Widzialni cares about Your privacy
In order to offer access to a secure, functional and attractive service, we use identifiers sent by your device and may store or read small text files (e.g. cookies) contained on your device. Based on your consent, we will process personal data, such as unique identifiers, information sent by end devices for personalization of advertisements and content, statistical demographic information for traffic measurement, we will also analyze the usefulness of certain solutions of the service, their performance in order to improve user satisfaction - hereinafter: your Data. By clicking "Accept all" you consent to the processing of your data in a broad way, including sharing it with third parties - a list of which can be found in the Privacy Policy. By clicking "Personalize" you can make your choice of settings. By clicking "Necessary only," you refuse to consent to the use of optional settings and the transfer of additional data. You can make changes to your choices at any time by clicking the padlock button in the corner of the page. Regardless of your preference settings on our site, you can also manage your browser`s privacy settings. For more information about data processing, see our Privacy Policy.
Manage preferences
Select the consents of your choice
Necessary
Necessary scripts and data stored on the end device contribute to the security and usability of the website by enabling secure access to basic functions such as site navigation and access to specific areas of the website. The website cannot be properly displayed without this group.
Functionality
This is data used to personalize your use of our website and to remember choices you make while using our website. For example, we may use functional cookies to remember your language preferences or to remember your login information, making it easier for you to use the site.
Analytics
Scripts and data used to collect information to analyze site traffic and how users use the site, how they came to the site, and to create aggregate demographic statistics about users. Analytical cookies and similar technologies allow us to measure the effectiveness of actions taken and content presented.
Marketing
Scope responsible for displaying personalized ads that may be of interest to the user based on browsing history and habits and demographic criteria. Also, third-party files that, in conjunction with files installed while browsing other websites, profile the user, providing him or her with the marketing, advertising and retargeting content deemed most appropriate.
Personalize
Accept choices
Accept all
Google Mobile-First Index – co to jest i jak się przygotować?

Google Mobile-First Index – co to jest i jak się przygotować?

Mobile First Index to największa od lat zmiana w sposobie budowania rankingu Google. Budzi ona spore emocje wśród administratorów stron, marketingowców i specjalistów SEO. Ale czym naprawdę jest, a właściwie będzie MFI, z czego wynika i jakie skutki może mieć jego wprowadzenie?

Mobile First Index – co to jest?

Aby zrozumieć, na czym polegać będzie zmiana, która wynika z wprowadzenia indeksu Mobile First, trzeba wiedzieć, czym w ogóle jest indeks wyszukiwarki. Roboty indeksujące, czyli programy badające strony istniejące w internecie, sprawdzają zawartość witryn, skanując kod strony. Zebrane w ten sposób informacje o każdej odwiedzanej stronie zbierane są w gigantycznym katalogu, czyli właśnie w indeksie. Informacje z niego zaczerpnięte służą następnie do formułowania kolejności w rankingu Google i wyświetlania odpowiedzi na zapytania wpisane przez użytkowników.

Co się zatem zmieni? Jeśli chodzi o zbieranie informacji przez roboty – nic. Wciąż będą sprawdzały strony zarówno w wersji desktopowej (czyli przeznaczonej dla komputerów), jak i mobilnej (przeznaczonej dla urządzeń o mniejszych ekranach). Różnica pojawia się w kolejnym kroku. O ile wcześniej przypisanie stronie wartości odbywało się na podstawie oceny strony desktopowej, teraz indeksowane i oceniane będą przede wszystkim strony mobilne.

Co stoi za Mobile First Index?

Lato 2015 było przełomem w ruchu internetowym. Po raz pierwszy liczba wyszukiwań dokonanych przy użyciu urządzeń mobilnych przekroczyła liczbę wyszukiwań z komputerów. Trend ten był widoczny już na przestrzeni wcześniejszych lat i analitycy branży nie mieli wątpliwości, że supremacja kanału mobile jest tylko kwestią czasu.

Wiadomo, że użytkownicy mobilni poruszają się po sieci inaczej niż użytkownicy komputerów, mają inne oczekiwania i ograniczenia. Właściciele stron, którzy rozumieją moc internetu, już wcześniej gotowi byli na obsługę klientów mobilnych, jednak nawet dziś wciąż działa bardzo dużo stron, których przeglądanie na smartfonie nie jest wygodne – strona nie skaluje się, zawartość trzeba nieustannie przewijać i powiększać, trudno trafić w odpowiednie linki etc.

Czytelność strony www nieprzystosowanej do urządzeń mobilnych

Czytelność strony www nieprzystosowanej do urządzeń mobilnych

Mobile First Index ma być kolejnym działaniem Google, które skłoni jak największą liczbę właścicieli witryn do stworzenia dobrej mobilnej strony i zapewnienia użytkownikom jak najlepszych wrażeń z obcowania z nią. Nie jest to pierwszy taki krok.

W listopadzie 2014 roku na stronach wyszukiwań, przy stronach dostosowanych do urządzeń mobilnych, zaczęła się wyświetlać etykieta “mobile friendly”. Ostatecznie zrezygnowano z niej w połowie 2016 roku.

Większej rewolucji dopatrywano się w zmianie okrzykniętej w sieci jako Mobilegeddon. Aktualizacja algorytmu, która została udostępniona w kwietniu 2015 roku, miała oceniać i priorytetyzować strony mobilne – dotyczyła jednak tylko wyników wyszukiwań z urządzeń mobilnych. Wraz z Mobile First Index Google idzie o krok dalej.

Ocena strony mobilnej

Ocena strony mobilnej na potrzeby rankingu przebiega na podstawie tych samych założeń i kryteriów, co ocena strony desktopowej. Problem pojawia się wówczas, gdy pomiędzy stroną przeznaczoną dla smartfonów i tabletów, a stroną dla komputerów pojawiają się różnice. Wówczas, za sprawą algorytmu Mobile First Index, oceniona zostanie tylko strona mobilna i to na jej podstawie przypisana będzie wartość całości.

Różnice pojawić się mogą w zawartości contentu – na stronach mobilnych często nie zawiera się niektórych bloków tekstu, które widoczne są na komputerach. Dotyczy to również nawigacji, gdyż mniejszy ekran wymusza na projektantach strony sięganie po inne niż w wersji desktopowej widoki i układy menu. To z kolei może sprawić, że niektóre podstrony, dostępne bezproblemowo dla użytkownika komputera, nie będą dostępne dla użytkownika mobilnego, a także dla mobilnych robotów indeksujących.

Jak się przygotować na Mobile First Index?

  1. Sprawdź, czy Twoja witryna ma wersję mobilną, czy wyświetla się prawidłowo na różnych smartfonach i tabletach, czy bezproblemowo przechodzi test optymalizacji mobilnej?
    1. Nie mam strony mobilnej – fatalnie! Takim właścicielom stron doradzam niezwłoczny kontakt z developerem, który może taką stronę przygotować.
    2. Mam osobną stronę mobilną – całe szczęście! Wciąż jednak może ona mieć problemy – osobna strona serwowana w subdomenie np. m.arlamow.pl również może mieć problemy wynikające z rozbieżności treści i nawigacji.
    3. Moja strona jest responsywna – doskonale! Możesz spać spokojnie, ale dla pewności doczytaj artykuł do końca.
  2. Ustal, czy strona mobilna jest dostępna dla googlebota. Zajrzyj w kod strony, szukając tam dyrektyw dla robotów indeksujących, sprawdź plik robots.txt – jest dobrze, jeśli w żadnym z tych miejsc nie ma wpisu blokującego indeksowanie.
  3. Sprawdź, czy podstrony wyświetlają tę samą zawartość w obu wersjach. Jeśli nie – należy to poprawić. Gdy design strony mobilnej nie przewiduje potrzebnych pól tekstowych, można wspomóc się rozwijanym polem, wywoływanym kliknięciem w jakiś element, np. “czytaj więcej”.
  4. Czy nawigacja wewnętrzna strony mobilnej pozwala dostać się do wszystkich podstron? Warto gruntownie sprawdzić stronę mobilną pod tym kątem i wyeliminować różnice w linkowaniu wewnętrznym.
  5. Wyeliminuj lub dostosuj wszystkie okienka pop-up, których używasz na stronie. Sprawdź, jaką część ekranu zasłaniają w wersji mobilnej i czy użytkownik może je łatwo wyłączyć.
  6. Upewnij się, że dane strukturalne są w obydwu wersjach wdrożone jednolicie i poprawnie. Walidacja w narzędziu do testowania danych strukturalnych powinna dawać taki sam wynik dla wersji desktopowej i mobilnej. Posiadacze stron responsywnych nie będą mieli tego problemu.
  7. Jeśli masz osobny adres strony mobilnej, musisz osobno dodać i zweryfikować go w narzędziu Google Search Console, a następnie przesłać mapę strony.
  8. Jeśli masz stronę responsywną, zadbaj szczególnie o optymalizację szybkości ładowania. Sprawdzisz, jak szybkość Twojej strony ocenia Google dzięki narzędziu Page Speed Insights.

A co, jeśli nie mam i nie będę mieć strony mobilnej?

Według rzeczników Google nie będzie tragedii. Owszem, Google chce, żeby wszystkie strony były “mobile friendly”, jednak strona desktopowa będzie badana przez roboty indeksujące, jeśli strona mobilna nie zostanie odnaleziona. Fakt ten jednak najprawdopodobniej będzie miał swoje odzwierciedlenie w obniżonej pozycji w rankingu lub jakiejś etykiecie.

Kiedy nadejdzie Mobile First Index?

Google zapoznało szerokie grono odbiorców z ideą Mobile First Index jesienią 2016 roku, przyznając, że związane z nią eksperymenty trwają już od jakiegoś czasu. Początkowo mówiło się, że nowy algorytm ma zacząć działać w 2017 roku, jednak już w czerwcu, na konferencji SMX Advanced w Seattle, Gary Illyes przyznał, że prace nad Mobile First Index potrwają jeszcze przynajmniej rok i aktualizacja pojawi się najwcześniej pod koniec 2018.

Posiadacze witryn, które nie są zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowników mobilnych, mają więc wciąż sporo czasu, by popracować nad swoimi stronami.

Kursy z marketingu internetowego online!

Zarejestruj się do bezpłatnej platformy.

Dołącz do newslettera i otrzymuj regularną dawkę wiedzy oraz ciekawostek ze świata digital marketingu!

Z naszą pomocą zawsze będziesz na bieżąco – bez spamu!

Poznaj historie, które odmienią Twój biznes

Oglądaj na YouTube!

5
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Algo Mobile First Index jest stale przesuwany i według mnie wpłynie tylko częściowo na wyniki mobilne. Ale myślę że nie wpłynie to mocno na serpy ponieważ są inne bardziej ważne czynniki.

  2. 2

    Ciekawe informacje. Zapamiętam na przyszłość.

  3. 3

    Bardzo ciekawy artykuł. Jednak nie do końca jestem przekonany czy będzie miał tak wielkie znaczenie na SERP. Owszem strony powinny być przygotowane pod wyświetlenia na różnych urządzeniach, ale nie zawsze jest to możliwe.
    Dzięki za dobry tekst.

  4. 4

    Strony mobilne są mniej użyteczne od tych niemobilnych. Mobilną nie mogę pomniejszyć, a niemobilną mogę dowolnie skalować.

  5. 5

    Dobry artykuł, można by jeszcze dodać też nieco o tehnologii AMP 🙂

Komentarze są wyłączone.

O blogu

Blog powstał w celu przybliżenia marketingu internetowego w wyszukiwarkach wszystkim zainteresowanym tą tematyką. Będziemy dzielić się tutaj naszą wiedzą oraz nowościami z branży. Życzymy miłej lektury.

Szukaj