preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Jak dobierać słowa kluczowe?

Jak dobierać słowa kluczowe?

Dobór i planowanie słów kluczowych to podstawowe elementy budowania strategii pozycjonowania. Optymalizacja, tworzenie planu contentowego oraz linkbulding bazują na frazach, które wybieramy na samym początku.

Wielu użytkowników nie jest w stanie określić, czego dokładnie szuka – wpisują więc mniej lub bardziej konkretne zapytania w Google. Oznacza to, że największa liczba potencjalnych klientów pochodzi z ruchu organicznego, czyli darmowego ruchu z wyszukiwarki Google. Nawet najbardziej atrakcyjna wizualnie i przyjazna dla użytkownika strona internetowa, bez odpowiednio dobranych słów kluczowych, może znaleźć się daleko za konkurencją.

Umiejętność doboru słów kluczowych, które przełożą się na efektywną strategię umożliwiającą budowanie sieci klientów i systematyczny wzrost zainteresowania stroną lub marką, jest więc kluczowa. Jeżeli odpowiednio przeanalizujemy zapytania, nasze działania przyniosą zadowalający efekt w postaci wzrostu pozycji oraz konwersji w przyszłości. Warto zatroszczyć się o to już na etapie budowania strony! Odpowiedni dobór słów kluczowych na początku pozwoli oszczędzić nie tylko Twój czas, ale przede wszystkim zasoby finansowe, które w przeciwnym wypadku możesz przeznaczyć na pozycjonowanie nieodpowiednich wyrażeń.

Rodzaje słów kluczowych

Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czym są słowa kluczowe. Nazywane także hasłami, frazami lub zapytaniami, to słowa, które internauci wpisują w pasek wyszukiwarki w celu odnalezienia interesujących ich usług, produktów bądź informacji. W zależności od intencji użytkownika, możemy podzielić je na ogólne (generyczne), long tail, słowa brandowe, a także frazy lokalne. Słowa kluczowe są odzwierciedleniem intencji użytkownika, dlatego też strategia contentowa uwzględniająca odpowiednie frazy możne znacznie wpłynąć na poziom konwersji.

Ogólne słowa kluczowe

To frazy, które są wyszukiwane najczęściej. Nie zawsze jednak możemy określić konkretną intencję użytkownika i zdefiniować, czego dana osoba szukała, wpisując ogólną frazę w wyszukiwarkę. Jeżeli użytkownik wpisuje frazę „spodnie” nie sposób określić, czy chce kupić spodnie, czy poszukuje raczej informacji o konkretnym modelu lub wykroju do uszycia.

Long tail, czyli frazy długiego ogona

To słowa kluczowe złożone, które składają się z kilku wyrazów. Mają znacznie mniejszą liczbę wyszukiwań w porównaniu do poprzednio omawianych ogólnych fraz, jednak pozwalają na określenie intencji użytkownika. W przypadku fraz z długim ogonem, osoby wpisując hasło w wyszukiwarce, określają sprecyzowane potrzeby i wiedzą, czego szukają. Pozycjonowanie zorientowane na long tail cechuje się niską konkurencją i wysoką konwersją. Osoba wpisujące tego typu zapytanie wie już, czego potrzebuje i jest bardziej zdecydowana na zakup. Przykładem takiej frazy może być np. „spodnie robocze męskie rozmiar 42”.

Frazy brandowe

Słowa kluczowe brandowe to rodzaj fraz long tail – w takiej sytuacji jednak fraza kluczowa zawiera także nazwę marki lub producenta. Użytkownik informuje, że interesuje go zakup produktu danej marki, np. „spodnie robocze męskie mascot”. Nawet jeżeli sam nie jesteś właścicielem danej marki, ale posiadasz w asortymencie produkty konkretnej firmy, w strategii contentowej warto uwzględnić frazy brandowe – zwłaszcza gdy dana firma jest popularna.

Frazy regionalne

Tego typu słowa kluczowe wykorzystywane są przy pozycjonowaniu lokalnym. Zawierają nazwę usługi wraz z nazwą danej miejscowości bądź regionu, w którym są one świadczone, np. „dentysta Poznań”, „hotel we Wrocławiu”. Za pomocą fraz lokalnych łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów z danego obszaru.

Frazy informacyjne

Frazy informacyjne to słowa kluczowe zawierające tzw. długi ogon, czyli więcej niż 2 słowa. Doskonale sprawdzą się np. w przypadku bloga promującego firmę. Pomogą też w kreowaniu swojej pozycji jako eksperta w określonej branży. Jak sama nazwa wskazuje, dostarczają one istotnych z punktu widzenia użytkownika informacji, np. „jak dobrać buty do sukienki”, „co pasuje do zielonej koszuli”.

Co oznacza konkurencyjność fraz?

Wskaźnik konkurencyjności informuje o liczbie firm, które walczą o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania na tę samą bądź zbliżoną frazę. Im większy wskaźnik konkurencyjności, tym większego nakładu pracy i czasu potrzeba, aby przebić się na najwyższe pozycje.

Zaletą fraz o wysokim wskaźniku konkurencyjności jest jednak to, że zajęcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania gwarantuje nam duży ruch. Zgodnie z tym, o czym wspominałam powyżej, największą konkurencyjnością charakteryzują się słowa ogólne. Można więc stwierdzić, że wraz ze wzrostem liczby słów danej frazy, jej konkurencyjność się zmniejsza.

Konkurencyjność słów kluczowych zależy także od konkurencyjności branży. Przykładowo, jeżeli świadczysz usługi lokalne w małej miejscowości, promocja biznesu będzie o wiele łatwiejsza niż w dużym mieście. Z małą konkurencyjnością można się także spotkać, np. sprzedając oryginalny i nieczęsto spotykany asortyment. Do pomiaru konkurencyjności mogą nam także posłużyć różne parametry, np. wartość CPC (Cost Per Click). Najczęściej wysoka stawka oznacza dużą liczbę firm, które reklamują się w Google. Dodatkowo pomocne są także narzędzia Senuto, Planer słów kluczowych oraz Afrehs, które pokażą poglądową wartość danych fraz.

Niezbędne narzędzia i metody przy wyszukiwaniu słów kluczowych

Uzyskiwanie wysokich pozycji jest możliwe tylko poprzez odpowiednio przeprowadzoną analizę słów kluczowych. Ponieważ parametry różnych narzędzi mogą być mylące, warto skorzystać z kilku z nich, aby osiągnąć precyzyjne wyniki. Poniżej przedstawiam listę najpopularniejszych narzędzi i metod, które pomogą odnaleźć frazy dostosowane do witryny i branży.

Planer słów kluczowych (Google Keyword Planner)

To jedno z podstawowych narzędzi pomocnych przy analizie słów kluczowych. Wymaga jedynie posiadania konta Google, a jego użytkowanie jest darmowe. Narzędzie podpowie, jakie słowa warto wykorzystać, przedstawi prognozę liczby odwiedzin w przyszłości, a także ich sezonowość. Aby otrzymać propozycję fraz, należy wejść w zakładkę Poznaj nowe słowa kluczowe i wpisać interesujące nas zagadnienie np. „spodnie damskie”.

Ukaże się nam lista fraz związanych z naszym zapytaniem. Wyniki te możemy posegregować, m.in. według średniej miesięcznej liczby wyszukiwań, zmian, czyli prognoz kwartalnych oraz rocznych, konkurencji i wartości. Ponadto możemy je także przefiltrować, wybierając interesujące nas marki, kolory, materiały itp.

Planer słów kluczowych od google

Google Search Console

To darmowe narzędzie niezbędne podczas analizowania wyświetleń i kliknięć Twojej strony internetowej. Jeżeli strona jest już w wyszukiwarce Google, możesz sprawdzić, na jakie frazy wpisywane przez potencjalnych klientów została wyświetlona. Warto wówczas wybrać słowa kluczowe, które mają dużą liczbę wyświetleń, są odpowiednie dla biznesu, który prowadzisz i nie były jeszcze wykorzystywane w procesie pozycjonowania Twojej strony. Ponadto interesują nas frazy, nad którymi należy jeszcze popracować, czyli spoza tzw. TOP 10. Aby oszczędzić czas, zastosuj filtr, który uwzględni zapytania o pozycjach wyższych niż 10. Wybrane słowa warto wykorzystać do rozbudowy istniejącego contentu lub do napisania nowych artykułów.

Senuto

Jest to popularne narzędzie, najprawdopodobniej znane każdemu specjaliście SEO. Senuto jest płatne, ale oferuje 14-dniowy darmowy okres próbny. Daje jednak ogrom możliwości, nie tylko przy analizie naszej witryny. Narzędzie monitoruje około 20 milionów słów kluczowych, które są sprawdzane średnio co tydzień. Zasugeruje nam listę fraz, przedstawi też zestawienie słów kluczowych, na które wyświetla się nasza konkurencja.

Podobnie jak poprzednie wymienione narzędzia, Senuto poinformuje o średniej wartości CPC. Wystarczy przejść do zakładki Baza słów kluczowych, wybrać interesujący nas kraj i wpisać odpowiednie słowa kluczowe. Jednorazowo możemy sprawdzić 5 fraz. Narzędzie daje nam możliwość przefiltrowania listy słów kluczowych po pytaniach, słowach zależnych bądź grupach słów. Aby odnaleźć frazy, które będą lepiej odpowiadać naszej branży, możemy zaznaczyć przymiotniki, czasowniki lub rzeczowniki, które chcemy uwzględnić w liście słów kluczowych.

Wyszukiwarka fraz kluczowych Senuto.pl

Ubersuggest

Ubersuggest to bardzo podobne narzędzie do wspomnianego wcześniej Senuto. Proponuje darmowy 7-dniowy okres próbny, ale umożliwia także korzystanie w wersji darmowej z ograniczonymi funkcjami i z określoną liczbą zapytań w ciągu dnia. Oprócz listy powiązanych fraz oraz częstotliwości wyszukiwania, przedstawi nam także takie informacje jak poziom trudności w wynikach organicznych, jaki autorytet powinna mieć nasza witryna oraz ile linków wymaga, aby znaleźć się w TOP 10. Daje także możliwość sprawdzenia, na jakie frazy nasza witryna jest widoczna oraz które jej podstrony są najbardziej popularne. Dane te mogą nie być wystarczająco dokładne, dlatego warto porównać je z informacjami uzyskanymi za pomocą innych opisywanych przeze mnie narzędzi.

Strona startowa - Ubersuggest

Google Suggest

Podpowiedzi wyszukiwarki Google to darmowa metoda, którą możemy wykorzystać w każdej chwili. Wystarczy, że wpiszemy interesującą nas frazę, np. „sukienka damska”, a wyszukiwarka Google dostarczy nam informacji, jakich wyrażeń najczęściej szukają użytkownicy. Podpowiedzi te często można znaleźć także poniżej wyników wyszukiwania w postaci kafelków z popularnymi zapytaniami. Ponadto możemy się także zainspirować konkurencją, a dokładniej frazami, które są używane w opisach, tytułach oraz konkurencyjnych adresach URL. Należy jednak pamiętać, aby nie kopiować całych treści lub tytułów. Twoje artykuły powinny być unikalne i wartościowe dla użytkowników. Aby określić poglądową konkurencję, wystarczy zwrócić uwagę, jak wiele jest zaindeksowanych stron internetowych na dane zapytanie.

Podpowiedzi wyszukiwarki google

Jak wybrać słowa kluczowe?

Co zrobić, gdy przeanalizowaliśmy już słowa kluczowe, znamy ich wyszukiwalność oraz wskaźnik konkurencyjności, ale nadal nie wiemy, które z nich wybrać? Zaczynamy od analizy własnej branży. Frazy muszą odpowiadać produktom, które świadczymy. Przykładowo: wykorzystanie frazy „długie sukienki” będzie nietrafne, jeżeli w asortymencie sklepu znajdują się tylko spódniczki. W przypadku świadczenia usług w jednym lub kilku wybranych miastach warto wykorzystać frazy regionalne, o których wspomniałam wcześniej.

Wejdź w skórę potencjalnego klienta! Pomyśl, jakie słowa wpisałbyś w pasek wyszukiwarki, by odnaleźć konkretne produkty bądź usługi. Pamiętaj jednak, żeby sprawdzić za pomocą narzędzi, czy dane frazy na pewno są wpisywane przez użytkowników. Pomocne może być także stworzenie listy oferowanych produktów lub usług. Dla każdego produktu znajdź co najmniej jedną frazę, np. „letnia sukienka w kwiaty”. Nawet jeżeli posiadasz długą listę słów kluczowych, można pogrupować ją na mniejsze, posiadające podobne frazy, bądź kategorie produktowe.

Słowa kluczowe na stronie – gdzie powinny się znaleźć?

Przeanalizowaliśmy już frazy, wybraliśmy odpowiednie zapytania dla naszej działalności. Świetnie! To jednak nie wystarczy, aby znaleźć się na najlepszych pozycjach. Lokalizacja wybranych fraz to także niezwykle istotny czynniki podczas pozycjonowania. Jednym z najważniejszych tagów jest title i to tam należy umieścić najlepsze słowa kluczowe.

Nie powinny być one jednak wymieniane po przecinku. Zadbaj o to, aby użytkownik rozumiał, co znajdzie na danej podstronie, gdy trafi na nią w wynikach wyszukiwarki Google. Kolejnym istotnym miejscem zawarcia fraz są nagłówki H1 oraz H2.

Chociaż meta opis nie jest czynnikiem rankingowym, to warto zawrzeć w nim najważniejsze long taile. Jeżeli użytkownik wpisze daną frazę, Google wybolduje ją w Twoim opisie i jednocześnie przykuje uwagę potencjalnych klientów. Podczas pisania artykułu na stronę, pamiętaj, aby tekst nie był tylko listą wyrażeń, które chcemy wypozycjonować. Powinien być dla czytelników wartościowy i łączyć warstwę merytoryczną z odpowiednim nasyceniem treści słowami kluczowymi.

Nasycenie tekstu frazami kluczowymi

Odpowiedź na pytanie, jaki procent tekstu powinny stanowić słowa kluczowe, nie jest łatwa. Niektórzy specjaliści SEO twierdzą, że ich maksymalna wartość to 3%, inni natomiast uważają, że nie powinna ona przekraczać 7% słów tekstu. Nie ma na to jednej reguły. Można jednak śmiało stwierdzić, że powinno być ich tyle, aby występowały w artykule naturalnie. Roboty Google czytają stronę jak człowiek, to znaczy – z góry na dół, warto więc zatroszczyć się, by już w pierwszym akapicie znalazły się istotne frazy.

Grafiki urozmaicające artykuł to kolejna okazja do wprowadzenia słów kluczowych za pomocą opisu alternatywnego. Pamiętaj jednak aby atrybut alt przedstawiał to, co faktycznie się na grafice. Warto wspomnieć, że wszelkie nienaturalne kumulacje fraz, niezależnie od czego, czy występuje w tagach, nagłówkach, tekstach czy altach, może spowodować nałożenie na witrynę filtrów. Takie kary spowodują pogorszenie lub usunięcie strony z wyników wyszukiwania Google.

Podsumowanie

Odpowiedni dobór fraz kluczowych jest niezwykle istotny w procesie pozycjonowania strony www. Podczas ich wyboru należy kierować się liczbą wyświetleń, konkurencyjnością, a także branżą. Do pomocy w analizie posłużą narzędzia, takie jak np. Google Search Console, Senuto lub Planer słów kluczowych. Warto jednak pamiętać, że ich wyniki mogą nie być dokładne, w związku z czym zaleca się używanie co najmniej dwóch z dostępnych.

Odpowiednia analiza przyczyni się do zwiększenia liczby Twoich potencjalnych klientów, którzy łatwiej odnajdą Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania Google. Skutecznie pozycjonowanie wymaga także odpowiedniego ulokowania fraz na stronie, w takich miejscach jak tytuł, opisy, nagłówki oraz treść. To jednak dopiero początek walki o wysokie pozycje – jeżeli chcesz wypromować swój biznes w sieci i zależy Ci na wszechstronnej analizie przeprowadzonej przez specjalistów, skontaktuj się z nami!

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony