preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Jak zwiększyć konwersję strony internetowej?

Jak zwiększyć konwersję strony internetowej?

Czym jest konwersja?

Konwersja jest najważniejszym wskaźnikiem komercyjnej strony internetowej. Konwersja w marketingu internetowym ma miejsce w momencie kiedy potencjalny klient wykona pożądaną czynność na stronie internetowej. Czynność ta może się sprowadzać do dodania produktu do koszyka i złożenia zamówienia, zapisania się do newsletter’a, wypełnienia i wysłania formularza czy nawet samej rejestracji użytkownika.

Wskaźnik konwersji można opisać wzorem:

Wskaźnik konwersji = Ilość wykonań pożądanej czynności na stronie / Ilość unikalnych odwiedzin na stronie

Przykład:

W przypadku kiedy spośród 100 osób odwiedzających 5 z nich dokona zamówienia korzystając z formularza, wskaźnik konwersji będzie wynosił 5%.

Jak widać konwersja może prowadzić bezpośrednio do zysków, przez co jej wskaźnik jest tak ważny do osiągnięcia sukcesu w danym przedsięwzięciu. Samo zwiększenie ruchu internetowego na stronie dzięki pozycjonowaniu czy kampanii linków sponsorowanych (o ile nie było to celem samym w sobie) nie przyniesie efektów jeśli wskaźnik konwersji wynosić będzie 0%.

Określanie wskaźnika konwersji.

Wskaźnik konwersji bardzo często bywa trudny do określenia. Wyobraźmy sobie sytuację, że celem dodania nowych podstron w serwisie jest ograniczenie czasu rozmowy telefonicznej z pracownikiem działu zajmującego się wsparciem technicznym klientów, mówiąc krótko zmniejszenie kosztów. W tym celu stworzone zostają strony, które pomogą użytkownikom znaleźć interesujące ich informacje, rozwiązać dany problem, czy znaleźć odpowiedź na nurtujące ich pytanie. W takim przypadku bardzo trudno będzie obliczyć dokładny wskaźnik konwersji.

Jaki wskaźnik konwersji jest wystarczający?

Trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Myślę, że najsensowniejszą odpowiedzią byłoby stwierdzenie, że wskaźnik ten jest odpowiednio wysoki w przypadku kiedy strona przynosi zyski. Oczywiście może to mieć miejsce już przy 2% konwersji, może również wystąpić taka sytuacja, że nawet 15% wskaźnik konwersji jest niewystarczający.

Wskaźnik konwersji a ruch na stronie.

Nie należy sugerować się samym wskaźnikiem konwersji. Ponieważ nawet przy wysokim wskaźniku konwersji sukces nie jest możliwy, gdy witryna nie posiada wysokiej ilości odwiedzin pochodzących z wyszukiwarek na dobrze dobrane słowa kluczowe. Witrynie również może brakować treści i odpowiedniej optymalizacji, aby przyciągnąć użytkowników wyszukiwarek z tak zwanego „długiego ogona”. Długi ogon mówiąc w skrócie to odwiedziny z wyszukiwarek na mniej popularnie „niszowe” słowa kluczowe, na które strona pojawia się wysoko w wynikach wyszukiwania dzięki treści na niej zawartej i odpowiedniej optymalizacji i pozycjonowaniu. Tak jak wspominałem we wcześniejszym artykule bardzo istotna jest również użyteczność strony internetowej.

Zwiększenie konwersji na stronie.

Przed podjęciem kroków mających na celu zwiększenie wskaźnika konwersji, należy zebrać dane dotyczące jego obecnego poziomu. Bardzo przydatnym i darmowym narzędziem do pomiaru konwersji jest Google Analytics, wszystkim zainteresowanym polecam kurs Google analytics autorstwa Mariusza Gąsiewskiego.

Można też starać się zmierzyć konwersję „manualnie” zestawiając dane dotyczące liczby unikalnych odwiedzin na stronie i na przykład dane dotyczące sprzedaży online. Po wyznaczeniu wskaźnika konwersji z ostatnich miesięcy można przystąpić do działań służących jego poprawie.

Czynniki zwiększające konwersję na stronie.

Czynników pozwalających zwiększyć konwersje jest sporo, mogą to być czysto techniczne aspekty jak na przykład:

  • Szybkość ładowania strony.
  • Wykorzystane technologie i ich kompatybilności z przeglądarkami użytkowników.
  • Stosowanie odpowiednich protokołów zabezpieczających połączenie ze stroną podczas transakcji czy podawania danych osobowych.
  • Aspekty związane z użytecznością strony, jej odbiorze przez użytkowników, zaufaniu do strony itp.
  • Zwiększenie liczby dostępnych form płatności na stronie (np. przelew, płatność kartą, za pobraniem)

Reasumując każde działanie poprawiające odbiór strony przez ludzi ją odwiedzających może wpłynąć pozytywnie na wskaźnik konwersji.

Treść i reputacja strony.

Warto postawić się na miejscu potencjalnego klienta i zadać sobie podstawowe pytania:

  • Czy przedstawiamy na stronie treść której klient oczekuje a przede wszystkim potrzebuje?
  • Czy na stronie zawarte są potrzebne użytkownikowi informacje jak na przykład zdjęcia i opisy produktów?
  • Czy ceny produktów lub usług są akuratne?
  • Czy strona jest przejrzysta – zawiera podstawowe informacje kontaktowe, adres i dane firmy, czy wzbudza zaufanie?
  • Czy przedstawione są odpowiednie informacje dotyczące dostawy?
  • Czy znajdują się na niej wszystkie potrzebne potencjalnym klientom informacje?
  • Czy strona wygląda profesjonalnie i przejrzyście, czy nie stwarza problemu w nawigacji i wykonywaniu podstawowych czynności jak np. złożenie zamówienia?

Odpowiedzi na te pytania mogą wydawać się proste w realizacji, jednak aby osiągnąć pełne korzyści z pozycjonowania strony czy kampanii linków sponsorowanych wymagana jest odpowiednia analiza danych dotyczących konwersji. Ciągłe rozwijanie zawartości i treści na stronie, a także odpowiednia optymalizacja pod względem jej użyteczności. Jak widać wszystkie te dziedziny przeplatają się i żadna z nich nie powinna być ignorowana.

4
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    W zasadzie artykuł jak najbardziej przydatny. Jednak jakie podjąć kroki w celu zwiększanie konwersji nadal pozostają tylko pytaniami

  2. 2

    No tak treść całkiem ciekawa tylko jak to zrobić aby miało ręce i nogi i aby przede wszystkim działało ?

  3. 3

    Ciekawy artykuł, a wy jaką macie konwersję

  4. 4

    Dzięki za cenne rady i linka do kursu analyticsa. Poruszyłeś jedną istotną kwestię, którą przeoczyliśmy i zamierzamy się jej przyjrzeć by poprawić wynik w naszym sklepie internetowym z zabawkami. Czas pokaże jak bardzo zmiana była istotna. Pozdrawiam

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony