Rodzaje fraz kluczowych w SEO

Rodzaje fraz kluczowych w SEO


Fraza kluczowa w kontekście pozycjonowania jest niezwykle ważna. Mówimy o doborze fraz, o ich wyszukiwalności oraz o pozycjach konkretnych fraz kluczowych. Możemy wyszczególnić kilka typów fraz, które różnią się między sobą.

Pod pojęciem frazy kluczowej rozumiemy nie to, co znajduje się wewnątrz archaicznego już tagu meta keywords, lecz zapytania wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki. Jednym z zadań pozycjonera jest ich odpowiedni dobór i umieszczenie na stronie w taki sposób, by, wraz z innymi działaniami tworzącymi razem pozycjonowanie, odnieść sukces i osiągnąć pierwszą pozycję.

skala trudności fraz kluczowych w zalezności od typu

Jak pokazano na powyższej grafice słowa kluczowe możemy podzielić na ogólne, które cechują się dużą trudnością oraz frazy długiego ogona, które nie dadzą tak dużego ruchu jak frazy ogólne, ale są za to dokładniejsze i mogą znacznie lepiej konwertować.

Ogólne frazy kluczowe

Ogólna fraza kluczowa, zwana też „frazą prezesa” to najczęściej jedno słowo kluczowe, które bardzo ogólnie określa daną branżę i cechuje się dużą liczbą miesięcznych wyszukiwań. Frazy ogóle bardzo często są tylko pokazowe, w wielu przypadkach nie generują ruchu, który konwertuje. Przykładowo: sprzedawca samochodów wymarzył sobie, by być na pierwszej pozycji na frazę „samochód” – stąd też wcześniej wspomniana „fraza prezesa”, gdyż jest dla klienta ważna. Klient, który chce kupić samochód, raczej z małym prawdopodobieństwem wpisze frazę „samochód”. Z większym natomiast wpisze nowe samochody [miasto] lub [model samochodu rocznik]. Pomimo znaczenia frazy oraz powiązania tematycznego, brak jej jeszcze jednej cechy, która wiąże się z konwersją – dokładności.

Frazy ogólne nie muszą składać się z jednego wyrazu – często są to dwu lub trzywyrazowe wyrażenia. Wyznacznikiem ogólności frazy jest miesięczna liczba wyszukiwań, jej długość oraz dokładność.

Ogólne frazy kluczowe są też cennym źródłem ruchu na stronie, lecz w większości przypadków nie będzie to ruch konwertujący. Można domniemywać, że dla zapytań typowo zakupowych istnieje nieco większa szansa na konwersję.

Wypozycjonowanie takiej frazy kluczowej jest z reguły trudne i wymaga dużo czasu oraz środków finansowych. Wiele witryn przez długi czas nie będzie gotowych, by zacząć walkę o najważniejsze frazy. Warto być świadomym, że frazy ogólne z reguły stwarzają więcej problemów niż korzyści po osiągnięciu rezultatu. Przykłady fraz ogólnych:

  • pozycjonowanie,
  • pozycjonowanie Poznań,
  • Google Ads.

Frazy kluczowe typu Long Tail

Ten typ fraz charakteryzuje duża liczba słów, które tworzą daną frazę kluczową oraz, przede wszystkim, dokładność frazy. Możemy więc założyć, że użytkownik jest na innym (dalszym) etapie ścieżki zakupowej – zna już produkt i teraz szuka go, by dokonać zakupu lub też nieco ogólniej – skonwertować.

Frazy Long Tail są (w ogólności) w miarę proste do wypozycjonowania. Dobra optymalizacja, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz treść w większości przypadków wystarczą do tego, by fraza znalazła się na szczycie. Warto także pamiętać o tym, że pojedyncza fraza typu Long Tail nie daje prawie nic – generuje bardzo znikomy ruch. Jest to w większości przypadków ruch lepszej jakości, charakteryzujący się np. mniejszym współczynnikiem odrzuceń. Gdy zbierzemy setki lub tysiące takich fraz dopiero wówczas widać ich siłę. Taki segment fraz może generować duży ruch oraz równie wysoką liczbę konwersji.

Należy pamiętać też o tym, że każdego dnia ludzie wyszukują mnóstwo zapytań za pomocą wyszukiwarki. Zdecydowana większość z nich (około 70%) pojawia się tam po raz pierwszy – nie da się więc na nie przygotować serwisu pod kątem optymalizacji, ale można odpowiednio przygotować treść strony, by była nośnikiem ruchu na większą ilość fraz. Przykłady fraz Long Tail:

  • pozycjonowanie stron www w Poznaniu cennik,
  • ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej,
  • skuteczne kampanie Google Ads dla sklepu sportowego.

Frazy tworzone pod direct answer i pytania użytkowników

Osobną grupą fraz kluczowych, które są bardzo mocno powiązane z frazami Long Tail, jest sekcja fraz, które powstają by odpowiedzieć na pytania użytkowników oraz by pojawić się w snippetach direct answers.

Algorytmy Google coraz lepiej radzą sobie z rozpoznawaniem intencji użytkownika i rozumieją nie tylko słowa kluczowe, ale całe zdania i pytania – potrafią także wyczytać z nich kontekst zapytania. Zauważalne jest to szczególnie podczas korzystania z wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych, gdy za pomocą Asystenta Google zadajemy pytanie używając do tego pełnego zdania. Google w odpowiedzi generuje nam listę wyników, które spełniają zadane kryteria. Dzieje się to w oparciu o grupę fraz kluczowych zawierającą pytania oraz odpowiedzi na nie.

Dokładnie ten sam mechanizm działa w przypadku direct answers – Google serwuje zestaw odpowiedzi z najbardziej dopasowanej strony, która jest przygotowana pod DA. Więcej o tym można przeczytać w artykułach: Optymalizacja strony pod zapytania do Asystenta Google oraz Optymalizacja strony dla Direct Answers.

Brandowe frazy kluczowe

Ten rodzaj fraz odnosi się do wszystkich zapytań o brand, czyli nazwę firmy lub strony. To frazy kluczowe, które są często wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników, którzy wiedzą, czego szukają. Ich decyzje mogą wynikać z innej formy reklamy – np. w telewizji.

Jako zapytania brandowe uznajemy wszystkie te, które odnoszą się do nazwy firmy lub adresu strony www. Warto jednak pamiętać, że brand może być zapisany przez użytkowników na wiele różnych sposobów, zwłaszcza jeśli mamy do czynienia z zagraniczną marką. Zapytania brandowe są często pokazywane w Google Analytics i cechują się dobrymi statystykami związanymi z zachowaniem użytkowników na stronie. Przykłady zapytań brandowych:

  • Widzialni,
  • Widzialni.pl SEO,
  • Pozycjonowanie stron widzialni.pl.

Frazy kluczowe w procesie pozycjonowania pełnią ważną rolę. Odpowiedni dobór fraz może zaważyć o sukcesie danej strony. Optymalne podejście powinno uwzględniać każdy typ frazy kluczowej na stronie. Warto o tym pamiętać i stosować na stronach każdy z wymienionych typów fraz.

Kategoria

1 Komentarz

Dodaj własny

+ Napisz komentarz