preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Jak pisać chętnie udostępniane treści? 11 sprawdzonych porad!

Jak pisać chętnie udostępniane treści? 11 sprawdzonych porad!

Tworzenie angażujących i chętnie udostępnianych przez użytkowników treści jest trudniejsze niż kiedykolwiek. Internet przepełniony jest informacjami, a wiele tematów zostało opisanych już wielokrotnie. Co więcej, większość użytkowników sieci czyta tylko tytuły artykułów (według portalu witrualnemedia.pl aż 44% procent polskich użytkowników czyta tylko nagłówki), a sieci społecznościowe ograniczają zasięgi organiczne postów.

Jak więc pośród szumu informacyjnego, tendencji społecznych i olbrzymiej konkurencyjności stworzyć treść, która będzie chętnie klikana, czytana i udostępniana? Przeczytaj artykuł i dowiedz się!

Google oraz portale społecznościowe dały jasno do zrozumienia, że będą promować tylko najlepsze, wartościowe i przydatne użytkownikom treści. Wydaje się, że wszystkie powyższe przeszkody nie wróżą sukcesu, ale są jednak twórcy, którzy mogą pochwalić się treściami z kilkoma, a nawet kilkudziesięcioma tysiącami udostępnień. Co stoi za ich sukcesem? Podpowiadamy 11 sprawdzonych porad, które pozwolą stworzyć tekst wyróżniający się ponad morze przeciętnych treści zalewających internet. Zastosuj kilka praktycznych praktyk, które zachęcą czytelników do udostępniania Twoich treści.

Wyzwania na drodze do udostępniania

Jak już zostało wspomniane, internet jest mocno nasycony rozmaitymi treściami, dlatego zachęcenie użytkowników do udostępniania tworzonych przez siebie tekstów jest sporym wyzwaniem. Istnieją także inne powody, dla których tworzenie chętnie szerowanego kontentu jest utrudnione. Według danych amerykańskiego ośrodka Pew Research, informującego opinię publiczną o problemach i tendencjach kształtujących społeczeństwa na całym świecie, aż 51% osób dorosłych czuje się niekomfortowo z tym, jak Facebook przechowuje ich dane do celów reklamowych, gdy zostaną poinformowani o tym, jak działają jego praktyki. Oznacza to ogólną tendencję do niechętnego dzielenia się informacjami na swoim profilu i rzadszego udostępniania treści – wszystko w celu ochrony swojej prywatności.

Obecna polityka Facebooka zmierza do faworyzowania treści od znajomych i rodziny lub z grup tematycznych kosztem marek, dlatego też trudniej o organiczny zasięg postów. Podobnie sytuacja wygląda na Instagramie, tam najskuteczniejsze posty pochodzą od influencerów lub celebrytów. Wciąż walczący o popularność Twitter zorientowany jest natomiast na wiadomości, a nie jako sieć dystrybucji. Mimo stopniowego spadku popularności Facebooka, nadal pozostaje on największym portalem, będącym motorem napędowym ruchu w mediach społecznościowych. Co to oznacza? Że musisz walczyć o uwagę odbiorcy z konkurencją, proponując oryginalne i przydatne treści. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych porad, które podniosą jakość tworzonych przez Ciebie treści.

Poznaj odbiorców, stwórz personę i nawiąż relację

Nie oszukujmy się, pisanie bywa trudne. Czasami nie masz pomysłu na nową treść i szukasz inspiracji. Innym razem nawet kiedy temat jest Ci dobrze znany, ciężko przekuć wiedzę na właściwe słowa, a co więcej nadać im odpowiednią formę, która zainteresuje odbiorcę. Pragniesz, by tekst był uniwersalny, ale także odpowiadał na konkretne potrzeby – stąd problem. Musisz zastanowić się, do kogo piszesz – nie możesz pisać do ogółu. Tekst skierowany do wszystkich tak naprawdę trafia do nikogo. Pragniesz pisać do osób z danej grupy zawodowej, wiekowej czy do czytelników o konkretnych zainteresowaniach? Aby zminimalizować trud pisania i przekroczyć blokadę twórczą, stwórz personę, do której się zwracasz. Aby zrozumieć potrzeby czytelnika, możesz wyobrazić sobie jego wiek, płeć czy wygląd. Osadź go w rzeczywistości, pomyśl, gdzie pracuje, jakim jeździ samochodem, jak spędza wolny czas. Inaczej napiszesz tekst skierowany do młodych rodziców, a inaczej do biznesmenów czy studentów. Zastanów się, jakie typy użytkowników najchętniej udostępniają treści. Na pewno znajdą się wśród nich osoby udostępniające posty ze względu na emocje, czyli dzielące się informacjami przydatnymi dla innych, osoby szerujące treści w zakresie zainteresowań zawodowych, a także osoby udostępniające treści, które pozwalają wyrazić siebie i swoje zdanie za pomocą artykułów. Wiedząc, do kogo zwracasz się w swoim tekście, będziesz mógł lepiej utożsamić się z odbiorcą i odpowiedzieć na jego konkretne pytania. Przede wszystkim traktuj czytelnika z szacunkiem i zbuduj z nim relację, która sprawi, że odbiorca poczuje się ważny.

Odwołuj się do doświadczeń, marzeń i problemów czytelnika

Kojarzysz określenie thumb-stopping moment? Termin ten oznacza w sytuację, w której scrollując media społecznościowe omijasz większość artykułów lub postów powierzchownie je przeglądając, aż zatrzymujesz się na tym, który przyciągnął Twoją uwagę. A co przyciąga uwagę? Treści, które dotyczą nas samych! To prawda znana nie od dziś, że ludzie interesują się tym, co jest im bliskie na różnych poziomach, sprawami bezpośrednio wpływającymi na życie. Mogą to być codzienne problemy, z którymi się utożsamiają, lub marzenia oczekujące na spełnienie. Jeśli więc zaczniesz w swoich tekstach odpowiadać na codzienne bolączki, a co więcej podawać rozwiązania, społeczność zapewne się nimi zainteresuje. Wielu twórców pisze o wyjątkowości swoich produktów czy oferty, nie uwzględniając w tekstach roli odbiorców, do których kierowane są artykuły lub usługi. Ty zrób listę problemów i pragnień swoich odbiorców i postaraj się na nie odpowiedzieć. Opisuj rzeczywistość, której doświadczają Twoi odbiorcy. Jeśli na pierwszym miejscu postawisz doświadczenie czytelnika, możesz spodziewać się, że tekst będzie cieszył się zdecydowanie większym zainteresowaniem.

Stosuj język korzyści

Kolejny już punkt odwołujący się do potrzeb użytkownika. Język korzyści stawia na pierwszym miejscu czytelnika i jego wartości. Teksty reklamujące dane produkty, bez uwzględnienia pożytku, jaki niesie dla odbiorcy, są nudne i nie dają emocjonalnej, logicznej lub ekonomicznej przesłanki, by wpłynąć na zachowanie czytelnika. Aby tekst zainteresował odbiorcę i sprawił, że podzieli się nim w mediach społecznościowych, powinien nieść za sobą jakąś wartość, oddziaływać na wyobraźnię i wykorzystywać sztukę perswazji. Tak by przekonać czytelnika, że np. zastosowanie wiedzy zawartej w artykule wpłynie pozytywnie na jego życie.

Zrób research, opieraj się na faktach i powołuj na autorytety

Każdego dnia internauci wpisują w wyszukiwarkę miliony zapytań, a większość z nas przynajmniej kilka razy dziennie szuka odpowiedzi na nurtujące nas pytania w internecie. To Twoja szansa! Jeśli posiadasz wiedzę w danym temacie – podziel się nią z innymi użytkownikami. Im bardziej wartościowe treści będziesz tworzyć, im bardziej wyczerpujące temat, tym większa szansa, że to na Twojej stronie internauci znajdą odpowiedzi! Zanim zabierzesz się za pisanie, upewnij się, że posiadasz aktualną wiedzę. Zrób porządny research i zobacz, co pisze na ten temat Twoja konkurencja. Powołuj się na autorytety w danym temacie, szukaj badań i statystyk potwierdzających tezy, a także cytuj wiarygodne źródła. Dzięki temu treść będzie bardziej wartościowa, merytoryczna, a Ty zostaniesz uznany za specjalistę w dziedzinie. Jednymi z najchętniej czytanych w internecie tekstów są treści poradnikowe. Bazując na wcześniejszych punktach, wystarczy odpowiedzieć na pytania/problemy, jakie nurtują Twoich czytelników i przedstawić je w odpowiedniej formie, a o udostępnienia nie musisz się martwić.

