preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Jak poprawić indeksowanie strony internetowej w Google?

Jak poprawić indeksowanie strony internetowej w Google?

Czasami znajomi webmasterzy pytają mnie o to, w jaki sposób usprawnić indeksowanie strony w wyszukiwarce Google. Postaram się dzisiaj odpowiedzieć na to pytanie opisując czynności, które można wykonać.

Kwestia poprawy indeksacji na pewno w większym stopniu dotyczy stron, które są często aktualizowane – na przykład sklepów internetowych dodających często produkty do swojej oferty.

W takich przypadkach bardzo istotny jest czas w jakim wyszukiwarka doda do swojego indeksu nowe podstrony. Jest to szczególnie ważne w przypadku wprowadzenia grupy produktów podobnych do tych, które chce zaoferować konkurencja i korzyści, które osiągamy ze względu ich wcześniejszej widoczności w wyszukiwarce. Ważnym elementem jest też zwiększenie ruchu na naszej witrynie kiedy jest ona dobrze zindeksowana w Google.

Jak sprawdzić ile stron naszej witryny jest w indeksie Google?

W polu wyszukiwarki wystarczy wpisac site:nazwatwojejdomeny. Dla przykładu gdy nasza strona ma adres www.przyklad.pl, w polu wyszukiwarki wpisujemy site:przyklad.pl.

Warto wspomnieć, że strona z wynikami tego zapytania będzie zawierała również wszystkie subdomeny (jeśli takie istnieją oczywiście) zindeksowane w Google. W takim przypadku możemy użyć zapytania site:www.przyklad.pl, które wyświetli tylko te adresy będące w indeksie Google, które rozpoczynają się od www.

Więcej o adresach z www. i bez www. i dlaczego warto wykonać przekierowanie 301 pisze Marcin Pawlak.

Jak poprawić szybkość indeksowania strony www?

Można powiedzieć, że na szybkość indeksowania wpływa wiele czynników, a na większość z nich możemy mieć bezpośredni wpływ.

Dodając nowy produkt do sklepu, warto zadbać o to aby strona, która go przedstawia zawierała unikatowy tytuł i opis produktu. Unikatowy i profesjonalnie wykonany opis produktu nie tylko pomoże w indeksowaniu strony przez roboty Google, ale przede wszystkim będzie służyć użytkownikom zainteresowanym danym produktem.

Ze względu na strukturę linkowania wewnętrznego sklepów internetowych, oczywiste jest to, że strona z określonym produktem będzie posiadała mniejszy PageRank niż strona główna sklepu czy strona kategorii. Dlatego warto zadbać o jej unikatową zawartość, aby roboty wyszukiwarki Google jej nie zignorowały. Dobrym pomysłem jest też umieszczenie linka do nowych produktów na stronie głównej.

Istotną czynnością jest również odpowiednia edycja pliku .htaccess, lub zastosowanie odpowiedniego skryptu PHP, mającego na celu zapobieganie indeksowaniu przez Google adresów url z id sesji. Większość sklepów używa id sesji w adresach url aby „śledzić” klientów i ich zakupy. Jest to dość często spotykany problem w przypadku sklepów internetowych, kiedy Google indeksuje tysiące adresów z id sesji co negatywnie wpływa na indeksowanie całej witryny.

Kolejnym bardzo ważnym elementem jest używanie mapy strony (sitemap). Zastosowanie mapy strony w znacznym stopniu poprawi indeksowanie Waszej witryny. Należy zaznaczyć, że mapa strony dla użytkownika (najczęściej w formacie .html czy .php) jest zupełnie czymś innym niż mapa strony dla robotów wyszukiwarek w formacie .xml.

Jak stworzyć i zastosować mapę strony w wersji HTML?

Wersja html mapy Waszej strony powinna być przede wszystkim łatwo dostępna i widoczna dla użytkowników. Link do niej powinien być dostępny na każdej podstronie serwisu (może znajdować się na przykład w stopce czy nagłówku strony). Adresy URL zawarte w mapie strony powinny być kanoniczne. Google zaleca również, aby mapa strony nie zawierała więcej niż 100 linków.

Jak stworzyć i zastosować mapę strony w wersji XML?

Mapa strony w formacie XML jest bardziej szczegółowa. Mogą w niej być zawarte wszystkie kanoniczne adresy URL. Istotne jest aby mapa XML aktualizowała się równolegle z aktualizacjami strony. Mapę XML zgłasza się za pomocą narzędzi Google dla webmasterów. Plik XML powinien znajdować się w katalogu głównym naszej strony i nie powinien być zablokowany przez robots.txt. Nie powinno się linkować do mapy w formacie xml ze strony, nie jest ona przeznaczony dla użytkowników, tylko dla robotów Google.

Porady zawarte w tym artykule bazowały głównie na przykładach przedstawiających stronę sklepu internetowego, co nie znaczy, że nie są one adekwatne do każdego typu strony ;-).

10
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Przy nowych stronach pierwsze zaindeksowanie zależne jest od linków prowadzących. Indeksowanie może trwać od 5 do nawet 60 dni

  2. 2

    Artykuł bardzo mi się podoba. Wartościowa wiedza!

    Szukam plugina do Firefoxa, który pokazuje PR przy razem z wynikami wyszukiwania.

    Piszecie jak pozycjonować bloga dzięki blogom?

    Coś wartościowego jeśli czytasz ten komentarz:
    wordpress ma dużo pluginów SEO, co znacznie ułatwia indeksowanie w google.
    Polecam 🙂

  3. 3

    Plugin, który mogę Ci polecić to SeoQuake, więcej na temat tego pluginu możesz przeczytać we wpisie Tomka: https://widzialni.pl/przydatne-dodatki-do-firefoxa/

  4. 4

    A czy warto pozwolić na indeksowanie przez wyszukiwarki, kometarzy do artykułów?

  5. 5

    Moim zdaniem warto. Strona, na której użytkownicy umieszczają komentarze wzbogacona zostaje o dodatkową treść, która też może mieć pozytywny wpływ na ruch pochodzący z wyszukiwarek.

  6. 6

    Ciągle dowiaduję się czegoś nowego – dziękuję za rzeczowe opisy. Nie sądziłam, że mapa strony jest tak istotna dla wyszukiwarki. Ściągnęłam wskazaną wtyczkę czy po zgłoszeniu do google pojawi się automatycznie na stronie?

  7. 7

    Wszystko to prawda. Niestety w 2012 roku po zmianie algorytmu google przez naciski korporacji handlowych chcących wyeliminować konkurencję cała i ndeksacja i page rank się zmieniły

  8. 8

    mam następujący problem – zmieniłem opis strony ale google już od tygodnia nie zmienia tego w wyszukiwarce- jak można to przyspieszyć?

  9. 9

    Moim zdaniem Google przy indeksowaniu stron bada, czy dana strona nie jest spamem – celowo nie indeksuje jej szybko – sprawdzając jak zachowa się jej właściciel. Jeśli nic szczególnego nie wydarzy się podczas założonego losowo czasu – wtedy strona jest indeksowana. Jeśli natomiast strona ma np nienaturalny przyrost linków – generowany przez spamerów zazwyczaj aby zaindeksować stronę – google nigdy takiej strony nie zaindeksuje (permanentny ban), lub zaindeksi ją od razu z filrem W serp.

  10. 10

    Witam Serdecznie , ja mam trochę inny problem.
    Po gruntownej przebudowie serwisu ( przebudowa związana z dopasowaniem do aktualnych wytycznych Google ) strona przestała się indeksować . W indeksie jest około 10 % z tego co zostało zgłoszone w sitemap. Spotkał się ktoś może z takim problemem ? nie wiem w jaki sposób ugryźć ten problem.

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony