Wzbogać swoją stronę o dane strukturalne!

Wzbogać swoją stronę o dane strukturalne!


Rich snippets, które polski oddział Google tłumaczy jako fragmenty sformatowane, stanowią zbiór dodatkowych komunikatów (grafik lub tekstów), wyświetlających się wraz z wynikami wyszukiwania.

Gwoli przypomnienia, podstawowy zestaw informacji dotyczący strony internetowej obejmuje przede wszystkim jej tytuł (znacznik title) i opis (znacznik description). Wdrożenie danych strukturalnych pozwala znacznie rozszerzyć ten zestaw. Aby tego dokonać, można zastosować jedną z metod ich oznaczania: mikrodane, mikroformaty, RDF i JSON-LD.

Zastosowanie rich snippets z jednej strony bardzo ułatwia życie samym użytkownikom sieci internetowej. Przejrzysta prezentacja najistotniejszych treści zawartych na stronie sprzyja oszczędności czasu i wkładu pracy użytkownika, pozwalając trafnie ocenić, czy dana witryna jest dla niego wartościowym źródłem informacji.

Z kolei z punktu widzenia SEO, rich snippets uważane są za narzędzia, które w znaczny sposób zwiększają klikalność, tym samym generując dodatkowy ruch na stronie. Z oficjalnego stanowiska Google wynika, że dane strukturalne nie wpływają bezpośrednio na pozycję witryny w rankingu rezultatów wyszukiwania. Niewykluczone jednak, że w przyszłości stanowisko to ulegnie zmianie.

Niemniej jednak stworzenie dla internautów swego rodzaju formy zapowiedzi tego, czego mogą się spodziewać po odwiedzeniu danej witryny, pozwala w znaczny sposób wyróżnić się na tle konkurencji. Zaprojektowanie strony internetowej z danymi strukturalnymi wymaga wdrożenia schematów o różnym przeznaczeniu. Wśród uniwersalnych schematów warto wyróżnić grafy wiedzy, które w znaczny sposób uwidaczniają i tym samym wspierają popularność danej marki w wyszukiwarce, np.:

1

Przejrzystość w obrębie strony internetowej, a także łatwiejsze poruszanie się pomiędzy jej podstronami, gwarantuje zastosowanie schematu znacznika okruszków danych strukturalnych, czyli tzw. nawigacji okruszkowej (ang. breadcrumb). Wdrożenie tego rozwiązania umożliwia użytkownikowi śledzenie swojej aktualnej lokalizacji, jednocześnie pozostawiając do wglądu hierarchię całej witryny:

2

W przypadku sklepów internetowych idealnie sprawdzi się wprowadzenie schematu znaczników produktów i oferty. Google pozwala bowiem na uzupełnienie rezultatów wyszukiwania o pomocnicze dane, np. recenzje innych kupujących, cenę i dostępność produktów w różnych miejscach:

3

Z kolei w przypadku przepisów kulinarnych dane strukturalne mają za zadanie wyróżnić inne informacje, szczególnie ważne z punktu widzenia osoby szukającej idealnej receptury – rekomendacje osób, które skorzystały z przepisu, czas przygotowania potrawy, skrócony opis i miniaturka:

4

W przypadku poszukiwania odpowiedniego noclegu, dane strukturalne oferują nawet informacje o dokładnym adresie kwatery (z zaznaczoną lokalizacją na mapie), proponowanej formie wyżywienia, a także standardowo oceny innych osób korzystających z usługi:

5

Ważnym aspektem jest również poprawność działania takich struktur. Aby mieć pewność, że dane zostały właściwie zaimplementowane, wystarczy skorzystać z jednego z narzędzi do testowania danych strukturalnych udostępnionego przez Google: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

Przedstawione rozwiązania w sposób korzystny wpływają na prezentację witryny wśród innych rezultatów wyszukiwania. Mimo że dane strukturalne nie zostały na razie uznane za oficjalny czynnik algorytmu wyszukiwania, to ich wdrożenie wydaje się być uzasadnione – w sposób realny wzbogacają daną stronę o nowe funkcjonalności.


2 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Angelika

    Zdecydowanie warto korzystać z rich snippets – pomagają wyróżnić się na tle konkurencji, tym bardziej, że wiele stron z nich wciąż jeszcze nie korzysta.

  2. 2
    Karol Damps

    Dane strukturalne bardzo fajnie działają na sklepach internetowych, osoba szukająca produktu już w wynikach wyszukiwania może zobaczyć cenę produktu. Która może być zachęcająca 🙂

+ Napisz komentarz