Bądź autentyczny i pokazuj emocje

Tworząc treść, nie staraj się naśladować kogoś innego czy wzorować na wpisach, które przeczytałeś. Pisz tak, aby Twoje słowa trafiały do czytelnika i oddawały to, kim jesteś. Emocjonalny wpis będzie cieszył się o wiele większym zainteresowaniem, ponieważ czytelnik wychwyci fakt, że dany temat jest ważny dla autora i się z nim identyfikuje. Poza tym treść, która wpływa na emocje, bawi, wzrusza lub zachwyca – wywołuje reakcje. Warto więc nasycać teksty emocjami, które budują w czytelniku pozytywne odczucia i odwoływać się do jego wartości. A treść, która sprawi, że będzie miał lepsze samopoczucie, zachęci go do zmiany lub po prostu rozbawi, będzie przez niego chętnie udostępniana innym.

Postaw na kreatywność, wzbudzaj zainteresowanie i opowiadaj historie

Intrygujący tytuł, zachęcający wstęp, oryginalne podejście do tematu i ciekawie opowiedziana historia to najlepszy sposób na zatrzymanie uwagi czytelnika. Nie zapomnij o akcencie humorystycznym! Tekst, w którym pojawią się zabawne zwroty, śmieszna anegdota czy zaskakujące porównania lepiej zapadnie w pamięć i wywoła pozytywne emocje, a takimi czytelnik jest bardziej skłonny się podzielić! Aby wyróżnić się wśród innych twórców, popracuj nad indywidualnym stylem, który będzie charakterystyczny tylko dla Ciebie. Najważniejsze to się wyróżniać, próbuj różnych sposobów, podpatrz, jaki kontent tworzy konkurencja i sprawdź, co będzie najlepsze dla Ciebie, a także co spodoba się Twoim odbiorcom. Pamiętaj, że treści, które umieszczasz na swojej stronie mają na celu promocję Twojej działalności, usług lub towarów. Dbając o jakość tekstów i publikując ciekawe artykuły, wpływasz bezpośrednio na odbiór swojej marki wśród potencjalnych klientów. Nie poddawaj się po pierwszych niepowodzeniach – regularna praktyka sprawi, że z czasem nabierzesz lekkości w storytellingu, a każdy tekst będzie łatwiejszy do napisania!

Używaj prostego języka i pisz zrozumiale

„Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić — to znaczy, że niewystarczająco to rozumiesz” kierując się słowami Alberta Einsteina, postaraj się upraszczać każdy tekst i dostosowywać go do swojego odbiorcy. Nawet jeśli piszesz ekspercki artykuł, wybieraj zrozumiałe słowa, tak aby całość była bardziej dostępna dla czytelnika. Używanie wyszukanych synonimów nie sprawi, że wyjdziesz na erudytę, wręcz przeciwnie – zbyt specjalistyczne słownictwo może zniechęcić niektórych czytelników. Pamiętaj też, że nikt nie lubi czytać definicji, dlatego w tekstach unikaj słownikowych sformułowań.

Zadbaj o aktualność tekstu. Aktualizuj i odświeżaj

Facebook czy Twitter to najczęściej pierwsze źródła informacji, a użytkownicy portali społecznościowych lubią być na bieżąco i takimi treściami najchętniej się dzielą. Wybieraj aktualne tematy, pokazuj najświeższe newsy, a artykuły opieraj o informacje, które zyskują na popularności. Świeże spojrzenie na sprawę również ma sporą wartość. Nie bój się więc kontrowersyjnych twierdzeń, jeśli wyrazisz swoje zdanie jasno, może ono trafić na podatny grunt i zyskać wiernych czytelników. Unikaj jednak clikcbaitowych treści, takie artykuły zniechęcają odbiorców, którzy szybko rozszyfrują podstęp. Pamiętaj także o recyklingu treści. Jeśli jakiś czas temu poczyniłeś ciekawy artykuł, warto go zaktualizować. Dodanie bieżących danych lub nowych informacji sprawi, że artykuł zyska na aktualności. Istnieją tematy, które zawsze będą na czasie tzw. evergreen content to treść, która ma potencjał do generowania ruchu przez długi czas.

Spraw, by treści były przydatne i poinformuj komu mogą się przydać

Aby Twoje teksty były chętnie udostępniane, musisz sprawić, że treść będzie przydatna dla czytelników. Według badań przeprowadzonych przez dziennik New York Times, aż 90% osób ocenia przydatność treści przed ich udostępnieniem. W ludzkiej naturze leży chęć dzielenia się tym, co może być pomocne innym, niezależnie od tego, czy jest to wiedza na temat pisania chętnie udostępnianych artykułów, sposób na pozbycie się plam po winie czy przepis na ciasto marchewkowe. Jeśli jednak nadal myślisz, że to, co piszesz, będzie uniwersalne dla wszystkich, jesteś w błędzie. Szkoda Twojego zapału i czasu na pisanie tekstów, których nikt nie czyta. Podchodząc do tworzenia treści, zadaj sobie pytanie, komu to, co stworzyłeś, może być przydatne. Następnie podkreśl w tekście, do kogo jest kierowany i dla kogo może być użyteczny. Osoby faktycznie zainteresowane tematem chętnie podzielą się wartościową treścią.

Zadbaj o długość tekstu i formatowanie, kolorystykę oraz grafiki

Kiedy masz już gotową treść, nie wystarczy wkleić blok tekstu na stronę. Konieczne jest odpowiednie formatowanie i przejrzystość. Wielu użytkowników często „skanuje” artykuły w poszukiwaniu przydatnych informacji, a nie czyta je w całości. Aby tekst był łatwy do przyswojenia, należy podzielić go na odpowiedniej długości akapity, niezbędne jest też wyróżnienie leadu, w którym w kilku słowach nakreślisz, czego odbiorca może się spodziewać w tekście. Istotna jest także hierarchiczność treści, gdyż pomocna jest nie tylko czytelnikom, ale również robotom wyszukiwarki, analizującym tekst – nie zapomnij więc o nagłówkach i listach punktowanych. W celu urozmaicenia tekstu dodaj grafiki lub wykresy, będą przyjemną odskocznią od tekstu, przekażą wiedzę, a także zachęcą do szerowania treści.

Jaką długość powinien mieć tekst? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, ale w branży mówi się, że teksty mające 1500 słów lub więcej należą do tych najczęściej udostępnianych. Według danych zebranych przez Quick Sprout złotym progiem, jeśli chodzi o szerowanie treści jest 700 słów, natomiast posty, które miały więcej niż 1500 słów otrzymały 68% więcej tweetów i 22% like’ów na Facebooku niż artykuły krótsze. Nie trudno wywnioskować, że długość ma jednak znaczenie, a w tym przypadku jest kluczowym czynnikiem. Ilość treści przekłada się na czas czytania — najchętniej udostępniane są teksty, których przeczytanie zajmuje około 7 minut (mniej więcej 1600 wyrazów). Warto na początku tekstu umieścić informację, ile zajmie przeczytanie całego tekstu, to pozwoli czytelnikowi zaplanować lekturę dłuższego artykułu.

Dodaj różne opcje udostępniania

W celu ułatwienia czytelnikom udostępniania publikowanych przez siebie treści, zadbaj o umieszczenie przycisków w widocznym miejscu. Nawet jeśli nie masz profilu na danym portalu społecznościowym, postaraj się umieścić opcję udostępniania, by treść artykułu mogła być rozpowszechniana.

Pisz, próbuj, nie poddawaj się!

Globalna sieć jest miejscem niekończącej się wymiany informacji. W każdej sekundzie użytkownicy portali społecznościowych, blogów i innych kanałów dzielą się artykułami, postami i interesującymi teściami. Pamiętaj, że jeśli tworzysz coś, czym sam chcesz się podzielić – jesteś na dobrej drodze. Nie zapomnij o zachęceniu czytelników do podzielenia się swoją opinią pod artykułem, a także nienachalnym CTA, które zainspiruje odbiorców do udostępnienia stworzonych przez Ciebie treści.

2
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Ciekawi mnie, czy inni specjaliści podzielają Twoją opinię. Pierwszy raz się z nią spotykam, ale całość artykułu sprawia, że mnie przekonujesz 🙂 Na pewno będę zaglądał tu częściej, Pozdrawiam 🙂

  2. 2

    Tworzenie treści, które można łatwo się udostępniają, jest teraz trudniejsze niż kiedykolwiek. Algorytmy mediów społecznościowych drastycznie ograniczyły zasięg treści organicznych. W dzisiejszych mediach i marketingu udostępniane będą tylko najlepsze treści, które rzeczywiście „zasługują” na udostępnienie. Marketing treści to długotrwały proces. Pisanie treści, które będą udostępniane i docierą do szerszego grona odbiorców, wymaga czasu i wysiłku.

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony