Przedświąteczny e-commerce czyli bożonarodzeniowe trendy w internecie

Przedświąteczny e-commerce czyli bożonarodzeniowe trendy w internecie


Wraz z nadchodzącymi Świętami Bożego Narodzenia w galeriach handlowych wzrasta ruch. Tłumy ludzi w poszukiwaniu prezentów dla swoich bliskich ustawiają się w niekończących się kolejkach. W Internecie również widoczny jest wzrost aktywności użytkowników, którzy wyszukują intensywnie frazy „okołoświąteczne”. Coraz więcej ludzi zamiast zapełniać kolejki do kas stacjonarnych sklepów, decyduje się na zakupy on-line.

Jak wynika z raportu przedstawionego przez Google na temat tendencji zakupowych Polaków w Internecie, wzrost zauważalny jest już pod koniec listopada i systematycznie rośnie do końca grudnia. W tym krótkim okresie pojawiają się jednak momenty szczególnej aktywności. Tegoroczny szał zakupowy zaczął się już 27 listopada, czyli od tzw. Czarnego Piątku, zyskującego coraz większą popularność w naszym kraju. Natomiast 30 listopada wypadał Cyber Poniedziałek (obniżki oferowały sklepy internetowe), a dwa dni później „celebrowaliśmy” Dzień Darmowej Dostawy. W te dni warto wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów szukających okazji na upominki mikołajkowe.

Trendy w zakupach - kalendarz

Poniższy wykres pokazuje, że szczyt poszukiwań prezentów przypada na połowę grudnia. W tym czasie pojawiają się również zapytania o drzewka świąteczne. Ostatni wzrost zainteresowania prezentami można zaobserwować tuż przed świętami, wtedy też warto zadbać o sprawdzonego kuriera, ponieważ w przedświątecznej gorączce często zdarzają się opóźnienia w dostawach.

kalendarz świąteczny Google


W raporcie Google
można zauważyć wyraźną zmianę sposobu wyszukiwania. Zanotowano zdecydowany wzrost zapytań kierowanych przez urządzenia mobilne. Ponad 23% zapytań dotyczących prezentów kierowanych do wyszukiwarki pochodziło ze smartfonów. W poszczególnych branżach odsetek ten był jeszcze wyższy i w niektórych kategoriach wynosił kilkadziesiąt procent. Patrząc na tempo wzrostu tego zjawiska, można się spodziewać, że w najbliższych latach urządzenia mobilne będą zdobywać coraz większą popularność jako narzędzia wyszukiwania.

Wiele osób poszukujących prezentów dla bliskich nie ma sprecyzowanego pomysłu na zakup. Szukają więc natchnienia za pomocą Google. Dlatego warto zadbać o inspiracje dla potencjalnych klientów. Internauci często wpisują frazę „prezent” z dopiskiem „dla mamy”, „dla chłopaka”, „dla niej”, licząc na podpowiedź wyszukiwarki. Przygotowując ofertę świąteczną sklepu, przydatna jest więc kategoryzacja produktów według grupy docelowej. Klientowi ułatwia to dotarcie do interesującej go zawartości, a także generuje konwersję w sklepie internetowym.

Czego szukamy?

⇒ Wśród prezentów najczęściej poszukiwanych dla najmłodszych są oczywiście zabawki. Jednak największy wzrost zanotowały media, czyli muzyka i filmy.

⇒ Okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów nie tylko prezentowych, ale także wyposażenia domu (33% wzrostu wyszukiwania notują poduszki i koce), dekoracji świątecznych, małego AGD oraz rozrywki na czas wolny.

Zakupy online 1

⇒ Przyglądając się branży elektronicznej, zauważyć można, iż mimo wyhamowania, a nawet spadku, najczęściej wyszukiwanymi produktami są tablety i czytniki e-booków, które idealnie nadają się „pod choinkę”. Natomiast kolejne miejsca zajmują telewizory, sprzęt audio i małe AGD stosowane zarówno jako podarunek, ale też jako zakup umilający wolny czas.

⇒ Niesłabnącą popularnością cieszą się w grudniu odzież i dodatki. Najchętniej konsumenci poszukują biżuterii i zegarków. Co ciekawe, w tej kategorii wyszukiwania na smartfonach cieszą największą dynamiką wzrostu, bo +140%.

Zakupy online 2

⇒ Nieodłącznym elementem Bożego Narodzenia jest oczywiście jedzenie. W tym temacie również wyszukiwarka notuje spory wzrost zapytań w grudniu. Pierwsze pytania pojawiają się tuż po Mikołajkach. Od 7 grudnia zaczynamy wyszukiwać przepisów na piernik. W późniejszym okresie pojawiają się zapytania o tradycyjne potrawy wigilijne: rybę po grecku, pierogi z kapustą i grzybami, kutię czy lukier. Co ciekawe, przechodząc na poziom województw, wyszukiwania wpisywane przez internautów zdecydowanie różnią się w poszczególnych obszarach Polski. W Wielkopolsce prym wiodą pierniki, natomiast w województwie lubelskim lokalny forszmak. Pojawiają się też nowości, takie jak pasztet z soczewicy w mazowieckim oraz rolada ze szpinakiem w warmińsko-mazurskim.

Trendy w jedzeniu

Gdy już odnajdziemy potrzebne informacje i kupimy wszystkie prezenty, warto odejść od komputera oraz odłożyć smartfon, by ten świąteczny czas spędzić w gronie najbliższych.

Opracowanie na podstawie tekstu: Anna Janiszewska, analityk Google.

Źródło: Think with Google / Google Consumer Barometer, 2015

Kategoria

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny