Google Adwords: czy nasza inwestycja w reklamę zawsze się zwróci?

Google Adwords: czy nasza inwestycja w reklamę zawsze się zwróci?


Tytułowe pytanie postawione zostało nieco prowokacyjnie. Program reklamowy Google działa już od wielu lat.  Sama firma szczyci się wieloma „historiami sukcesu” swoich klientów, którzy zainwestowali w reklamę w wyszukiwarce lub też sieci reklamowej Google. Rynek reklamy internetowej, w szczególności kontekstowej, rośnie w szybkim tempie z roku na rok. Firmy ze praktycznie wszystkich branż uwzględniają w swoich budżetach niebagatelne kwoty na reklamę w sieci internetowej, często rezygnując albo bardzo ograniczając fundusze na promocję w innych kanałach reklamowych. Czy jednak każde 1000 zł wydane na linki sponsorowane zawsze przyniesie nam 1500 zł zysku? Poniższe rozważania dotyczą oczywiście tylko kampanii typowo sprzedażowych.

Każda inwestycja niesie ze sobą większe lub mniejsze ryzyko. W przypadku reklam Adwords nie możemy założyć, iż każda wydana na reklamę kwota, niezależnie od branży oraz charakterystyki sprzedażowej przedmiotu naszej kampanii, przyniesie nam zwrot wydanych środków lub zysk.

Jaki wpływ na opłacalność działań Adwords ma nasza branża lub klienta, dla którego tworzymy kampanię? Linki to jak wiadomo w znacznej mierze aukcja wysokości stawek, jakie jesteśmy w stanie płacić za konkretne miejsce naszej reklamy. Tak jak na każdego rodzaju licytacji wygrywa ten, kto zaoferuje najwyższą kwotę. Czy jednak nabyte dzieło sztuki/miejsce w wyszukiwarce jest na pewno warte swej ceny? Czasem po prostu płacimy za prestiż…

„Charakterystyka sprzedażowa przedmiotu kampanii” – to sformułowanie użyte we wcześniejszym akapicie brzmi nieco enigmatycznie. Jest to na pewno temat na dłuższe rozważania i analizy. Tutaj jednakże warto zaznaczyć główne punkty, które mogą pomóc w odpowiedzi na pytanie o prawdopodobieństwo uzyskania zwrotu z inwestycji jaką jest Adwords. Istotny jest oczywiście sposób podejścia do samego prowadzenia kampanii – jej budowy, przemyślenia strategii, odpowiedniego wykorzystania wszystkich możliwości jakie daje nam ten program.

Jest jednak równie ważna strona naszego przedsięwzięcia, w kontekście tych rozważań. Z jednej strony będzie to wartość produktu, usługi czy też marża jaką uzyskujemy dzięki sprzedaży. Pod uwagę musimy też brać jednocześnie zachowania konsumenckie, a w szczególności to, czy przedmiot naszej kampanii reklamowej jest nabywany drogą internetową. Jeżeli tak, to należy jeszcze zastanowić się nad tym, jak często to się odbywa. Ostateczna efektywność finansowa i zwrot z inwestycji w bardzo dużym stopniu zależeć będzie od właśnie tych elementów, zmiennych, które bardzo często są marginalizowane.

Napisano wiele artykułów dotyczących prawidłowego i twórczego budowania kampanii Adwords. Wydaje się, że bardzo przydatna byłaby większa ilość opracowań, czy analiz dotyczących kwestii skrótowo przedstawionych w tym tekście.

Foto: webownia.pl

3 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Anna Przykładowe CV

    Szczerze mówiąc korzystaliśmy z adwords i nie jest to w naszym przypadku skuteczna reklama. Lepiej pozycjonować się naturalnie i wtedy konwersja jest najlepsza.

  2. 2
    Rafał z www.baltic-development.pl

    Cześć Koledzy,

    mam problem. Od niedawna pozycjonuję swoją stronę internetową. Szło mi całkiem nieźle do momentu wejścia na top 10. I tu się zaczynają schody. Frazy,ktore zaczęły wchodzić w top 5, top3 zaczęły łączyć się z wynikami w mapkach. Efekt jest taki,że jestem np. na pozycji B w mapach, a strona znika z wyników organicznych. Jak pozycja spada poniżej np. F , mam wynik organiczny ok 13-14. Poszperałem trochę na forach i zauważyłem ,że to dosyć spotykane zjawisko. PODOBNO, można sobie z tym poradzić na dwa różne sposoby. Usunąć wpis z google places, lub zmienić w google maps stronę główną w profilu, na podstronę. Dzięki tej drugiej opcji można uzyskać podwojone wyniki. Co więcej…od kilku dni mam włączoną reklamę adwords. Odnotowuję też małe spadki w pozycjach. Wyczytałem,że adwords właśnie tak wpływa na czołowe wyniki, czyt. top10, co koliduje z opinią marketingowców google, którzy sugerują łączenie kampanii sponsorowanych z pozycjami top 10, by podwoić powierzchnię reklamową. W efekcie, pojęcia nie mam co jest białe,co czarne, kolorów już dawno nie rozróżniam. Postanowiłem jedynie zamienić w profilu map stronę główną na podstronę. Dokonałem tego kilka dni temu,ale do tej pory, robociki nie wprowadziły zmiany. Co Wy na to…? Dodam,że wsparłem się WPKAT 500 , co nie przyniosło efektu. Możliwe ,że strona jest kiepska?

    Pracuję nad http://www.baltic-development.pl , z frazami remonty szczecin, kafelkowanie szczecin, malowanie szczecin i inne branżowe.

    Pozdrawiam i dziękuję za wszystkie ew. wskazówki i poświęcony czas.

  3. 3
    Mariusz

    Są różne sposoby promocji, ten wymieniony w artykule jak każdy inny ma swoje wady i zalety. Nie trzeba spisywać na straty naszych działań z wykorzystaniem powyższego sposobu, ale jak we wszystkim umiejętnie łączyć.

+ Napisz komentarz