Relacja z SearchMarketingDay 2012 – dzień pierwszy

Relacja z SearchMarketingDay 2012 – dzień pierwszy


W miniony wtorek 22 maja 2012 miałem przyjemność uczestniczyć w konferencji SEM (marketing w wyszukiwarkach) noszącej nazwę SearchMarketingDay. We wpisie tym postaram się opisać swoje wrażenia z konferencji, jak i przedstawić poszczególne prezentacje przedstawione przez prelegentów.

Konferencja odbyła się w Poznaniu, w Starym Browarze w salach Multikina. Organizacja jak i oprawa multimedialna stały na wysokim poziomie. Konferencja była podzielona na dwie ścieżki,w których równolegle prowadzone były prezentacje – SEO i PPC. Wszystkie prezentacje przeprowadzone zostały w języku angielskim, były one również symultanicznie tłumaczone na język polski. Prelegentami byli światowej klasy specjaliści zarówno z Europy, jak i ze Stanów Zjednoczonych. Obecni byli również pracownicy firmy Google – Mariusz Gąsiewski i Kaspar Szymański. Ja wybrałem ścieżkę SEO i poniżej postaram się opisać, w skrócie przedstawione prezentacje.

Pierwsza prezentacja przeprowadzona została przez Davida Harling’a z razorfish, a jej tematyka dotyczyła planowania i budowania zoptymalizowanej treści oraz strategii jest globalnej dystrybucji na innych stronach. David opowiadał o rodzajach treści i etapach przez jakie ona przechodzi zanim zostanie opublikowana w sieci. Przykład to treść, której zadaniem jest promowanie danego produktu czy marki, ale również pozyskanie linków przychodzących do promowanej strony. Prelegent przedstawił również dwa case study dotyczące promocji marki Audi oraz George w marketach Asda. Dość ciekawe prezentacja, chociaż mnie osobiście brakowało konkretnych, bardziej szczegółowych informacji. Jednak wydaje mi się, że trudno byłoby je ukazać w dostępnym na prezentację czasie 45 minut.

Kolejna prezentacje przedstawił Dixon Jones z Majestic SEO. Dotyczyła ona głównie nowej funkcjonalności w narzędziu Majestic SEO, tzw. Flow metrics – graficznego przedstawienia profilu linków wybranej domeny. Dixon wspominał też tym, co jego zdaniem mogło mieć negatywny wpływ na pozycję strony po ostatniej aktualizacji algorytmu Google o nazwie Pingwin. Mianowicie, o linkach sitewide z niskiej jakości stron oraz o zbyt małym różnicowaniu anchor tekstu linków przychodzących. Mówił też o tym, że domena, która została oflagowana przez Google jako spam przekierowana za pomocą przekierowania 301 na pozycjonowaną stronę może również zaszkodzić jej rankingom w wyszukiwarce. Poza tym, pokazywał on, jak za pomocą narzędzia Majestic SEO wyodrębnić dane pomocne w odnalezieniu niskiej jakości linków, które teoretycznie mogą szkodzić pozycji strony. Następnie przedstawił w jaki sposób promował własne narzędzie w odniesieniu do wprowadzenia nowej funkcjonalności i jak pozyskiwał naturalne linki.

Trzecią z kolei prezentacje przeprowadził Magnus Brath, który zajmuje się pozycjonowaniem stron w mocno konkurencyjnej branży związanej z pokerem i kasynami online. Ukazał on, jak istotne jest wyznaczenia modeli i procesów w SEO oraz mówił o tym, że stosowane procesy powinny być skalowalne. Mnie osobiście zabrakło w tej prezentacji konkretnych informacji i przykładów. Zbyt dużo teorii, zbyt mało praktycznych zastosowań.

Autorem czwartej prezentacji był Ralph Tegtmeire (Fantomaster), postać – można powiedzieć – kultowa w branży SEO. Większą część prezentacji poświęcona została prezentowaniu tekstów, które zostały wygenerowane w sposób automatyczny za pomocą stworzonego przez niego narzędzia. Przedstawione teksty w języku angielskim faktycznie wyglądały na stworzone przez człowieka, a nie „automat”, jednakże ich wartość merytoryczna była raczej nikła. Narzędzie Tegtmeire’a działa również w języku niemieckim, a jego twórca planuje rozszerzać tę funkcjonalność o języki z Europy zachodniej. Na polską wersję przedstawionego narzędzia nie mamy na razie co liczyć. W kolejnej części prelegent przedstawiał narzędzia do wykorzystywania w pełni możliwości Twittera oraz automatyzacji i ustawiania harmonogramu tweet’ów.

Kolejną prezentację przeprowadził specjalista SEO, który również posiada dużą wiedzę i doświadczenie w kwestiach bezpieczeństwa serwerów i web aplikacji. Opisane wówczas zostały metody pozyskiwania linków za pomocą takich ataków jak XSS, DNS Cache Poisoning, oraz o tzw. Fast Flux Network. Przedstawione techniki, których stosowanie w większości może skutkować konfliktem z prawem były raczej teoretyczną ciekawostką niż słusznym sposobem pozyskiwania linków 😉

Szóstą z kolei prezentację wygłosił Andre Alpar właściciel międzynarodowej agencji SEO – AKM3. W swoim wystąpieniu odniósł się do dwóch ostatnich aktualizacji algorytmu Google czyli do tzw. Pandy i Pingwina. Opisywał to, na co w jego odczuciach algorytm wyszukiwarki Google zwraca największą uwagę. Moim zdaniem ciekawa prezentacja i osobiście zgadzam się z większością teorii przedstawionych przez Andre. Z ciekawostek prezentacji: prelegent stwierdził, że wyszukiwarka Google w określaniu rankingu bierze pod uwagę takie dane jak CTR na wynikach wyszukiwania oraz współczynnik odrzuceń i czas spędzony na stronie (dane pobierane przez Google z samej wyszukiwarki, nie z Google Analytics).

Ostatnią prezentacja autorstwa Mikkela deMib Svendsen’a nie wnosiła raczej nic nowego i można powiedzieć, że jej tematyka skierowana była bardziej dla początkujących osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z SEO. Muszę przyznać, że okazała się ona dla mnie rozczarowaniem.

Całość konferencji zakończona została panelem dyskusyjnym, na którym jej uczestnicy mogli zadawać pytania prelegentom jak i Kasparowi Szymańskiemu – pracownikowi Google. Większość z pytań skierowana była właśnie do Kaspara i dotyczyły one najnowszych zmian w algorytmie Google. Panel dyskusyjny był świetnym pomysłem na zakończenie całego dnia prezentacji i dał możliwość skonfrontowania swoich wątpliwości dotyczących SEO ze światowej klasy specjalistami z tej dziedziny, a także samym pracownikiem wyszukiwarki. Smaczku dodawał fakt, że obok Kaspara siedział nie kto inny jak Ralph Tegtmeier, znanych z nietuzinkowych krytycznych wypowiedzi skierowanych w kierunku korporacji Google. Przykładem jest jego koszulka widoczna na poniższym zdjęciu pochodzącym z twittera Matthew Wood’a :).

Foto: blog.fotolia.com


4 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Cezary Lech

    Dzięki wielkie Panowie za relacje…

    Zastanawia mnie tylko jedno – dlaczego wszystkie linki są nofollow? 🙂
    – pagerank i tak wycieka
    – trust rank jest przekazywany
    – strony ktore linkujecie raczej godne zaufania 🙂

    Standardowe ustawienia WP?

  2. 2
    Miłosz Gałganek

    Hej, myślę, że to kwestia przyzwyczajenia lub jak wolisz ‚zboczenie zawodowe’ ;).

    Jak kiedyś mówił Mariusz Gąsiewski gdy go pytaliśmy o linki nofollow na jego blogu, odpowiedź brzmiała o ile dobrze pamiętam „Strzeżonego Pan Bóg strzeże”.

  3. 3
    Ola

    Relacja z wydarzenia skutecznie zachęciła mnie do uczestnictwa z tegorocznej edycji. Mimo, że kilka lat upłynęło, w sieci krążą same pozytywne opinie na temat wszystkich dotychczasowych konferencji więc muszę się spieszyć, żeby biletów nie wykupili 🙂

    Pozdrawiam

+ Napisz komentarz