PageRank – jak liczyć?
Dzisiaj chciałbym napisać o tym w jaki sposób liczyć wskaźnik PageRank i co on tak naprawdę oznacza. Jak pokazuje sam algorytm ustalania popularności danej witryny w sieci, jego kluczowym elementem jest jakość linków prowadzących do naszej strony. Teraz dokładniej – wzór ogólny, który ustala wartość tego wskaźnika, jest następujący:
PR(A) = (1-d) + d (PR(B1)/C(B1) + … + PR(Bn)/C(Bn)), przy czym
PR(A) – wartość PageRank dla badanej strony
d – stała o wartości około 0.85
C – ilość wychodzących linków z naszej witryny, prowadzących poza domenę
PR(B1)/C(B1), …, PR(Bn)/C(Bn) – wskaźnik PR stron linkujących naszą domenę dzielony przez ilość linków wychodzących na tych stronach
Analizując ten prosty algorytm widać zatem wyraźnie, że idealnym rozwiązaniem jest linkowanie naszej strony z witryn posiadających bardzo wysoki wskaźnik PR i mających stosunkowo niewiele linków zewnętrznych. Wzór pokazuje jednoznacznie, że nie ma wpływu kolejność rozpatrywania linkujących do naszej domeny stron. Wynika to z prostego matematycznego faktu czyli przemienności dodawania.
Trzeba zwrócić uwagę, że PageRank nie jest wartością stałą – jego aktualizacja następuje mniej więcej co trzy miesiące. Należy także pamiętać, że wskaźnik PageRank nie stanowi tej samej wartości co PageRank Toolbar. Zarówno jeden jak i drugi wskaźnik stanowią jedynie materiał czysto poglądowy – właściwa wartość PageRank danej strony znana jest tylko Google, które się nim posługuje. rPR czyli Real PageRank aktualizowany jest codziennie, jednak wyszukiwarka nie udostępnia takich informacji.
Wartość PR jest ustalana w przedziale od 1 do 10. Zdecydowana większość stron posiada PageRank 0 (zero) – są to strony dopiero co zindeksowane lub też ukarane przez wyszukiwarkę za stosowanie niezgodnych z regulaminami metod SEO.
Ustalana wartość PR według firm zajmujących się pozycjonowaniem nie przekłada się bezpośrednio na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jednak należy się przygotować na to, że w przyszłości ta sytuacja ulegnie zmianie w związku z ciągłą ewolucją algorytmu wyszukiwarki. Już w tej chwili można w wielu przypadkach zauważyć tak zwaną zasadę naczyń połączonych – linki ze stron z dużym PageRank’iem są bardziej wartościowe dla robotów wyszukiwarek, a ich odpowiednio duża ilość może przyczynia się do wzrostu pozycji witryny na daną frazę.


+ Nie ma komentarzy
Dodaj własny