10 rzeczy, o których nie można zapomnieć mając sklep internetowy

10 rzeczy, o których nie można zapomnieć mając sklep internetowy


Każdy właściciel sklepu internetowego chciałby, aby odwiedzało go jak najwięcej użytkowników. Im więcej użytkowników, tym większa sprzedaż – mocno uogólniam, ale taką zależność możemy zauważyć. Co zrobić, aby sklep odwiedzało coraz więcej osób?

Jedną z najczęściej wykonywanych przez internautów czynności jest wyszukiwanie. Dlatego należy postarać się o to, aby nasz sklep był tam, gdzie użytkownicy go szukają. W Polsce króluje w tym zakresie wyszukiwarka Google i kluczowa jest optymalizacja strony internetowej pod nią (SEO – Search Engine Optimization). Poniżej przedstawiam 10 rzeczy, o których należy pamiętać, aby nasza strona pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Warto zainteresować się tym tematem, bo mówimy o ruchu bezpłatnym, w odróżnieniu od płatnych reklam wyświetlanych w Google, czyli linków sponsorowanych.

1. Poprawne tytuły stron

Poprzez tytuły stron rozumiem tekst pomiędzy znacznikami „<title>” oraz „</title>” znajdującymi się w początkowej części kodu źródłowego strony. Część ta nazywana jest „sekcją head” i znajduje się pomiędzy znacznikami „<head>” oraz „</head>”. Tytuł strony jest przez przeglądarki wyświetlany na górnej belce przeglądarki lub na zakładce z daną stroną. Jest to jeden z najważniejszych, o ile nie najważniejszy pod kątem SEO (skrót od Search Engine Optimization, czyli optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych) znacznik znajdujący się na stronie. Tym bardziej należy zadbać o to, aby był on zbudowany właściwie.

Poprawny tytuł powinien oddawać treść danej podstrony i niejako informować użytkownika (a także robota wyszukiwarki internetowej) o tym, co na tej podstronie się znajduje. Warto, aby znajdowały się w nim kluczowe dla danej podstrony wyrażenia, na które chcielibyśmy, żeby pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Tytuł musi być jednak zbudowany w sposób naturalny. Nie powinno się upychać w nim na siłę słów kluczowych, gdyż bardziej to zaszkodzi pozycjom naszej strony, niż im pomoże. W optymalizacji strony internetowej należy kierować się zasadą, mówiącą że wszystko trzeba robić z myślą o użytkowniku strony, nie o robocie wyszukiwarki. Twórzmy więc tytuły przyjazne dla użytkownika, który faktycznie będzie z nich korzystał.

Kolejna ważna sprawa, to fakt, że tytuły powinny być unikalne w obrębie serwisu. Jeżeli mamy w sklepie kilka identycznie nazywających się produktów, warto pomyśleć o dodaniu do tytułu cechy, która sprawi, że staną się one unikalne.

2. Właściwe nagłówki

Nagłówki na stronie internetowej są tym samym, czym nagłówki w książkach czy dokumentach tworzonych w edytorach tekstowych. Mają na celu wyróżnienie jakiegoś fragmentu strony i nadanie tytułu określonemu blokowi tekstu lub całej stronie. Umieszcza się je pomiędzy znacznikami „<hX>” i „</hX>”, gdzie X jest cyfrą od 1 do 6. Najważniejszym nagłówkiem (tzw. najwyższego poziomu) jest nagłówek h1, natomiast najmniejsze znaczenie ma nagłówek h6.

Warto zadbać o to, aby na każdej stronie znajdował się nagłówek h1. Najlepiej, aby występował na danej podstronie dokładnie jeden raz. Nagłówki niższego poziomu mogą występować częściej. Im niższego poziomu jest nagłówek, tym częściej może się na stronie pojawić. Podobnie jak w przypadku tytułów stron, nagłówek h1 powinien odpowiadać treści danej podstrony i w miarę możliwości zawierać słowa kluczowe. W sklepie internetowym może być to np. nazwa produktu na podstronie poświęconej temu produktowi lub nazwa kategorii na stronie kategorii produktów.

3. Optymalizacja struktury adresów

Adresy podstron naszego sklepu również powinny zostać w odpowiedni sposób przygotowane. Przede wszystkim należy stosować tzw. „przyjazne adresy”, czyli adresy opisowe, zawierające np. nazwę danej podstrony. Mają być one czytelne dla człowieka, a nie pełne niezrozumiałych parametrów, czytelnych tylko dla maszyn.

Oprócz tego adresy podstron sklepu powinny być tak skonstruowane, aby już po nich użytkownik mógł się zorientować, w jakim miejscu sklepu się znajduje. Przykładowy adres mógłby wyglądać w następujący sposób:

http://domena-sklepu.pl/kategoria1/kolejna-kategoria/nazwa-produktu.html

W adresach najważniejszych kategorii produktów powinny znaleźć się istotne dla nas słowa kluczowe. Podczas optymalizacji adresów sklepu warto zwrócić uwagę także na to, aby poszczególne słowa w adresach oddzielać za pomocą znaku „-”, a nie dolnego podkreślenia „_”.

4. Opisy kategorii produktów

Przez opisy kategorii produktów rozumiem teksty umieszczane na stronach kategorii. Niemal każdy popularny skrypt sklepu internetowego daje możliwość umieszczenia tekstów na stronach kategorii produktów, jednak właściciele sklepów często z tej możliwości nie korzystają, uznając ją za zbędną. Teksty te są ważne, ponieważ Google pokazuje strony zawierające treści, które uważa za najbardziej dopasowane do zapytania użytkownika.

Z tego powodu nie wystarczy optymalizacja wyżej opisanych elementów. Strona musi mieć wartościową dla użytkownika treść, powiązaną z kluczowymi frazami. Takie treści powinny albo opisywać daną kategorię produktów, albo przekazywać użyteczne informacje w formie poradnikowej. Należy koniecznie zadbać o to, aby teksty te były unikalne, czyli niepowielone z treściami innych podstron naszego serwisu lub innych serwisów internetowych.

5. Unikalne i dobre opisy produktów

Tutaj często spotykanym problemem jest to, że właściciele sklepów umieszczają opisy produktów przygotowane przez producenta lub hurtownię. To nagminne zjawisko, dlatego są one takie same na wielu różnych serwisach internetowych. Strony z takimi opisami nie będą znajdowały się wysoko w wynikach wyszukiwania. Można zadać sobie pytanie: dlaczego Google ma prezentować użytkownikom strony zawierające treści takie same, jak umieszczone na dziesiątkach innych stron? Co prawda, wpływ na pozycję ma wiele czynników, ale treści są elementem kluczowym. Z miesiąca na miesiąc zyskują coraz większe znaczenie, dlatego należy zadbać szczególnie o nie.

Opisy produktów mają nieść ze sobą jak największą wartość dla klienta sklepu. Nie powinny ograniczać się do suchego opisu. Przedstawmy w nich użytkownikowi możliwe sposoby zastosowania, porady dotyczące danego produktu lub inne związane z nim informacje. Przy okazji można polecić inny, związany z nim produkt z naszego sklepu i zachęcić użytkownika do większego zakupu. A przy okazji, umieszczając odnośnik do niego, zapewnić sobie lepsze linkowanie wewnętrzne, co ma wpływ na pozycję w Google.

6. Możliwość komentowania i oceny produktów

Umożliwienie użytkownikom publikowania komentarzy i oceniania produktów dostępnych w naszym sklepie to świetny sposób na zdobycie wartościowej i unikalnej treści, powiązanej z produktem i kluczowymi dla nas frazami. Treści takie mają istotną wartość dla użytkowników i są pisane ich językiem, co ma duże znaczenie przy ocenie strony przez Google.

Ilość wartościowej treści ma znaczenie w każdym miejscu serwisu, dlatego warto korzystać z każdej możliwości jej zwiększenia. Warto zachęcać klientów do umieszczenia komentarza po dokonaniu zakupu. Należy tylko pamiętać o moderacji komentarzy, aby nie pojawiły się tam żadne niepożądane treści. Ponadto, dzięki komentarzom zyskujemy możliwość zebrania opinii użytkowników na temat naszych produktów, odpowiedzi na nurtujące potencjalnych klientów pytania i wyjaśnienia pojawiających się wątpliwości.

7. Prawidłowe linkowanie wewnętrzne

Poprzez linkowanie wewnętrzne mam na myśli umieszczone w naszym serwisie odnośników do innych jego podstron. Odnośniki zawsze były kluczowym elementem pozycjonowania, dlatego nie można tego aspektu pomijać podczas optymalizacji sklepu internetowego. Tematyczność danej podstrony jest oceniana nie tylko na podstawie jej tytułu, nagłówka i znajdującej się na niej treści, ale także na podstawie treści prowadzących do niej odnośników. Dzięki publikowaniu w serwisie odnośników do danej podstrony, zawierających odpowiednie słowa kluczowe, wskazujemy robotowi wyszukiwarki, jaka jest tematyka danej podstrony. Ma to wpływ na to, jak wysoko będzie się ona pojawiała w Google na dane słowo kluczowe. Poprawne linkowanie wewnętrzne pozwala także na zwiększenie ruchu w obrębie serwisu i zatrzymanie użytkownika na dłużej, a tym samym na zwiększenie konwersji.

Warto zadbać o to, aby na każdej podstronie naszego serwisu znajdowały się odnośniki do najważniejszych kategorii sklepu. W ten sposób można także promować najważniejsze produkty i aktualne promocje.

8. Wprowadzenie nawigacji okruszkowej

Ważnym elementem wspomnianego wyżej linkowania wewnętrznego jest tzw. „nawigacja okruszkowa” (ang. breadcrumbs). Ten element to tzw. ścieżka nawigacji pozwalająca użytkownikom zorientować się w jakim miejscu serwisu się znajdują. Przykładowo na stronie podkategorii powinien znajdować się odnośnik do kategorii nadrzędnej oraz do strony głównej serwisu. Ostatni element dotyczący strony, na której się znajdujemy, nie powinien być odnośnikiem, warto natomiast aby został wyróżniony np. poprzez zastosowanie pogrubienia.

Poprawne wdrożenie nawigacji okruszkowej podczas optymalizacji przynosi szereg korzyści, takich jak poprawienie linkowania wewnętrznego, zwiększenie nasycenia serwisu słowami kluczowymi i lepsza nawigacja, dzięki której serwis staje się bardziej przyjazny dla użytkownika, a poruszanie się po jego podstronach bardziej intuicyjne.

9. Specjalne kategorie produktów

Poprzez kategorie specjalne mam na myśli podstrony, mające charakter kategorii produktów, tworzone z myślą o specjalnych okazjach i wydarzeniach. Pozwala to nadać kontekst zakupowy oferowanym w naszym sklepie produktom, a przy okazji wypozycjonować sklep na często bardzo wartościowe frazy.

Załóżmy, że mamy sklep internetowy z naturalnymi kosmetykami i środkami do codziennej pielęgnacji ciała. Warto wówczas utworzyć specjalne kategorie produktów pod frazy związane z prezentem na dzień kobiet, na walentynki, dzień matki itd. Dzięki takiemu zabiegowi możemy znacznie zwiększyć sprzedaż w naszym sklepie. Nie tylko dzięki temu, że będzie on się znajdował wysoko w wynikach wyszukiwania na konkurencyjne frazy sezonowe, ale także dzięki wskazaniu możliwości kupna naszych produktów w związku z jakąś okazją. Opisy, które umieszczamy na takich kategoriach powinny się skupiać nie tyle na samych produktach, co na wydarzeniu. Pozwoli to na lepszą optymalizację tekstu pod frazy związane z tym konkretnym wydarzeniem.

10. Uporządkowanie serwisu, niedziałających i bezwartościowych dla Google podstron

Jeżeli mieliśmy w sklepie jakieś produkty, których już nie oferujemy, albo są one tymczasowo niedostępne i strona produktu została wyłączona, bardzo możliwe, że tracimy bardzo wielu potencjalnych klientów naszego sklepu. Niedziałająca obecnie podstrona mogła pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania na jakieś wyrażenia, może nawet znajdować się nadal na wysokich pozycjach, jeżeli została usunięta niedawno. Niedługo po jej wyłączeniu ta pozycja zostanie utracona.

Z tego właśnie powodu należy przekierować niedziałające strony na inne, np. podstronę kategorii produktów, w której dany produkt się znajdował. Ważne, aby zostało to wykonane za pomocą przekierowania o kodzie 301, nie 302. Informuje ono robota wyszukiwarki, że adres został trwale zmieniony i spowoduje „przepięcie” strony obecnej w wynikach wyszukiwania na nowy adres. Przekierowanie 301 przenosi część mocy linków, które prowadziły do niedziałającej podstrony. To właśnie drugi, ważny powód wprowadzenia wspomnianych przekierowań. Do niedziałających już podstron mogły prowadzić wartościowe odnośniki, które zostaną stracone, jeśli nie będzie przekierowania. Należy także zwrócić uwagę na to, aby niedziałające strony, których nie chcemy przekierowywać, np. błędnie wpisane adresy, zwracały kod odpowiedzi 404, informujący o tym, że strona nie została odnaleziona.

Trzeba także zadbać o użyteczną dla użytkownika stronę błędu 404, która poinformuje go, że strona nie została odnaleziona i będzie zawierała menu nawigacyjne, dzięki któremu użytkownik odnajdzie inne podstrony serwisu. W przeciwnym razie stracimy użytkowników, którzy z jakiegoś powodu trafili pod niedziałający adres.

Kolejnym elementem, na który musimy zwrócić uwagę, to strony, które dla robotów wyszukiwarek są bezwartościowe. Będą to wszelkiego rodzaju strony logowania, strony zawierające jedynie formularze i bardzo ubogą treść, strony koszyka zakupów, wyników wyszukiwania produktów w sklepie itd. Tego rodzaju podstrony należy zablokować przed indeksowaniem przez roboty wyszukiwarek, albo za pomocą pliku robots.txt, albo też umieszczając w sekcji head strony znacznik „<meta name=”robots” content=”noindex” />”.

Mam nadzieję, że uporządkowałem Waszą wiedzę. Na pytania i uwagi czekam w komentarzach.

1 Komentarz

Dodaj własny

+ Napisz komentarz