preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Rodzaje fraz kluczowych i sprytne tipy na wprowadzanie ich w treść

Rodzaje fraz kluczowych i sprytne tipy na wprowadzanie ich w treść

Bardzo ważnym elementem pozycjonowania stron internetowych jest SEO copywriting. Witrynie trudno byłoby przykuć uwagę algorytmów Google’a bez odpowiednio zoptymalizowanych, merytorycznych treści. Te z kolei nie mogłyby istnieć bez właściwie dobranych słów kluczowych.

Frazy kluczowe są podstawowym elementem pracy copywritera. Z jednej strony stanowić mogą wskazówkę, na czym skupić się w tworzonym tekście i wokół jakich zagadnień budować narrację, z drugiej – mogą być niemałym wyzwaniem, a nawet zmorą. Jak połapać się w ich różnorodności? Dlaczego czasem składają się z jednego słowa, a innym razem są zlepkiem wielu wyrazów i to często nienaturalnie brzmiącym? I w końcu – jak wprowadzać słowa kluczowe w tekst, żeby był on czytelny i poprawny pod względem językowym oraz jednocześnie gwarantował osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania? W tym artykule odpowiemy na pytanie, co to są frazy kluczowe, dlaczego są ważne oraz jak je dzielimy. Wskażemy także kilka sprytnych, użytecznych tipów, jak wplatać słowa kluczowe do treści, aby ułatwić sobie ich tworzenie oraz zawalczyć o pierwszą pozycję w Google.

Czym są frazy kluczowe w kontekście pozycjonowania stron?

Wiele osób słyszało prawdopodobnie określenie słowo kluczowe lub fraza kluczowa, jednak znaczenie tych pojęć nie dla każdego musi być oczywiste. Sprawa jest jednocześnie dość prosta i nieco skomplikowana. Jasna zdaje się być sama definicja jednego z podstawowych terminów SEO – nazwą keywordsokreśla się grupę wyrazów, na które pozycjonowana jest dana witryna i które określają jej tematykę. Jednocześnie są to hasła, które wpisuje się do wyszukiwarki, aby wyszukać daną informację. Z punktu widzenia pozycjonowania istotne jest, aby witryna wyświetlała się na takie hasła, które użytkownicy wstukują w okno Google. Schody zaczynają się, dopiero kiedy zaczynamy zastanawiać się, jak dobrać frazę, aby dała szansę na osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu. Proces ten wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, dlatego warto powierzyć go ekspertom z zakresu SEO.

Dlaczego słowa kluczowe w tekście są ważne?

Fachowy i poprzedzony pogłębionym researchem dobór fraz kluczowych jest bardzo istotny. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ to, jakie frazy zostaną użyte w danym tekście, ma bezpośredni wpływ na skuteczność pozycjonowania strony w Google. W procesie wyszukiwania, który trwa ułamki sekund, bierze udział kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt algorytmów, które oceniają witrynę pod wieloma względami, także pod kątem treści. Słowa kluczowe w nich zawarte są wskazówką dla robotów Google’a, że dana witryna jest powiązana z zapytaniem, które zadał użytkownik, a co za tym idzie – warto ją wyświetlić w wynikach na wysokiej pozycji. Treści i użyte w nich słowa kluczowe mają bezpośredni wpływ na ruch w danej domenie, są więc bardzo ważnym elementem złożonego procesu pozycjonowania stron internetowych.

Rodzaje fraz kluczowych – jakie typy wyróżniamy?

Słowa kluczowe, choć z pozoru ich definicja nie jest skomplikowana, nie są jednorodne. Istnieje kilka rodzajów fraz, które stosuje się w zależności od kontekstu, rodzaju tekstu, branży etc. Nie istnieje coś takiego jak uniwersalne słowa kluczowe. Google lubi różnorodność – aby zawalczyć o pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, należy przy tworzeniu nowego tekstu każdorazowo przeprowadzać proces doboru słów kluczowych, dzięki czemu uda się uniknąć kanibalizacji. Należy też wziąć pod uwagę, że fraza frazie nierówna, i aby skutecznie pozycjonować daną witrynę, warto stosować różne ich rodzaje. Poniżej przedstawiamy klasyfikację fraz kluczowych wykorzystywanych w SEO.

