Premiera AMP Stories od Google

Premiera AMP Stories od Google


Gigant z Mountain View postanowiÅ‚ zrobić walentynkowy prezent twórcom internetowych treÅ›ci i uruchomiÅ‚ AMP Stories – nowy, mocno wizualny, format w ramach AMP Project.

Wiele historii lepiej opowiadać tekstem, ale niektóre najlepiej wyrazi obraz i film. Na urządzeniach mobilnych użytkownicy przeglądają wiele artykułów, ale zaledwie garść z tych materiałów przyciąga ich uwagę na dłużej. Wideo, zdjęcia i grafiki pomagają twórcom treści zdobyć i utrzymać uwagę odbiorcy. Oto główne idee, jakie przyświecają nowemu formatowi.

Jak wyglÄ…dajÄ… AMP Stories

Autorzy i entuzjaÅ›ci formatu twierdzÄ…, że powstaÅ‚ on z myÅ›lÄ… o interesujÄ…cych, angażujÄ…cych historiach, których charakter jest z natury wizualny i da siÄ™ je przedstawić w formie maÅ‚oekranowej prezentacji

ArtykuÅ‚y tworzone w ramach tego formatu to po prostu pokaz slajdów, opatrzonych kilkudziesiÄ™cioma znakami komentarza każdy. TÅ‚em treÅ›ci może być nie tylko statyczny obraz, ale również krótki film lub animacja. Kolejne slajdy przewijamy horyzontalnie, dotykajÄ…c prawej lub lewej części ekranu. U góry ekranu wyÅ›wietlany jest pasek postÄ™pu, który wizualizuje z jakÄ… częściÄ… materiaÅ‚u już siÄ™ zapoznaliÅ›my. Po zakoÅ„czeniu przeglÄ…dania danego artykuÅ‚u podpowiadane sÄ… automatycznie kolejne historie, przygotowane w tym samym formacie.

Możecie sami przejrzeć dostÄ™pne historie wpisujÄ…c https://g.co/ampstories w mobilnej przeglÄ…darce. W otwartej w ten sposób wersji przeglÄ…darki wyszukajcie np. The Washington Post lub Cosmopolitan.

AMP Stories

Testy AMP Stories

Przed globalnym uruchomieniem formatu Google konsultowało jego proces produkcyjny z wybraną grupą wielkich wydawców, którzy również jako pierwsi mieli możliwość testować i uruchomić w sieci swoje historie. Wśród zewnętrznych specjalistów, którzy opiniowali AMP Stories z punktu widzenia twórcy i dostawcy treści znaleźli się: Hearst, The Washington Post, CNN, Meredith, Mashable, Mic, Vox i Condé Nast.

WedÅ‚ug informacji od Google, wszyscy konsultanci z mediów podchodzili do idei entuzjastycznie, a efekt koÅ„cowy ocenili bardzo pozytywnie, jako format elastyczny i potrzebny, a sposób wdrożenia niezwykle przyjazny.

Poszukiwanie informacji technicznych odnośnie wprowadzenia AMP Stories warto rozpocząć na oficjalnej stronie projektu.

AMP Stories a pozycjonowanie

Karuzela z wynikami prezentującymi artykuły w nowym formacie wyświetlana jest powyżej karuzeli z najlepszymi historiami z wersji mobilnych serwisów. Jest więc kolejnym, w dodatku bardzo mocno przyciągającym uwagę, elementem wypychającym wyniki organiczne w dół strony wyników wyszukiwania. Dla słów kluczowych i zapytań powiązanych z wydarzeniami i newsami (żeby tylko, o czym dalej) zmniejszy to znaczenie tradycyjnego top 10.

SÄ… też wÄ…tpliwoÅ›ci odnoÅ›nie ustalania kanonicznoÅ›ci, unikalnoÅ›ci treÅ›ci i jednolitoÅ›ci różnych wersji strony. To ostatnie jest szczególnie ciekawe. Google dotÄ…d naciskaÅ‚o aby treść prezentowana w różnych kanaÅ‚ach byÅ‚a dokÅ‚adnie taka sama. By użytkownik zapoznaÅ‚ siÄ™ z tym samym tekstem i tÄ… samÄ… grafikÄ… niezależnie od tego czy otworzy artykuÅ‚ w wersji desktop, mobilnej czy AMP. W przypadku AMP Stories, Google zachÄ™ca do tworzenia materiaÅ‚ów ekskluzywnych, dedykowanych temu kanaÅ‚owi. AMP Stories danej strony ma wiÄ™c mieć zupeÅ‚nie osobnÄ… strukturÄ™ i dedykowany plik sitemap.xml.

Co przyniesie AMP Stories?

Osobiście nie jestem zachwycony. Format wyraźnie czerpie inspirację z Instagram Stories czy Snapchat Stories, a w swojej idei do wcześniejszego Yahoo Digest, i to mu się często zarzuca, ale to nie wtórność jest jego problemem.

Dzisiejszy Internet, media ogólnie, tworzy siÄ™ czÄ™sto w myÅ›l idiotycznego twierdzenia, że obraz mówi wiÄ™cej niż tysiÄ…c sÅ‚ów, a AMP Stories daje temu wyraz. Najlepsze co bÄ™dziemy dostawać w ramach tego formatu, to pobieżne artykuÅ‚y newsowe – jest to jeszcze do zaakceptowania. IdÄ™ jednak o zakÅ‚ad, bo AMP Stories wydaje siÄ™ wrÄ™cz do tego stworzone, że format ten zdominuje trwajÄ…ca od kilku lat plaga rozmaitych bezwartoÅ›ciowych “rankingów” w stylu “10 miejsc, które musisz odwiedzić z babciÄ…”, “7 trzepaczek, którymi chcesz trzepać”, “10 najlepszych skeczów Monty Pythona”, “TOP 5 hellenistycznych tragików”.

Jestem przeciwny każdemu narzÄ™dziu, które przesuwa przekaz ku kulturze obrazkowej, bo ta jest prymitywna i uwsteczniajÄ…ca, a skalÄ™ szkód jakie wynikajÄ… z tego zjawiska, poznamy dopiero za kilka pokoleÅ„.

Google oczywiście zawsze może powiedzieć, że dostarcza tylko narzędzie i nie odpowiada za to, jak wykorzystują je wydawcy.

Oficjalne ogłoszenie AMP Stories:
https://developers.googleblog.com/2018/02/amp-stories-bringing-visual.html

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny