preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Sezonowość biznesu a pozycjonowanie

Sezonowość biznesu a pozycjonowanie

Charakter działań optymalizacyjnych może być tak różnorodny, jak prowadzone przez przedsiębiorców biznesy. Z oczywistych względów, wśród których wymienić można chociażby chęć dotarcia do jak największej liczby klientów, pozycjonowaniem stron zainteresowane są firmy o wszelkich profilach, w tym także te, które szczególne zainteresowanie zdobywają w ściśle określonych momentach. Czy wobec sezonowych biznesów można zastosować praktyki SEO? Jak najbardziej, należy jednak opracować specyficzną dla charakteru działalności strategię.

Działasz w branży, której popularność jest bardzo wysoka, ale w ograniczonym czasowo okresie? Zachęcamy do lektury wpisu, w którym wskażemy zależności między sezonowością a pozycjonowaniem i podpowiemy, jak wykorzystać je w promocji marki w wynikach wyszukiwania.

Czym jest sezonowość w SEO?

Mówiąc o branżach o charakterze sezonowym, mamy na myśli firmy oferujące produkty lub usługi popularne w ściśle określonych ramach czasowych. Zwykle w przypadku tego typu działalności zainteresowanie nią bardzo mocno wzrasta na krótko przed sezonem i w jego trakcie, generując ruch na stronie oraz, rzecz jasna, przychody. W pozostałych okresach popularność ta jest bardzo niska lub wręcz zerowa. „Sezon” na daną branżę może być rozumiany różnorodnie i mieć związek z:

  • porami roku – branże popularne w miesiącach wiosennych, letnich, jesiennych lub zimowych (np. sprzęt narciarski, rowery, wyposażenie ogrodów, znicze);
  • świętami – Boże Narodzenie, Nowy Rok (np. ozdoby świąteczne, paczki dla firm, plantacje choinek, fajerwerki);
  • wydarzeniami – Black Friday, walentynki (szczególne dni napędzające sprzedaż w różnych branżach).

Jak nietrudno się domyślić sezonowość branży ma bezpośredni wpływ zainteresowanie ofertą oraz na ruch na stronie, co wiąże się przede wszystkim z popularnością określonych fraz w danych momentach roku. Istnieje więc duża zależność między sezonowością a pozycjonowaniem strony. Jeśli więc prowadzony przez Ciebie biznes posiada właśnie takie znamiona, powinieneś wiedzieć, że charakter działań optymalizacyjnych powinien być dostosowany ściśle do kalendarza – inne zabiegi podejmowane będą na kilka tygodni przed rozpoczęciem szczytu zainteresowania oferowanym przez Ciebie produktem lub usługą, inne w jego trakcie, jeszcze inne w okresie względnej stagnacji. Jak je rozplanować, aby odnieść sukces?

Branże sezonowe a pozycjonowanie – jak działać?

Działania optymalizacyjne w przypadku biznesu, który nie interesuje użytkowników w równym stopniu przez cały rok, muszą być dostosowane do specyfiki branży. Sezonowe pozycjonowanie stron internetowych zakłada więc podjęcie przemyślanych kroków, których celem jest dostosowanie witryny do potrzeb użytkowników potencjalnie zainteresowanych daną ofertą w konkretnych okresach, ale także – choć w mniejszym stopniu – poza nimi.

Poniżej przedstawiamy kilka działań, które powinieneś wziąć pod uwagę, rozważając wdrożenie sezonowych działań SEO w obrębie swojej witryny.

Analiza i planowanie strategii

W przypadku pozycjonowania sezonowego szczególnego znaczenia nabiera skrupulatne przygotowanie i rozpisanie strategii działań optymalizacyjnych. Poprzedzać je powinna dogłębna analiza konkretnego przypadku. Zbadaj, w jakich miesiącach zainteresowanie Twoim biznesem jest najwyższe, w jakich nieco mniejsze, a w jakich zanika.

W okresach, w których Twoją ofertą interesuje się niewielu użytkowników, rozplanuj działania na cały rok, przygotuj content plan i rozpisz działania techniczne. Tworząc długofalową strategię pozycjonowania strony www, bierz pod uwagę dane sprzedażowe z poprzednich lat, śledź aktualizacje Google’a (aby ocenić, czy notowane spadki związane są z porą roku, czy może zmianą w algorytmach) i nastaw się, że okresy z niższą sprzedażą po prostu muszą nadejść. Wykorzystaj je konstruktywnie – przeprowadzaj analizy, stwórz kalendarz działań SEO oraz zaplanuj aktywności offline’owe, np. rozważ uczestnictwo w wydarzeniach branżowych czy targach i zdaj z nich relację na stronie oraz w social mediach. W okresie stagnacji możesz także przeprowadzić migrację danych, przebudowywać stronę oraz wzmacniać jej tematyczność.

W miesiącach bezpośrednio poprzedzających okres szczytowej popularności oferowanego produktu lub usługi zajmij się budową świadomości marki, aby potencjalni klienci już zdawali sobie sprawę z jej istnienia. Dodawaj treści z odpowiednimi słowami kluczowymi tak, aby Google zdążył je zaindeksować i w sezonowym szczycie wyświetlał użytkownikom Twoją witrynę. W okresie prosperity skup się także na promowaniu konkretnych podstron oraz na bezpośrednim zachęcaniu do skorzystania z oferty (organizuj promocje, obniżki etc.).

Dobór słów kluczowych

Ważnym elementem strategii SEO powinien być przemyślany dobór fraz. Również w tym przypadku sezonowy charakter Twojej witryny będzie miał niemałe znaczenie na przebieg całego procesu. Aby zrozumieć potrzeby osób potencjalnie zainteresowanych Twoją usługą lub produktem, powinieneś regularnie analizować sezonowe słowa kluczowe – takie, których użytkownicy zaliczani do Twojej grupy docelowej wyszukują w określonych okresach. Odpowiednie frazy (np. w pozycjonowaniu sklepu internetowego) pomogą zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania, sprofilować ruch na stronie oraz zwiększą szansę na konwersję.

Korzystając z dostępnych narzędzi, sprawdzaj, jakie wyrażenia użytkownicy wpisują do wyszukiwarki w danym sezonie. Jeśli prowadzisz sklep z rowerami i akcesoriami do jednośladów, frazy związane z Twoją branżą będą mieć najwyższą wyszukiwalność wiosną i latem. Nie oznacza to jednak, że w innych okresach nikt nie wstukuje powiązanych wyrażeń do Google’a. Analizuj je przez cały rok – możesz znaleźć ciekawe inspiracje do wpisów blogowych, które będą generować ruch na Twojej stronie poza sezonem. Artykuły „Jak ubrać się na rower jesienią?” lub „Jak zadbać o rower zimą?” mogą zdobyć naprawdę sporą popularność. Przygotuj się także na frazy związane ze specyficznymi świętami, np. zwiększającym sprzedaż Black Friday.

Co oczywiste, zapytania o charakterze sezonowym zyskają największą popularność w okresie, w którym rozkwit przeżywa Twoja branża – z uwagi na charakter usług lub produktów, zawsze będzie to dla Ciebie czas intensyfikacji działań. Pamiętaj, aby treści z ich wykorzystaniem wdrażać odpowiednio wcześniej, nie czekaj na start sezonu. Przy doborze fraz wspieraj się narzędziami takimi jak Ahrefs czy Planer słów kluczowych, pozwalającymi na analizę popularności danych zapytań na sporej przestrzeni czasowej – nawet do kilku lat.