Frazy kluczowe krótkiego ogona – short tail

Frazy short tailowe nazywane są także ogólnymi. Często zbudowane są zaledwie z jednego lub dwóch słów, które w sposób bardzo ogólnikowy określają daną branżę. Frazą krótkiego ogona może być na przykład zwrot „buty”, „sukienki” czy „rower”. Frazy krótkiego ogona mają bardzo dużą liczbę miesięcznych wyszukiwań, ale raczej nie generują ruchu, który może zaowocować konwersją. Do wyszukiwarki Google zwroty tego typu wpisują zazwyczaj osoby, które nie mają zamiaru kupna. Użytkownicy zainteresowani zakupem określonego produkty lub usługi z pewnością wpiszą do wyszukiwarki dłuższe i bardziej konkretne hasło, np. „buty sportowe trekkingowe damskie” czy „rower górski kross męski”. Frazy ogólne, choć kuszące, bo wyszukiwane przez rzesze internautów miesięcznie, ze względu właśnie na brak dokładności nie będą skutkować wyższą konwersją. Warto niemniej brać je pod uwagę podczas doboru słów kluczowych, gdyż generują spory ruch na stronie. Nie można jednak zapominać, że wypozycjonowanie takiej frazy bywa trudne i związane jest z dużym nakładem czasu i pieniędzy.

Frazy kluczowe long tail – długiego ogona

Przeciwieństwem fraz krótkiego ogona są słowa kluczowe long tailowe. Frazy długiego ogona są zdecydowanie bardziej konkretne od opisanych wyżej fraz ogólnych. Charakteryzuje je duża liczba słów oraz istotna z punktu widzenia pozycjonowania dokładność, np. „sukienki na wesele poznan sklep”. Można przypuszczać, że użytkownik wpisujący takie rozbudowane wyrażenie do wyszukiwarki robi to z zamiarem zakupu. Podczas gdy wpisanie słowa „rower” może oznaczać, że internauta chce pooglądać zdjęcia, zobaczyć, jakie rodzaje są obecnie popularne, wpisanie frazy „rower górski kross męski” może sugerować, że użytkownik jest już o krok dalej na ścieżce zakupowej i faktycznie rozważa nabycie jednośladu. Użycie dokładnego określenia sugeruje, że poznał on temat na tyle, że jest już skłonny zrobić krok więcej – dokonać konwersji. Konwersją nie musi być sam zakup, ale chociażby zapisanie się na listę newslettera i pozostawienie cennych dla przedsiębiorcy danych kontaktowych. Dokładne i konkretne frazy długiego ogona zazwyczaj są proste do pozycjonowania. Biorąc jednak pod uwagę, że generują one mniejszy ruch niż frazy ogólne, witryna powinna być pozycjonowana na wiele różnorodnych fraz typu log tail.

Brandowe frazy kluczowe

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, z punktu widzenia pozycjonowania istotna jest dokładność słów kluczowych. Do takich zaliczyć z pewnością można frazy brandowe, które zawierają w sobie nazwę konkretnej marki lub strony internetowej. Osoba wpisująca takie wyrażenie w wyszukiwarkę prawdopodobnie może dokonać konwersji, jest bowiem zainteresowana bardzo konkretnym produktem lub usługą, o której dowiedziała się z wcześniejszych poszukiwań internetowych lub z innych kanałów – telewizji, billboardu, rozmów ze znajomymi. Do fraz brandowych mogą należeć sformułowania takie jak „pozycjonowanie stron widzialni.pl” lub „buty sportowe męskie nike”. Słowa kluczowe tego typu warto wykorzystywać podczas pozycjonowania, ponieważ generują ruch – niekoniecznie duży, ale związany z konwersją.

Słowa kluczowe lokalne

Celem pozycjonowania stron internetowych jest osiągnięcie przez daną witrynę jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. To z kolei możliwe jest między innymi dzięki pozycjonowaniu lokalnemu w różnych miastach. W tym celu tworzy się podstrony dedykowane ofercie określonej usługi czy produktu w danym regionie lub mieście. Na podstronach, nazywanych także landing page’ami, używa się fraz regionalnych, czyli takich, które zawierają w sobie nazwy miast lub województw. Dzięki nim na daną witrynę dotrzeć mogą osoby poszukujące określonych rozwiązań w najbliższej okolicy i wpisujące w Google’a właśnie takie słowa kluczowe. Przykłady fraz lokalnych stanowić mogą wyrażenia typu „geodeta Myślenice”, „sklep z farbami Białystok” czy „najlepsza pizza w mieście Zielona Góra”.

Exact match – frazy kluczowe nieodmienne

Najczęściej stosowanym w copywritingu typem słów kluczowych są frazy exact match. W formie exact match wykorzystywane mogą być zarówno frazy długiego i krótkiego ogona, jak i frazy brandowe czy lokalne. Czym wyróżniają się zwroty exact match? Jak sama nazwa wskazuje – dokładnym dopasowaniem. Jeśli dana fraza czy grupa fraz podana jest w tej właśnie formie, oznacza to, że dokładnie w taki sposób powinna zostać użyta w tekście. Fraz exact match nie możemy odmieniać przez przypadki czy zmieniać liczby z pojedynczej na mnogą (lub na odwrót). Nie należy także przestawiać kolejności słów tworzących wyrażenie lub rozdzielać ich innymi wyrazami. Wykorzystywanie fraz dokładnego dopasowania w treściach jest istotne, ponieważ właśnie w takiej formie użytkownicy wpisują dane wyrażenie do wyszukiwarki. Żeby jednak tekst brzmiał naturalnie w dłuższych materiał zazwyczaj stosuje się zarówno frazy exact match, jak i słowa kluczowe, które można odmieniać, zmieniać kolejność słów czy rozdzielać innymi wyrazami.

Jak wprowadzać frazy kluczowe do tekstu?

Podobnie jak w wielu innych dziedzinach, tak i w przypadku tworzenia tekstów pod SEO istotne jest zachowanie równowagi i zdrowego rozsądku. Frazy należy więc wprowadzać tak, aby tekst nie stracił na poprawności językowej, oraz w odpowiedniej ilości, żeby uniknąć spamu i nachalnego naszpikowania zwrotami tworzonymi stricte pod wyszukiwarkę. Frazy powinny być rozłożone w tekście równomiernie i powtarzać się w podobnej częstotliwości (średnio 2-3 użycia na 1000 zzs). Wszystko to może wydawać się naturalne i łatwe do wdrożenia, dopóki nie mamy do czynienia z bardzo rozbudowanymi lub niegramatycznie brzmiącymi zbitkami wyrazowymi.

Pozycjonowanie trudnych fraz jest ważne, jednak przysparza sporo problemów copywriterom – osobom, które muszą napisać rzetelny, merytoryczny, przyjemny w lekturze i poprawny pod względem językowym tekst, a do tego zoptymalizowany pod kątem SEO. Wplecenie w tekst nienaturalnie brzmiących zwrotów, które jednak są niezbędne w walce o najwyższe pozycje w wyszukiwarce, bywa nie lada wyzwaniem. Każdy, kto miał styczność z pisaniem treści pod frazy, wie, jak trudne i niewdzięczne bywają. Co robić z bardzo długimi frazami typu „adwokat kancelaria cennik”? Jak wprowadzać frazy lokalne, żeby brzmiały naturalnie? Poniżej prezentujemy kilka przydatnych tipów.

Frazy w nagłówkach

Trudne, rozbudowane frazy warto wykorzystywać w nagłówkach. Bardzo często są one tworzone jako równoważniki zdań czy też chwytliwe, uproszczone hasła. Nie do końca naturalnie brzmiący zwrot będzie więc w nagłówku wyglądać dużo lepiej niż wprowadzony na siłę w zdanie, zwłaszcza jeśli miałby zaburzyć jego składnię. W śródtytułach wykorzystać można także kropki, dwukropki lub myślniki, aby rozbijać dłuższe frazy i tworzyć z nich logiczne i czytelne hasła. Oczywiście decydując się na wprowadzenie frazy do określonego śródtytułu, należy wziąć pod uwagę, że informacja, którą w nim zawarliśmy, musi pojawić się w znajdującym się poniżej akapicie.

Frazy w spisach treści

Częstotliwość wystąpienia istotnych z punktu widzenia SEO fraz kluczowych możemy także zwiększyć, stosując spisy treści. Dotyczy to zwłaszcza dłuższych form, takich jak rozbudowane wpisy blogowe czy artykuły sponsorowane. Dodanie do tekstu spisu treści sprawi, że frazy pojawią się nie tylko w nagłówkach, ale także w odsyłających do nich wierszach spisu. Innym, podobnym rozwiązaniem jest rozszerzenie leadu o hasło typu „z tego tekstu dowiesz się” oraz umieszczenie poniżej listy wypunktowanej z najważniejszymi poruszonymi w artykule wątkami przedstawionymi hasłowo i z użyciem słów kluczowych.

Frazy w FAQ

Ciekawym rozwiązaniem, które pomaga wplatać kłopotliwe frazy kluczowe do tekstu, jest rozbudowanie go o sekcję FAQ. Podobnie jak w przypadku spisu treści czy określenia we wstępie, czego dotyczyć będzie artykuł, tak i tutaj w formie podsumowania i wyeksponowania najważniejszych wątków możemy „przemycić” frazy, których nie udało się wprowadzić do tekstu, lub je powtórzyć. Tworząc listę pytań, należy brać pod uwagę frazy i zredagować je tak, aby mogły zostać w nich użyte. Podobnie rzecz się ma z odpowiedziami – ich treść jest równie dobrym miejscem do zamieszczenia kłopotliwych fraz.

Wprowadzanie fraz lokalnych

Wiele osób tworzących treści pod SEO ma problem z wprowadzaniem fraz lokalnych. Nic w tym dziwnego – zwroty takie jak „samochody używane Poznań” czy „Wrocław usługi hydrauliczne” nie są czymś, co ma szansę wyglądać w zdaniu naturalnie. Jak sobie z nimi radzić? Również tym przypadku warto posiłkować się nagłówkami, które ze względu na specyficzny charakter „zniosą więcej” niż normalne zdanie z podmiotem i orzeczeniem. W śródtytule można użyć myślnika, aby niezręczne elementy frazy rozbić, a tym samym uczynić ją bardziej czytelną i mniej nachalną. Jeśli niezbędne jest wprowadzenie frazy lokalnej do treści akapitu, można spróbować rozdzielić ją na dwa zdania – jedno z nich może kończyć się głównym elementem frazy, a drugie zaczynać od nazwy miasta. Zdania typu „Coraz większą popularnością wśród kierowców cieszą się samochody używane. Poznań jest jednym z wielu miast, w którym można skorzystać z oferty giełdy online” brzmią dość naturalnie i nie zaburzają poprawności gramatycznej tekstu.

Słowa kluczowe w tekście SEO, czyli pisanie dla ludzi i robotów

Teoretyczna wiedza z zakresu SEO oraz zrozumienie tego, co to są frazy kluczowe, jest niezbędna, aby móc znaleźć złoty środek i tworzyć treści, które pomogą wypozycjonować daną witrynę, a zarazem będą przyjazne i interesujące dla czytelników. Dobry SEO copywriting polega na zaufaniu intuicji, wykorzystaniu wiedzy na temat działania wyszukiwarki oraz umiejętności pisarskich w taki sposób, aby tekst był poprawny, naturalny i merytoryczny, a jednocześnie stanowił narzędzie walki o jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Copywriterom nie pozostaje nic innego, jak okiełznać frazy kluczowe i nauczyć się manipulować nimi tak, aby to nie one rządziły tworzonym tekstem, lecz były jedynie jego ważnym elementem.

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony