Jak dotrzeć do wymarzonego klienta, czyli o kierowaniu słów kilka

Jak dotrzeć do wymarzonego klienta, czyli o kierowaniu słów kilka


Sieć reklamowa Google – czym dokładnie jest?

Google AdWords oferuje powierzchnię reklamową w dwóch sieciach – wyszukiwania i reklamowej. Ta pierwsza dotyczy sponsorowanych wyników w wyszukiwarce i w dużej mierze takich użytkowników, którzy rozważają zakup czy skorzystanie z usług bądź takich, którzy już podjęli tę decyzję.

Druga z kolei ma za zadanie zbudować zasięg i świadomość marki. Dobrze obrazuje to lejek zakupowy, w którym sieć reklamowa jest na jego początku. Mamy tu szerokie pole dotarcia do użytkowników, musimy tylko wiedzieć komu konkretnie chcemy przedstawić naszą ofertę. Pamiętajmy, że zasięg tej sieci jest ogromny i dotyczy ponad 80% użytkowników Internetu.  Są to m.in. portale internetowe i aplikacje mobilne, serwis YouTube czy nawet  poczta gmail.

Jak w takim razie opanować tyle możliwości i dotrzeć do klientów, na których nam zależy? Z pomocą przychodzi wykorzystanie opcji kierowania reklam na poszczególne grupy docelowe.

Rodzaje kierowania w sieci reklamowej

Bez wyboru odpowiedniego kierowania reklamy będą się wyświetlać w sposób nieuporządkowany i docierać będą nawet do osób, które nie są potencjalnymi klientami naszej firmy. Nie chcemy przecież tracić cennych złotówek, by pokazywać im swoje usługi. Szczęśliwie, Google AdWords pozwala nam tak ukierunkować reklamy, aby dotrzeć do ściśle określonych grup odbiorców.

W zależności od naszego wyboru możemy więc kierować reklamy ze względu na zachowania użytkowników w sieci (kierowanie behawioralne) lub na tematykę i zawartość stron internetowych (kierowanie kontekstowe).

W sieci reklamowej dostępne są następujące opcje targetowania:

Kierowanie na słowa kluczowe

Wybierając to kierowanie nasze banery reklamowe pojawiać się będą na witrynach, które zawierają ustalone przez nas słowa kluczowe. Poniższa grafika prezentuje pole wyboru słów kluczowych. Przykładowo, posiadając sklep z butami do biegania, nasze reklamy wyświetlać się mogą na pewnym forum internetowym, gdzie użytkownicy wyrażają o nich opinie.

Kierowanie na miejsca docelowe

Ten typ kierowania pozwala nam wybrać konkretne witryny (lub ich części), na których chcemy, by nasze reklamy były wyświetlane. Jest to bardzo przydatne w przypadku, gdy znamy najpopularniejsze strony internetowe, które odwiedzają nasi potencjalni klienci. Pamiętajmy, że wybrana witryna musi należeć do sieci Google – tylko w takim przypadku dostępna jest odpowiednia powierzchnia, by zaprezentować nasz baner.

Kierowanie na tematy

Systemy Google potrafią oszacować treści, język czy strukturę witryn i następnie dopasować je do konkretnych kategorii. Dzięki temu istnieje możliwość kierowania na tematy, które pozwala nam kierować reklamy na wiele stron o danej tematyce.

Kierowanie na zainteresowania

Ta opcja pozwala nam udostępniać reklamy na witrynach, których treść interesuje naszych potencjalnych klientów. Brzmi to podobnie do kierowania na miejsca docelowe, lecz tutaj skupiamy się na osobach a nie stronach, które odwiedzają. Google automatycznie dopasowuje witryny do podstawowych kategorii zainteresowań a my, jako reklamodawcy, mamy dostęp do ich listy (patrz: grafika poniżej). Pozostaje nam tylko wybrać dokładne grupy odbiorców:

  • odbiorców o podobnych zainteresowaniach, podstawowa forma, gdzie wybieramy jedną (lub kilka) kategorii zainteresowań – docieramy w ten sposób do większej liczby potencjalnych klientów i informujemy ich o istnieniu naszej firmy,
  • niestandardowych odbiorców o podobnych zainteresowaniach – wariant rozszerzony, w którym oprócz wyboru kategorii możemy określić zainteresowania przez słowa kluczowe oraz adresy URL – pozwala to stworzyć listy odbiorców lepiej dopasowanych do naszej konkretnej oferty
  • odbiorców na rynku – każdy użytkownik wysyła w Internet sygnały mówiące, że jest zainteresowany kupnem danego produktu. Wybór tej opcji pozwala dotrzeć do grupy osób, która jest bliska dokonania konwersji i aktywnie szuka informacji lub porównuje produkty czy usługi w sieci reklamowej.

Dodatkowo, istnieje możliwość stworzenia list remarketingowych, które pozwalają dotrzeć do ludzi, którzy odwiedzili już niegdyś naszą stronę internetową. Są to nasi potencjalni klienci, zainteresowani naszą ofertą, toteż ta forma reklamy należy do najbardziej skutecznych.

Kierowanie demograficzne

Kierowanie na demografię to bardzo prosta i przydatna funkcja, dzięki której możemy dotrzeć do konkretnej grupy klientów na podstawie ich płci, wieku i stanu rodzinnego. Dane te określane są głównie na podstawie ustawień lub aktywności w usługach Google czy portalach społecznościowych.

Co daje połączenie wszystkich tych funkcji?

Załóżmy, że jesteś właścicielem wymienionego wcześniej sklepu z obuwiem do biegania. Za pomocą kierowania jesteś teraz w stanie dotrzeć do najbardziej konkretnej grupy klientów. Wypuszczasz na rynek nową linię butów dla młodych kobiet, które są miłośniczkami biegania? Żaden problem! Możesz kolejno:

  • Stworzyć listę związanych z tym fraz w kierowaniu na słowa kluczowe,
  • Dodać kierowanie na strony o tej tematyce (popularne blogi czy fora internetowe) lub określić zainteresowania potencjalnych klientów (sporty indywidualne – bieganie i chodzenie)
  • Określić dokładne dane demograficzne (Kobiety, wiek 18-24 i 25-34)

Dzięki temu uda Ci się zawęzić krąg zainteresowanych kupnem Twoich produktów. Pamiętaj, że dostępnych rozwiązań jest mnóstwo i wybór odpowiednich zależy tylko od Ciebie. Jeśli chcemy koncentrować się na zwiększeniu sprzedaży nie opłaca się kierować reklam na grupy osób, które jedynie przeglądają naszą ofertę. Dlatego warto testować różne warianty, by zobaczyć jak przekłada się to na określony przez nas cel marketingowy.

 

+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny