednak pod uwagę konsekwencje płynące z open source. Kod źródłowy, z którego korzystamy, jest udostępniany publicznie, przez co staje się potencjalnym celem „odwiedzin” osób trzecich.

Jaki CMS wybrać?

Najpopularniejszy na świecie system zarządzania treścią to WordPress. Kolejne miejsca zajmują Joomla!, Drupal, Typo3 i Quick.Cms. Poniżej krótka charakterystyka i opis podstawowych funkcjonalności wymienionych CMS:

  • WordPress – zajmuje pierwsze miejsce pod względem popularności zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Jest to przypuszczalnie najprostszy CMS. Wyróżnia go bowiem intuicyjny panel administracyjny, swoboda użytkowania i łatwość w obsłudze. WordPress nie wymaga znajomości żadnego z języków programowania, przez co stanowi idealną opcję dla osób początkujących. Dużą zaletą jest bogaty wybór szablonów graficznych. System ten jest polecany przede wszystkim dla użytkowników prowadzących blogi lub nieskomplikowane strony WWW.
  • Joomla! – jest oprogramowaniem o nieco wyższym stopniu trudności niż WordPress, co nie znaczy jednak, że przeznaczony jest wyłącznie do użytku profesjonalnego. Należy do systemu open source, przez co wiele dodatków czy wtyczek dostępnych jest bez opłat. Dla osób, które po raz pierwszy mają styczność z systemem CMS, panel administracyjny proponowany przez Joomla może okazać się zbyt zaawansowany. Dla takich użytkowników Joomla oferuje bogaty zasób materiałów edukacyjnych, np. samouczki adresowane do użytkowników z mniejszym doświadczeniem czy rozbudowane fora dyskusyjne, gdzie można zasięgnąć porady na konkretny temat.
  • Drupal – to kolejny system dostępny w trybie open source. Sprawdza się bardzo dobrze w przypadku zaawansowanych serwisów WWW, mających rozbudowaną funkcjonalność użytkowników. Obsługę ułatwia znacznie rozszerzony panel administracyjny, który umożliwia dokonywanie wielu modyfikacji i sprawne zarządzanie treścią – w grę wchodzi nie tylko tekst, ale również video, blog, statystyki i inne. Obsługa tego systemu CMS wymaga pewnej wiedzy specjalistycznej, np. znajomości języka PHP, CSS lub HTML, ale w zamian dostajemy wiele funkcjonalności niedostępnych w podstawowej wersji innych systemów.
  • Typo3 – system zyskuje na popularności szczególnie w kręgach osób posiadających już pewne doświadczenie i umiejętności programistyczne, ze względu na dość zaawansowany panel administracyjny. Nie można uznać go za prosty CMS. Typo3 to system wszechstronny, który umożliwia zarządzanie dużym portalem informacyjnym, a także prostą stroną – wizytówką. Wartościowe dodatki sprzyjają rozbudowywaniu serwisu o forum dyskusyjne czy galerię zdjęć.
  • Cms – równie nieskomplikowany w obsłudze jak WordPress. Posiada wszechstronne zastosowanie – sprawdza się w tworzeniu prostych stron i zaawansowanych serwisów. Zarówno sama instalacja, konfiguracja czy późniejsza modyfikacja treści nie wymaga szczególnej wiedzy fachowej. Panel administracyjny jest zbudowany na tyle intuicyjnie, że poradzi sobie z nim nawet osoba początkująca. Posiada dobre wsparcie SEO, a dzięki czystemu kodowi HTML pozwala na sprawne pozycjonowanie strony. Wadą jest mniejsza dostępność różnego rodzaju wtyczek i dodatków w porównaniu do wcześniej wymienionych systemów CMS.

Czy CMS jest konieczny?

Nie, ale jest bardzo pomocny. Systemy CMS ułatwiają pracę zarówno kompletnym laikom, jak i doświadczonym programistom. Wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią zależy od celów, które mają zostać zrealizowane. Generalnie, analizując wcześniejszy opis CMS oczekuje się od nich, aby umożliwiały dokonywanie prostych modyfikacji w zakresie tekstu i grafiki, posiadały intuicyjny panel administracyjny, charakteryzowały się mnogością dostępnych wtyczek, szablonów i dodatków, a także aby umożliwiały prowadzenie efektywnych działań SEO.

Kategoria

6 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Qrdziel

    Korzystam z WordPress i Joomla. Obydwa mają duże możliwości. Obydwa mają ogromną rzeszę zwolenników i wrogów. Osobiście nigdy bym się nie odważył wypowiadać o wyższości jednego systemu nad drugim.

  2. 2
    Michał

    Wg. mnie dla stron małych i średnich firm najlepszy jest WordPress. WordPress’a najszybciej można się nauczyć, a wiadomo, że często w małych i średnich firmach stronę obsługuję losowy pracownik, niekoniecznie chcący się wdrażać w bardziej zaawansowane niuanse.

  3. 3
    Krzysiek

    Należałoby jeszcze nadmienić jak systemy open są narażone na ataki, bo to ważne raczej. Czy warto wybrać jednak wordpressa i które pluginy są obowiązkowe, aby nie paść ofiarą bombardowania spamem 🙂

  4. 5
    Teo

    WordPress jest o tyle fajny, że posiada potężne wsparcie na całym świecie, w dowolnej firmie i użytkownik wdrażający taki system nie jest uzależniony od konkretnej firmy oferującej usługi tworzenia strony www. Z Joomla korzystałem kilka lat temu ale strasznie przejechałem się na tym systemie.

  5. 6
    Marcin

    Również wydaje mi się, że WordPress jest świetną opcją. Zwłaszcza jeżeli chodzi o pozycjonowanie. Odkąd kolega pracujący w e-prom pokazał mi jak paroma wtyczkami można ogarnąć temat SEO na stronach na WP to wszystko stało się dużo prostsze.

+ Napisz komentarz