Przemyślany content plan

Dobrym momentem na stworzenie przemyślanego content planu są miesiące poza sezonem, kiedy zwyczajnie będziesz mieć na to więcej czasu. Pamiętaj jednak, że strategia powinna obejmować cały rok, nie tylko czas wzmożonego zainteresowania Twoim produktem lub usługą. Odpowiednio zoptymalizowane treści pozwolą generować ruch przez dwanaście miesięcy. Zawsze poza sezonem będzie on niższy, jednak możesz sprawić, że nie zaniknie. Jak się do tego przygotować?

Najlepiej zacząć od ułożenia planu na cały rok, wychodząc od pogłębionego researchu fraz kluczowych, o którym już wspomnieliśmy. Aby przeanalizować popularność treści, które już widnieją na Twojej stronie, możesz wspierać się narzędziami takimi jak Google Search Console czy Google Analytics. Pomogą Ci one odkryć, które teksty generują najlepsze wyniki.

Przed rozpoczęciem okresu najwyższego zainteresowania Twoją branżą twórz treści sezonowe, publikuj wpisy blogowe, artykuły sponsorowane, promuj strony produktowe. Treści tego typu wygenerują bardzo duży ruch, będzie on jednak siłą rzeczy krótkotrwały. Poza sezonem zadbaj więc także o evergreen content, czyli uniwersalne treści, które wpływać będą na ruch przez cały rok – mogą to być rankingi, poradniki, sekcje FAQ, słowniczki etc. Nie znikaj ze świadomości użytkowników, buduj świadomość marki, pozycję ekspercką i topical authority. Nie zapomnij również o tekstach z wykorzystaniem fraz sezonowych, teoretycznie niepasujących do Twojej branży – analiza popularności określonych zapytań pomoże Ci do nich dotrzeć (przykład wyrażeń typu „rower zima” czy „rower jesień” z poprzedniego akapitu, inspirujących do tworzenia angażujących użytkowników posezonowych artykułów blogowych).

Pomocne narzędzia

W pozycjonowaniu sezonowym – po dokonaniu wspomnianej już pogłębionej analizy ruchu na stronie, przygotowaniu przemyślanej strategii działań SEO i planu contentowego – pomóc Ci może kilka przydatnych narzędzi. Opracowanie skutecznej koncepcji optymalizacji Twojej witryny wesprzeć może:

  • Google Search Console – narzędzie przydatne w bieżącym monitorowaniu ruchu organicznego na stronie;
  • Google Trends – umożliwia śledzenie trendów w określonej branży dla danych słów kluczowych;
  • Google Analytics – stosuje się do analizowania statystyk, ruchu na stronie oraz obserwowania zachowań użytkowników;
  • Planer słów kluczowych Google Ads – narzędzie przydatne w analizie sezonowości słów kluczowych;
  • Ahrefs, Senuto, Semstorm – niezbędne do analizy fraz oraz sprawdzania ich wyszukiwalności w określonych przestrzeniach czasowych.

Czy warto rozwijać pozycjonowanie sezonowego biznesu?

Kluczem do sukcesu w przypadku działań SEO w branży sezonowej jest cierpliwość, wyrozumiałość i dyscyplina. Musisz nastawić się, że ruch na Twojej stronie zawsze będzie wyższy w specyficznych okresach, a poza nimi – niższy. Dobrze przemyślana i prawidłowo wdrożona strategia pozycjonowania pozwoli jednak generować ruch w obrębie Twojej witryny przez cały rok. Związki między pozycjonowaniem a sezonowością powinny być punktem wyjścia do stworzenia przemyślanej, ustrukturyzowanej koncepcji. Nie działaj ad hoc, lecz według ściśle określonego planu, wdrażaj kolejne czynności z odpowiednim wyprzedzeniem, a w okresie spadku zainteresowania branżą analizuj i planuj. Uporządkowanie podejmowanych kroków z pewnością przybliży Cię do dobrych pozycji w wynikach wyszukiwania nie tylko w szczycie sezonu, a tym samym – pozwoli dotrzeć do sporego grona potencjalnych klientów.

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony