Google Caffeine – oficjalnie aktywny


Dnia 08.06.2010 na oficjalnym blogu Google ogłosiło końcową fazę implementacji nowego systemu indeksującego sieć o nazwie Caffeine. Jak możemy tam przeczytać nowy system indeksowania internetu zapewnia „świeższe rezultaty wyszukiwania o ponad 50%” w porównaniu do wcześniej stosowanego. Jak mówi Google jest to największa kolekcja zawartości internetu jaką kiedykolwiek oferowali. Bez znaczenia, czy jest to news, post na blogu, czy forum dyskusyjnym, czy może nowy produkt w sklepie, użytkownicy wyszukiwarki będą w stanie wyszukać interesujące ich informacje, dużo szybciej niż dotychczas. Pojawią się one w indeksie wyszukiwarki wcześniej niż do tej pory.

Google tłumaczy wprowadzenie Caffeine, rosnącymi potrzebami zarówno użytkowników internetu i ich wyszukiwarki jak i tych, którzy prowadzą własne serwisy internetowe, na których publikują treści. Internet ciągle rozkwita – obrazy czy filmy wideo, artykuły, bezustannie powstaje nowa treść. Użytkownicy pragną znaleźć jak najbardziej adekwatne i świeże informacje dotyczące interesującego ich tematu, w tym samym momencie wydawcy wszelkiego rodzaju treści pragną dotrzeć do swoich odbiorców, tak szybko jak to możliwe. Tym właśnie wymaganiom stara sprostać się Caffeine.

Różnicy między Caffeine a starym systemem obrazuje poniższy obrazek:

Stary system vs Caffeine

Jak widać stary system dzielił indeks wyszukiwarki na warstwy, niektóre z nich były aktualizowane częściej niż inne. Najniższa z nich była aktualizowana raz na kilka tygodni, aby odświeżyć zawartość starego indeksu wyszukiwarki, Google musiało przeanalizować całą sieć, co oczywiście wiązało się z opóźnieniem między momentem znalezienie nowej wersji strony, a jej aktualizacją w indeksie wyszukiwarki.

W nowym systemie indeksowania – Caffeine – zawartość sieci analizowana jest bezustannie i globalnie w małych cząstkach. W momencie znalezienie nowej treści jest ona aktualizowana bezpośrednio w indeksie wyszukiwarki. Oznacza to bardziej aktualny indeks wyszukiwarki, co jest korzystne zarówno dla użytkowników jak i wydawców treści.

Google porównując system Caffeine do stosu kartek papieru, mówi że wzrastałby on o około 5 kilometrów w górę każdej sekundy. Imponujące porównanie :).

Jeżeli chodzi o zmiany w algorytmie wpływającym na ranking wyników wyszukiwania, jak się okazuje Caffeine podobno nie wprowadza żadnych udoskonaleń. Zmiany takie były widoczne przez nas na początku maja. Wtedy Google również je potwierdziło, nie nazywając ich jednak po imieniu. Duża część osób już wtedy uważała, że to oznaki wprowadzenie Google Caffeine.

Kiedy naprawdę wprowadzono Caffeine? Czy ma on wpływ na ranking? Czy zmiany majowe mają związek z dzisiejszą informacją? Jak jest naprawdę, wie tylko Google!


+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny