preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

SEO checklista dla nowej strony

SEO checklista dla nowej strony

Rozwój biznesu w obecnych czasach wymaga nieustannego ulepszania własnej strony internetowej. Sklep internetowy nie znajdzie się na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania tylko dlatego, że ma setki lub tysiące produktów. Wałka o pierwsze pozycje wymaga o wiele bardziej zaawansowanych działań.

Zaawansowany audyt SEO i pozycjonowanie sklepów oraz witryn potrafią sporo kosztować, niemniej jednak dużą część poprawek można wdrożyć samodzielnie jeszcze na etapie budowy nowej strony. W takim przypadku optymalizacja strony nie będzie tak kosztowna, a efekty będą widoczne już po opublikowaniu nowej strony.

Poniżej znajduje się checklista podstawowych zmian optymalizacyjnych, na które warto zwrócić uwagę już na etapie budowy strony.

Optymalizacja techniczna

Adresy URL podstron

Adresy URL podstron muszą być czytelne dla użytkownika. Niezalecane jest używanie parametrów (np. /?id25062) lub nazw, które nie odzwierciedlają zawartości podstrony (/1238.html). W przypadku wystąpienia podobnych adresów w obrębie witryny, należy je zmienić na poprawne.

Poprawnie zbudowane adresy URL pomagają użytkownikom zrozumieć, na jakiej podstronie oraz w jakiej części serwisu się znajdują. Przykład takiego adresu: https://www.widzialni.pl/oferta/pozycjonowanie/magento

Powyższy adres jednocześnie wskazuje zawartość podstrony, jej położenie w serwisie i dodatkowo zawiera ważne słowa kluczowe.

Google Analytics

Dane odnośnie aktywności użytkowników są niezwykle istotnie w kontekście dalszej analityki i planowania rozwoju strony. Google Analytics jest najlepszym bezpłatnym rozwiązaniem oferowanym przez Google, które pozwala zbierać zaawansowane statystyki i monitorować zachowania użytkowników.

Zalecane jest wdrożenie kodu monitorującego na wszystkich podstronach serwisu niezwłocznie po opublikowaniu nowej witryny. W przypadku przebudowy starej wersji witryny na nową, należy upewnić się, że stary kod został przeniesiony i poprawnie zbiera dane.

Wersja strony z www / bez www

W trakcie tworzenia nowej strony warto zdecydować, jaka będzie główna wersja witryny – z dopiskiem www czy bez. Przykład:

  • https://www.widzialni.pl/
  • https:// widzialni.pl/

To, czy domena ma ten dopisek, nie ma znaczenia pod względem SEO, natomiast wcześniejszy wybór pozwoli określić wersję główną i przekierować pozostałe wersje za pomocą przekierowania 301.

Brak podobnych przekierowań może w przyszłości doprowadzić do masowej duplikacji wewnętrznej, która potrafi obniżyć pozycje strony w wynikach wyszukiwania – wyszukiwarki będą traktować te dwie wersje jako osobne serwisy.

Działanie strony na urządzeniach mobilnych

To, czy strona jest responsywna i łatwa do przeglądania na urządzeniach mobilnych, jest kluczowe w dzisiejszych czasach. W przypadku niedostosowanej witryny potencjalny ruch może zmniejszyć się o połowę, a w przypadku niektórych branż – nawet o 70%.

Responsywność witryny internetowej można sprawdzić za pomocą bezpłatnego narzędzia od Google, dostępnego pod adresem: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Test jest szybki i intuicyjny, wystarczy tylko wkleić adres URL testowanej domeny:

Wynik testu w przypadku strony responsywnej

Wynik testu w przypadku strony responsywnej

Certyfikat SSL

SSL jest jednym z czynników wpływających na pozycje strony od 2014 roku, a od tego momentu liczba stron używających HTTPS ciągle rośnie. Istotne jest, aby witryna zawierała poprawnie zainstalowany oraz aktualny certyfikat SSL, gdyż błędy mogą spowodować, że strona nie załaduje się we wszystkich popularnych przeglądarkach, zniechęcając tym samym użytkownika do dalszego przejścia na stronę:

Ostrzeżenie o nieaktualnym certyfikacie SSL

Ostrzeżenie o nieaktualnym certyfikacie SSL

Po zainstalowaniu SSL warto również sprawdzić, czy wszystkie dotychczasowe zasoby (np. obrazki, pliki CSS), są przekierowane na HTTPS.

Warto również zweryfikować, czy adresy kanoniczne, odnośniki wewnętrzne oraz przekierowania są aktualne i używają adresów z HTTPS.

Nawigacja okruszkowa

Nawigacja okruszkowa usprawnia linkowanie wewnętrzne oraz ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie.

Po dodaniu nawigacji okruszkowej, warto zadbać o to, żeby ostatni element nawigacji nie był klikalny.

Ukryte treści

Witryna nie powinna zawierać tekstów, które są widoczne dla użytkowników, natomiast nie są widoczne dla robotów. Przykładowo, są to białe teksty na białym tle lub teksty ukryte za pomocą CSS.

Szybkość działania strony internetowej

Szybkość działania strony jest istotna nie tylko dla robotów wyszukiwarek, ale również dla zwykłych użytkowników. Podczas tworzenia strony warto unikać zbyt ciężkich podstron, zdjęć w nieadekwatnie wysokiej rozdzielczości czy nadużycia skryptów. Optymalny czas ładowania strony to 1-2 sekundy.

Szybkość działania strony można sprawdzić za pomocą bezpłatnego dedykowanego narzędzia od Google dostępnego pod adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

Przykład wykonanego testu:

Wynik testu dla strony Widzialni.pl

Wynik testu dla strony Widzialni.pl

W przypadku, kiedy strona okazuje się zbyt wolna, należy w pierwszej kolejności wdrożyć poprawki sugerowane na stronie narzędzia.

Najlepsze sposoby na poprawę szybkości działania strony to:

  • kompresja GZIP,
  • skrócenie czasu odpowiedzi serwera,
  • optymalizacja obrazków,
  • korzystanie z cache przeglądarki,
  • przeniesienie skryptów oraz stylów CSS do osobnych plików,
  • skrócenie HTML.

Błędy 404

Każdą nowo utworzoną witrynę po publikacji należy sprawdzić pod kątem błędów w linkowaniu wewnętrznym, które mogą przekierowywać użytkowników do nieistniejących podstron (błędów 404). Podobne błędy mogą powstać przy zmianie domeny lub zmianach w sposobie tworzenia adresów URL.

Brak błędów 404 będzie ogromnym plusem, niemniej jednak warto również zadbać o to, żeby strona 404 była przyjazna dla użytkownika. Domyślne serwerowe strony 404 są zbyt nieczytelne i nie zachęcają do dalszego przeglądania witryny:

Standardowy błąd 404 na serwerze Apache

Standardowy błąd 404 na serwerze Apache

Wzorowa pod względem UX strona 404, zamiast odstraszać, powinna zainteresować użytkownika i umożliwiać bezproblemową dalszą nawigację w obrębie witryny. Poniżej przedstawiamy przykłady podstron błędów, które pozytywnie wpływają na doświadczenia użytkownika:

  • https://www.lego.com/pl-pl/qwerty
  • https://www.pixar.com/qwerty
  • https://www.netflix.com/NotFound?prev=https%3A%2F%2Fwww.netflix.com%2Fqwerty

Błędy serwera

Po wdrożeniu nowej strony warto upewnić się, czy w obrębie witryny nie znajdują się adresy zwracające kod http 5**. Podobne błędy mogą być spowodowane niepoprawną konfiguracją pliku .htaccess lub serwera.

Tagi hreflang

Tagi hreflang są stosowane w przypadku witryn wielojęzycznych. Tagi te pomagają robotom wyszukiwarek zrozumieć powiązania między stronami w różnych językach.

Zalecane jest stosowanie hreflang dla wszystkich dostępnych wersji językowych za pomocą tagów rel=«alternate» hreflang=«x».

Jeśli witryna ma tylko jedną wersję językową, stosowanie tych tagów nie jest konieczne.

Duplikaty strony

Wszystkie duplikaty stron negatywnie wpływają na pozycjonowanie serwisu, powodując wewnętrzne powielenia treści. Po opublikowaniu nowej strony internetowej należy upewnić się, że:

  • Wszystkie warianty strony internetowej z www lub bez / z http lub bez są poprawnie przekierowane na jedną wybraną wersję za pomocą przekierowania 301.
  • Duplikaty strony głównej dostępne pod adresami /index.php, /index.html są poprawnie przekierowane na stronę główną za pomocą przekierowania 301.
  • W przypadku wdrożenia nowej wersji strony internetowej wszystkie stare adresy są przekierowane na ich nowe odpowiedniki za pomocą przekierowania 301.
  • Duplikaty podstron kategorii, które mogą powstać podczas włączonego filtrowania, zawierają tag kanoniczny, który wskazuje stronę główną kategorii jako oryginał.

Dane strukturalne

Dane strukturalne są najczęściej stosowane do wyróżnienia witryny w wynikach wyszukiwania. Zalecane jest dodanie danych strukturalnych dla danych kontaktowych, produktów, opinii. Pełna lista dostępnych danych strukturalnych jest dostępna na stronie https://schema.org/

Poprawność wdrożonych danych strukturalnych można sprawdzić za pomocą dedykowanego narzędzia od Google dostępnego pod adresem:

https:/search.google.com/test/rich-results

Przykład weryfikacji:

Test danych strukturalnych Google

Test danych strukturalnych Google

Lub walidatora znaczników bezpośrednio na stronie schema.org:
https://validator.schema.org/
Przykład weryfikacji:

Test danych strukturalnych Schema.org

Test danych strukturalnych Schema.org

Dane strukturalne Open Graph

Te dane strukturalne odpowiadają za wygląd adresów URL podczas udostępniania w sieciach społecznościowych. Poprawne dane strukturalne Open Graph zwiększają CTR (klikalność) strony.

Tytuł og:title może być generowany na podstawie tytułów SEO lub nazwy strony w nagłówku H1. Obrazki mogą być pobierane z zawartości strony – w przypadku produktów będzie to obrazek produktowy, zaś w przypadku wpisów blogowych obrazek wyróżniający.

Tagi noindex

Bardzo często podczas budowy nowej strony do sekcji dodawany jest tag noindex. Ten tag blokuje indeksację strony i po przeniesieniu strony ze środowiska testowego nadal znajduje się w sekcji meta i uniemożliwia indeksację witryny:

Dodany tag noindex w sekcji <head> witryny

Dodany tag noindex w sekcjiwitryny

Po opublikowaniu nowej wersji strony należy dodatkowo upewnić się, czy tag noindex nie znajduje się na podstronach, które muszą być indeksowane.

Tagi nofollow

Jeśli powstająca witryna zawiera dużą liczbę linków zewnętrznych, to warto je zaopatrzyć w atrybut rel=”nofollow”. Ten tag blokuje roboty wyszukiwarek przed podążaniem za zewnętrznymi linkami.

Mapa serwisu

Mapa serwisu jest spisem wszystkich podstron serwisu, który ułatwia robotom wyszukiwarek znalezienie nowych podstron. Mapa witryny najczęściej jest umieszczana na serwerze w katalogu głównym witryny, na przykład: https://www.widzialni.pl/sitemap.xml

Wygenerowanie mapy strony oraz jej dalsze zgłoszenie do Google Search Console pozwoli przyśpieszyć proces indeksacji. W przypadku dużych serwisów ze sporą rotacją podstron, mapa witryny powinna być generowana automatycznie, w przypadku mniejszych witryn – mapę witryny należy aktualizować po dodaniu nowych podstron.

Przykład mapy witryny na stronie Widzialni.pl

Przykład mapy witryny na stronie Widzialni.pl

Plik robots.txt

Plik robots.txt znajduje się w katalogu głównym witryny i pozwala na sterowanie robotami wyszukiwarek. Za pomocą tego pliku można zablokować robotom dostęp do określonych podstron lub całych sekcji serwisu.

Po wdrożeniu nowej strony, warto sprawdzić każdą regułę zawartą w pliku robots.txt i upewnić się, czy ważne pod względem pozycjonowania części serwisu nie są zablokowane dla robotów wyszukiwarek.

Podobna blokada często zostaje po przeniesieniu strony ze środowiska testowego na główną domenę. Blokada całej witryny przed robotami w pliku robots.txt wygląda następująco:

User-agent: *
Disallow: /

Treść na stronie

Tagi meta

Wszystkie podstrony serwisu, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania, muszą mieć uzupełnione meta tagi:

Przykład sekcji meta

Przykład sekcji meta

Najistotniejszym w tym przypadku jest meta tag title, który musi zawierać najważniejsze słowa kluczowe dla danej podstrony oraz dopisek brandowy.

Tag title na stronie głównej

Tag title na stronie głównej

Zalecane jest również uzupełnienie meta tagów description. Te tagi od dłuższego czasu nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, natomiast dobrze napisane meta opisy mogą skutecznie przyciągać uwagę użytkowników i zwiększyć liczbę wejść z wyników wyszukiwania (CTR):

Opis meta (meta description) na stronie głównej

Opis meta (meta description) na stronie głównej

Nagłówki H1-H6

Wszystkie strony serwisu muszą mieć jeden nagłówek H1, który powinien krótko opisywać zawartość podstrony:

 Wyróżniony nagłówek H1 na stronie głównej. Zawiera najważniejsze frazy kluczowe.

Wyróżniony nagłówek H1 na stronie głównej. Zawiera najważniejsze frazy kluczowe.

Zalecane jest również stosowanie nagłówków dalszego poziomu H2-H6 w celu strukturyzacji treści. Nagłówki pomagają robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć zawartość podstrony a użytkownikom – szybko znaleźć ciekawą dla nich informację.

Teksty

Teksty napisane zgodnie z wytycznymi SEO, dostarczające użytkownikom ciekawych informacji, są jednym z najważniejszych czynników, który decyduje o tym, czy strona znajdzie się w topie wyników wyszukiwania, czy nie.

Wszystkie ważne z punktu widzenia pozycjonowania podstrony, takie jak podstrony produktów, podstrony kategorii, strona główna czy inne podstrony (np. landing page), muszą zawierać dedykowane teksty opisowe, zawierające dobrane wcześniej frazy kluczowe.

Niedopuszczalne jest kopiowanie treści z innych stron, gdyż takie teksty nie wpłyną pozytywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Tylko unikalny content ma wartość zarówno dla użytkownika, jak i dla robotów wyszukiwarek.

Obrazki

Obecność obrazków jest istotna nie tylko z punktu widzenia UX, ale przede wszystkim w kontekście SEO. Wszystkie dodane obrazki muszą zawierać tagi alt (tekst alternatywny), który pojawia się w przypadku niezaładowania się obrazka. Tagi alternatywne należy uzupełniać zgodnie z zawartością obrazków.

User Experience (UX)

Lista produktów

Właściciele sklepów internetowych muszą zwracać uwagę na doświadczenia użytkownika podczas przeglądania strony, a szczególnie listy produktów.

Ścieżka do listy produktów musi być jak najkrótsza. Zalecane jest stosowanie filtrów oraz różnych opcji sortowania listy produktów.

Każdy produkt widoczny na liście musi zawierać nazwę, obrazek oraz cenę.

Podstrony produktowe

Podstrony produktowe muszą zawierać wszystkie informacje niezbędne dla użytkownika – to właśnie na ich podstawie user podejmuje ostateczną decyzję zakupową.

Na tych podstronach użytkownik jest w stanie zapoznać się z oferowanym produktem, jego ceną, opisem oraz opiniami na temat produktu.

Obrazki

Obrazki, które możemy stosować w sklepie internetowym, mogą się różnić w zależności od branży.

Czasami jeden obrazek reprezentacyjny jest zupełnie wystarczający, natomiast w przypadku sklepów, które sprzedają towary wybierane wzrokowo ( np. biżuteria, odzież), zalecane jest stosowanie kilku obrazków w dobrej rozdzielczości, przedstawiających oferowany przedmiot w różny sposób. Warto wykorzystywać również tzw. „lupę”, która pozwala przybliżyć obrazek produktowy.

Opis

Opis jest jednym z kluczowych elementów wpływających na ostateczną decyzję klienta. Należy pamiętać o uzupełnieniu wszystkich opisów produktowych. Teksty muszą być lakoniczne, ale wyczerpujące, unikalne i sprzedażowe.

Cena

Cena towaru lub usługi powinna być od razu widoczna dla klienta. Towary bez ceny lub usługi, o wycenę których trzeba prosić telefonicznie lub mailowo, będą mieć o wiele niższą konwersję.

Informacja o sposobach płatności oraz dostawy

Podobnie jak w przypadku ceny użytkownik, poszukując towaru, chce wiedzieć, czy może w wygodny dla siebie sposób zapłacić za produkt i go odebrać. Informacja o sposobach płatności oraz dostawy musi być zatem widoczna i łatwo dostępna. Warto także dodatkowo podkreślać opcję bezpłatnej dostawy, gdyż będzie to czynnikiem nakłaniającym użytkownika do zakupu.

Wnioski

Podstawowa optymalizacja strony za pomocą powyższej checklisty pozwoli wykluczyć najczęstsze błędy techniczne oraz contentowe, które pojawiają się przy wdrożeniu nowej wersji lub opublikowaniu całkowicie nowej witryny i bezpośrednio wpływają na jej pozycje w wynikach wyszukiwania.

Warto również pamiętać, że powyższa lista nie uwzględnia wszystkich czynników, które Google bierze pod uwagę, obliczając pozycje stron w wynikach wyszukiwania (tych czynników jest ponad 200). W przypadku większych projektów zalecane jest sięgnięcie po pomoc doświadczonych specjalistów ds. pozycjonowania.

1
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Trzeba przyznać, że kawał niezłej roboty. Przy optymalizacji strony wręcz niezbędne. Niby można na oko, ale jak coś jest usystematyzowane, to zawsze wiadomo, gdzie są popełnione ewentualne błędy.

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony