Sezonowość biznesu a pozycjonowanie

Sezonowość biznesu a pozycjonowanie


Prowadząc biznes sezonowy z całą pewnością można napotkać problemy związane z promocją swoich usług czy towarów w Internecie. Usługi świadczone przez branżę SEO w tym zakresie są bardzo specyficzne i wymagają odpowiedniego doświadczenia.

Zacznę od wytłumaczenia tego, co rozumiemy przez pojęcie „biznes sezonowy”. Chodzi tu przede wszystkim o firmy, które oferują swoje usługi czy produkty tylko przez pewien okres czasu. Na potrzeby tego przypadku zapomnijmy o tym, że przez resztę roku firmy te mogą zajmować się innymi usługami. Do tej grupy możemy zaliczyć między innymi takie branże jak: sprzedaż choinek na Boże Narodzenie, odśnieżanie dachów czy szkoły prowadzące rekrutacje w okresie wakacyjnym.

W przypadku SEO, firmy sezonowe muszą reagować dosyć wcześnie. W przypadku konkurencyjnych fraz, skuteczne pozycjonowanie może zająć nawet kilka miesięcy, a sam proces musi poprzedzić przygotowanie odpowiedniego planu działania. Możemy wyróżnić w tym przypadku dwa modele pozycjonowania:

1. Standardowe – proces nie różni się niczym od zwykłego pozycjonowania. Jednak w przypadku firm sezonowych specjalista ds. pozycjonowania powinien skupić się w odpowiednim czasie na śledzeniu konkurencji oraz położyć nacisk na właściwe działania, aby w sezonie działalności Klienta, uzyskać jak najwyższe pozycje. Model ten jest lepszym rozwiązaniem z uwagi na to, że tego rodzaju działania są bardziej naturalne i jesteśmy w stanie kontrolować cały proces pozycjonowania.

2. Agresywny – polega na szybkim wprowadzeniu strony na wysokie pozycje. Model ten jest dosyć niebezpieczny z tego powodu, że na stronę dość szybko może zostać nałożony filtr. W przypadku wybrania tego modelu, musimy liczyć się z tym, że prawdopodobnie domena po pewnym czasie będzie bezużyteczna, mówiąc w języku pozycjonerów „spalona”.

3. Hybrydowy – połączenie dwóch powyższych modeli. Polega na pozycjonowaniu standardowym głównej strony Klienta oraz agresywnym pozycjonowaniu dodatkowych stron, tak zwanych „sprzedażówek”, których „spalenie” nie będzie wiązało się z dużą stratą.

Wybór właściwego modelu jest oczywiście rzeczą subiektywną. Wprowadzenie w życie modelu numer 1, wiąże się z większymi kosztami, gdyż przez cały rok trzeba korzystać z usługi pozycjonowania. Jednak decydując się na niego, mamy większą szansę na dostanie się do pierwszej 10 wyników wyszukiwania i stałą pozycję w okresie, który nas najbardziej interesuje. Model numer 2, może okazać się tańszym rozwiązaniem, jednak nie sądzę, by wiele firm chciało aż nadto ryzykować w przypadku, gdy jest to jedyny okres zarobku firmy w ciągu roku. Niestety świadomość Klientów i zbyt późne zainteresowanie tematem powoduje, że częściej wybierany jest model numer 2, który w przypadku niedostatecznej wiedzy i umiejętności specjalisty ds. pozycjonowania, może zniechęcić Klientów do dalszej usługi pozycjonowania.

Foto: beawkuchni.com

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny