Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w Google Play i Apple AppStore

Pozycjonowanie aplikacji mobilnych w Google Play i Apple AppStore


Rynek smartfonów wyposażonych w systemy iOS i Android prężnie się rozrasta. Z roku na rok coraz więcej czasu poświęcamy na przeglądanie stron internetowych, oglądanie filmów na YouTube czy granie w gry na smartfonie. Trudno jest się jednak temu dziwić. Telefon to jeden z tych przedmiotów użytku codziennego, który prawie zawsze mamy przy sobie. Szczególnie dużą popularnością cieszą się gry i aplikacje na smartfony.

Rynek wirtualnych sklepów w których znaleźć możemy różnego rodzaju aplikacje mobilne rozrasta się równie szybko, co rynek samych telefonów. Na chwilę obecną do największych i najprężniej rozwijających się zaliczyć możemy takie sklepy jak Google Play i Apple AppStore. Na platformie dedykowanej systemowi Android znaleźć możemy obecnie przeszło 1 400 000, a w AppStore 1 200 000 aplikacji mobilnych. Rożnica nie jest duża, patrząc na to, że użytkowników telefonów wyposażonych w system Android jest zdecydowanie więcej.

W związku z tak dużą liczbą aplikacji dostępnych w każdym z tych sklepów, uzyskanie wysokich pozycji w mobilnych wynikach wyszukiwania oraz wewnątrz samych sklepów nie jest takie łatwe. Wydawcy wypuszczają na rynek kolejne aplikacje w jednym celu, aby użytkownicy instalowali je na swoich smartfonach. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepsza aplikacja czy gra na telefon nie odniesie sukcesu, jeżeli nikt się o niej nie dowie. Co zatem można zrobić, aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników i zwiększyć ilość pobrań aplikacji? Jednym ze sposobów na osiągniecie tego celu jest pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Proces ten wygląda praktycznie tak samo dla aplikacji zamieszczanych w Google Play, jak i w AppStore.

Optymalizacja aplikacji mobilnej pod pozycjonowanie

Pozycjonowanie w Google Play i Apple AppStore zaczyna się jeszcze na etapie tworzenia aplikacji – jej nazwa, opisy i obrazki muszą być przygotowane tak, aby zawierały najważniejsze frazy kluczowe, pozwalające dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Projektując każdy z wymienionych elementów aplikacji należy również pamiętać, że zarówno nazwa, jak i ikona muszą przyciągać uwagę.

Słowa kluczowe dobierane są w podobny sposób, jak przy tradycyjnym SEO. Najlepszą strategią dla nowych aplikacji jest użycie fraz kluczowych typu long-tail, zawierających już w sobie frazy ogólne. Pozwoli to na dotarcie do jeszcze szerszego grona odbiorców. Dobrane słowa kluczowe użyte powinny być w następujących elementach aplikacji:

  • Nazwa aplikacji
  • Krótki opis
  • Pełny opis
  • Adres URL strony w sklepie Google

App Store Optimization (ASO) – pozycjonowanie aplikacji mobilnych w praktyce

App Store Optimization to nic innego jak szereg działań, mających na celu zwiększenie widoczności aplikacji mobilnej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz w wewnętrznych wyszukiwarkach sklepów z aplikacjami. ASO (czyli SEO dla aplikacji mobilnych) przebiega w podobny sposób co pozycjonowanie stron internetowych. Opisy dobrze zoptymalizowane pod względem słów kluczowych, są gwarancją wzrostu pozycji aplikacji w sklepie, a merytoryczne treści zachęcające do pobierania aplikacji zwiększają CTR, co powoduje wzrost liczby użytkowników aplikacji.

  1. Tytuł (nazwa aplikacji) jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych, mających wypływ na pozycję aplikacji w wynikach wyszukiwania. Nazwa aplikacji może mieć maksymalną długość do 30 znaków. W tytule zawarte powinno być najważniejsze dla aplikacji słowo kluczowe. Warto jednak pamiętać, aby nie upychać fraz na siłę, bowiem może to zostać negatywnie odebrane przez potencjalnych użytkowników. Tytuł aplikacji może się różnić w zależności od wersji językowej sklepu – warto wykorzystać ten potencjał i dobrać tytuły dla każdej z tych wersji, uwzględniając trendy oraz konkurencyjność fraz w różnych językach.
  2. Krótki opis może mieć do 80 znaków. Warto, żeby przedstawiał zalety aplikacji, zachęcał użytkownika do wejścia na stronę i pobierania aplikacji. Opis powinien posiadać elementy call-to-action. Dobrze, aby zawierał pozycjonowane frazy kluczowe.
  3. Główny opis aplikacji może mieć długość do 4000 znaków i jest najważniejszym źródłem treści, w którym można opisać działanie aplikacji i jej zalety. Dobrze napisany opis jest jednym z najważniejszych czynników, wpływających na podjęcie decyzji przez użytkownika. Zasady pisania opisu są podobne do tworzenia tekstów pod pozycjonowanie stron internetowych. Taki tekst powinien być unikalny, merytoryczny, mieć charakter sprzedażowy i co najważniejsze, opis powinien zawierać pozycjonowane słowa kluczowe (bez nadmiernego spamowania). W celu wyróżnienia opisu warto stosować w nim numerowane listy oraz wytłuszczenia. Maksymalna długość opisu to 4000 znaków.
  4. Ikona aplikacji nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, ale oddziałuje na CTR. To właśnie ona jest pierwszą rzeczą, na którą zwraca uwagę użytkownik szukając aplikacji. Zgodnie z zaleceniami, ikona powinna być zapisana w formacie .PNG w rozdzielczości 512×512 pikseli. Maksymalny rozmiar ikony to 1024 KB.
  5. Zrzuty ekranu z aplikacji nie mają wpływu na pozycje osiągane w rankingach, jednak potrafią znacząco zwiększyć współczynnik pobrań.

O co jeszcze warto zadbać?

Na pozostałe czynniki rankingowe wydawca aplikacji nie ma bezpośredniego wpływu– są to oceny, komentarze i ilość pobrań. Istotną kwestią jest to, że opinie oraz ilość pobrań muszą być uzyskane w sposób naturalny, a wszystkie próby podbijania tych statystyk mogą skutkować usunięciem aplikacji ze sklepu. Kolejną ważną kwestią jest sam profil wydawcy. Jeżeli na koncie posiadamy już jakieś aplikacje, które chętnie pobierają użytkownicy, mamy większe szanse na szybsze wypozycjonowanie nowej aplikacji czy gry. W wewnętrznych wyszukiwarkach sklepów z aplikacjami premiowani są wydawcy o zaufanym profilu.

Co jednak zrobić, gdy jest to jedna z pierwszych naszych aplikacji? Jak zdobyć pierwsze opinie i komentarze? Rozwiązaniem w tym przypadku może być poproszenie obecnych użytkowników, którzy aplikację już pobrali, o wystawienie opinii. Publikowanie wpisów w takich mediach społecznościowych jak Facebook, Instagram, Youtube czy Google+, może okazać się niezbędna do początkowej promocji, np. nowej gry na Androida.


1 Komentarz

Dodaj własny

+ Napisz komentarz