11 sposobów na darmową reklamę firmy w Internecie

11 sposobów na darmową reklamę firmy w Internecie


Czy istnieje coś takiego jak „darmowa reklama”? Jeszcze kilkadziesiąt lat temu mogłoby to budzić duże wątpliwości, ale w dobie Internetu może nasunąć się wniosek… że tak. Część czynności związanych z reklamą Twojej firmy w sieci możesz wykonać samodzielnie – a jeśli pojawi się konieczność zainwestowania pewnych kwot, to (przynajmniej dla części tych prac) będą one niewielkie w stosunku do zysku. 

Poniżej przedstawiamy bezpłatne formy reklamy, które mogą okazać się znakomitą szansą na wypromowanie Twojego biznesu.

1. Wizytówka Google Moja Firma i Mapy Google

Wizytówka Google Moja Firma (ang. Google My Business) to forma reklamy online, która jest w pełni bezpłatna. Wystarczy posiadać konto Google, założyć wizytówkę, a następnie zweryfikować ją… i możesz cieszyć się darmową reklamą w Google – najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie.

Co więcej, posiadanie wizytówki Google oznacza też widoczność Twojej firmy w wyszukiwarce Map Google (ang. Google Maps).

Czy wiesz, że według portalu themanifest.com [1] Mapy Google to najpopularniejsza na świecie aplikacja do nawigacji? Ta aplikacja mobilna od Google posiada aż 67% udziału rynku.

Zakładając konto w Google Moja Firma, zyskujesz:

  1. Obecność w Mapach Google – topowej aplikacji nawigacyjnej.
  2. Wizytówkę wyświetlaną w wynikach wyszukiwania Google na frazy brandowe.
  3. Szansę na pojawienie się w snippecie Map Google, wyświetlanym na górze regularnych wyników wyszukiwania.

Wszystko to, nie wydając ani grosza na promocję!

Zobacz, jak wyglądają te elementy:

Wizytówka Widzialni.pl w Mapach Google

Wizytówka Widzialni.pl w Mapach Google

Wizytówka Widzialni.pl w wynikach wyszukiwania Google

Wizytówka Widzialni.pl w wynikach wyszukiwania Google

Snippet Map Google w wynikach wyszukiwania

Snippet Map Google w wynikach wyszukiwania

Co więcej – z wykorzystaniem Google Moja Firma opublikujesz:

  • zdjęcia, materiały video, czy nawet widok „360 stopni” na wnętrze Twojej firmy,
  • wpisy o Twojej firmie i oferty specjalne,
  • odpowiedzi na opinie użytkowników o Twoim biznesie.

A także:

  • ułatwisz klientom kontakt z Twoją firmą,
  • umożliwisz im obserwowanie Twojego profilu,
  • zwiększysz zaufanie klienta do marki,
  • przeanalizujesz statystyki Twojego biznesu.

Więcej o Google Moja Firma przeczytasz w naszych artykułach:
Jak prawidłowo zareklamować się w Google Maps? Korzystanie z usługi Google Moja Firma
Wiele oddziałów firmy? Dodaj i zweryfikuj je w Google Moja Firma (mapy) za jednym razem

2. Media społecznościowe (social media)

W dzisiejszych czasach ciężko o internautę, który nie korzysta z żadnych mediów społecznościowych. Facebook, Instagram czy LinkedIn to jedynie najpopularniejsze z nich, a podobne platformy (mniej lub bardziej znane) wyrastają niczym grzyby po deszczu.

Profil w social media to doskonała okazja na bezpośrednie dotarcie do Twojego odbiorcy – nie tylko klienta, ale także partnera biznesowego.

Według raportu GUS Społeczeństwo informacyjne w Polsce Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019 [2], już ponad 35,4% polskich przedsiębiorstw posiada własne profile w social media – a w 2013 było to zaledwie 19,1%.

Dobrym pomysłem jest założenie kont firmowych na wszystkich najpopularniejszych social media – nawet jeśli nie zamierzasz ich wykorzystywać już teraz. Dzięki temu unikniesz sytuacji, gdy ktoś inny założy konto z nazwą Twojej firmy – co może być problematyczne, jeśli w przyszłości będziesz rozszerzać swoje działania w mediach społecznościowych.

Nie decyduj się jednak na prowadzenie wielu social media jednocześnie.

Jeśli nie masz zespołu osób, które mają czas i możliwości aby prowadzić konta firmowe będzie to czasochłonne i mało opłacalne. Publikowanie tych samych treści na kilku kanałach lub zaniedbywanie jednego profilu na rzecz innych wcale nie pomogą w promocji marki.

Jeśli dopiero zaczynasz z mediami społecznościowymi – zrób research i postaw na portal, z którego Twoi klienci korzystają najczęściej. Weź też pod uwagę swoje moce przerobowe oraz sposób działania danego social media.

Bardzo ważne jest, aby regularnie dostarczać odbiorcom wartościowy content. Aktualne algorytmy social media są bezlitosne – jeśli przestaniesz publikować posty, utracisz nie tylko zainteresowanie odbiorców, ale i zasięgi.

Podsumowując:
Skup się na jednej, najlepszej opcji i regularnie publikuj treści, a szybko pozyskasz obserwujących, których z czasem przekształcisz w klientów.

Jakie social media wybrać dla firmy?

Wybór odpowiedniego portalu social media to kwestia dość złożona, którą można omówić w ramach osobnego artykułu.

W dużym uproszczeniu:

  • dla biznesów B2B świetną opcją będzie LinkedIn,
  • dla popularnych branż e-commerce (np. sklepów z elektroniką) trafnym wyborem będzie YouTube,
  • dla branż fashion & beauty zawsze sprawdzi się Instagram,
  • blogi kulinarne, fotograficzne czy modowe mogą pokusić się o konto na Pinterest,
  • a dla zdecydowanej większości firm sprawdzi się Facebook.

Temat social media był już wielokrotnie poruszany na naszym blogu – zainteresowanych zapraszamy do lektury naszych tekstów o mediach społecznościowych.

Odwiedź również nasze konta na Facebooku i Instagramie po regularną dawkę informacji o naszej firmie i marketingu online.

3. E-mail marketing

Wbrew pozorom – stary, dobry newsletter wcale nie odchodzi do lamusa. Wręcz przeciwnie!

Według danych portalu radicadi.com [3], w 2020 z poczty e-mail korzysta ponad połowa światowej populacji.

W 2020 wciąż bardzo chętnie zapisujemy się do newsletterów – szczególnie, jeśli oznacza to zniżkę na zakupy online czy darmowe materiały do pobrania. Mogą to być ebooki, webinary czy szablony graficzne – nie ma tu żadnych ograniczeń! Wysłanie klientowi maila z prezentem „na start” pozwoli wywrzeć na nim pozytywne wrażenie i zachęcić go do zakupu czy skorzystania z usługi.

Z kolei niektórzy dostawcy usług mailingowych udostępniają podstawowe, darmowe pakiety rozsyłania newsletterów. Oczywiście wybór e-mail marketingu w wersji bezpłatnej wiąże się z kilkoma ograniczeniami – najczęściej zawężeniem liczby subskrybentów i limitem wysłanych wiadomości – ale jest to świetna opcja na początek przygody z mailingiem.

4. Pozycjonowanie

Samodzielne pozycjonowanie strony wymaga dużo czasu i energii, ale jeśli Ci ich nie brakuje – nic nie stoi na przeszkodzie. W technicznej analizie pomogą Ci zautomatyzowane narzędzia do audytów – np. pozycjonowanie.pl. Pamiętaj jednak, że automatyczna analiza ma ograniczone możliwości i nie zastąpi audytu specjalisty. Szczególnie w przypadku bardziej rozbudowanej strony, pomoc specjalisty SEO może okazać się kluczowa dla sprawnego pozycjonowania.

Pozycjonowanie a narzędzia SEO

Podstawą do prac SEO będą Google Search Console i Google Analytics, choć istnieje wiele innych, bezpłatnych narzędzi od Google, które pomogą w samodzielnym pozycjonowaniu strony.

Przeczytasz o nich w artykule:
Darmowe narzędzia od Google pomocne w trakcie wykonywania audytu SEO.

Pozycjonowanie strony internetowej będzie jednak dużo bardziej efektywne, jeśli skorzystasz też z płatnych opcji. Co więcej, o ile działania on-site czasami można przeprowadzić bez dodatkowych wydatków, to efektywne prace off-site będą wymagać dedykowanych narzędzi SEO.

Wartościowe odnośniki zewnętrzne do strony internetowej wciąż są jednym z głównych czynników rankingowych Google, a analiza linków konkurencji jest podstawą w skutecznym pozycjonowaniu. Nie warto jednak powierzać autorytetu swojej domeny podejrzanie tanim pakietom linków, kupowanych na popularnych portalach aukcyjnych. Ryzyko otrzymania kary za „spamowe” linki jest dużo wyższe, niż potencjalny zysk z takich odnośników.

Niestety, bez prac off-site i narzędzi SEO będzie trudno o efekty dla bardziej konkurencyjnych słów kluczowych.

Przekrój linków - narzędzie Ahrefsa do analizy profilu linkowego

Przekrój linków – narzędzie Ahrefsa do analizy profilu linkowego

Jest jednak dobra wiadomość. Większość narzędzi SEO pozwala na wykorzystanie darmowego okresu próbnego. W przypadku niektórych może być wymagana niewielka opłata za wersję trial, ale zazwyczaj zamyka się ona w symbolicznej kwocie 1 dolara/euro.

Narzędzie SEO Senuto - darmowy okres próbny

Narzędzie SEO Senuto – darmowy okres próbny

Narzędzie Surfer SEO - okres próbny

Narzędzie Surfer SEO – okres próbny

Narzędzie SEO Ahrefs - okres próbny

Narzędzie SEO Ahrefs – okres próbny

Zanim zdecydujesz się na zakup pełnej wersji narzędzia – koniecznie przetestuj wersję testową i porównaj możliwe opcje. Może okazać się, że dodatkowy soft jest Twojej firmie zupełnie niepotrzebny – chociaż w zdecydowanej większości przypadków, narzędzia SEO będą ogromną pomocą w pozycjonowaniu.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o postawach SEO, zachęcamy do lektury innych naszych wpisów z kategorii Pozycjonowanie oraz Optymalizacja.

5. Strona internetowa

Dla niektórych będzie to „oczywista oczywistość”, dla innych kamień milowy w rozwoju własnej firmy. Wiele biznesów lokalnych funkcjonuje świetnie bez własnej strony internetowej, reklamując firmę tylko z wykorzystaniem profilu na Facebooku czy wizytówki Google.

A zatem…

Dlaczego w 2020 należy posiadać własną stronę www?

Przede wszystkim – własna strona internetowa to pełna kontrola nad opublikowanym contentem. Takiej kontroli nie masz, wybierając reklamę internetową na zewnętrznym portalu. Polegasz wtedy w pełni na „wynajętym” profilu, który w każdej chwili może zostać usunięty lub zmodyfikowany przez osobę trzecią.

Owszem, social media wciąż sprzedają, ale co jeśli Facebook lub Instagram przestanie działać, albo ktoś włamie się na Twoje konto? Tracisz wtedy całą swoją komunikację z potencjalnym klientem i musisz zaczynać od zera… a straty wizerunkowe mogą być trudne lub wręcz niemożliwe do nadrobienia.

Posiadanie strony www to jednak nie tylko bezpieczeństwo. Strona firmowa otwiera przed biznesem dodatkowe możliwości reklamy w wyszukiwarkach – zarówno darmowej (pozycjonowanie), jak i płatnej (Google Ads).

Widzialni.pl - nasza strona internetowa

Widzialni.pl – strona internetowa

Jeśli jeszcze nie masz strony firmowej, warto utworzyć ją jak najszybciej.

Poza ceną domeny i hostingu nie musisz pokrywać dodatkowych kosztów. Podstawową stronę utworzysz samodzielnie – wystarczy zainstalować WordPressa i skorzystać z jego szerokiej biblioteki darmowych motywów, a następnie poświęcić trochę czasu na dopracowanie jej wyglądu.

Coraz popularniejszą alternatywą dla WordPressa jest też Wix. Więcej o tym CMS przeczytasz na naszym blogu:
Strona na Wix – wady i zalety

Na stronie obowiązkowo utwórz zakładkę firmową – najczęściej stosowane nazwy to O mnie, O firmie lub Zacznij tutaj – oraz uwzględnij dane teleadresowe firmy. W następnej kolejności zoptymalizuj stronę główną pod swoje najważniejsze słowo kluczowe – i możesz zacząć pracować nad podstronami Landing Page.

Pamiętaj również, że strona www Twojej firmy powinna być:

  • szybka,
  • responsywna,
  • i bezproblemowa w optymalizacji – szczególnie jeśli zamierzasz samodzielnie ją aktualizować.

Jeśli nie masz możliwości, aby samodzielnie stworzyć stronę, możesz zlecić to zadanie agencji interaktywnej lub freelancerowi. Nie będzie to darmowe, ale strona www to wartościowa inwestycja w wizerunek firmy. Koszt utworzenia profesjonalnej strony firmowej szybko się zwróci, a Ty będziesz spać spokojnie wiedząc, że nad Twoją stroną czuwają profesjonaliści.

Przy tworzeniu strony pamiętaj też o certyfikacie SSL i przekierowaniu na https. W 2020 SSL to wręcz standard, ale wciąż zdarzają się strony pozbawione tego certyfikatu.

Dodatkowe informacje o https znajdziesz tutaj:
Protokół HTTP i HTTPS – podstawowe różnice
Jak przenieść stronę na HTTPS? Instrukcja krok po kroku

6. Blog firmowy

Jeśli już mówimy o stronie internetowej – nie możemy pominąć prowadzenia bloga.

Wartościowe i merytoryczne treści to nie tylko pomocne informacje dla Twoich klientów, ale też atut w pozycjonowaniu.

Według quicksprout.com [4], firmy prowadzące bloga pozyskują średnio o 55% więcej ruchu na stronę.

Jeśli nie posiadasz jeszcze bloga firmowego – koniecznie go załóż! Pisząc na blogu, możesz między innymi:

  • poruszać tematy viralowe związane z Twoją branżą,
  • pisać ponadczasowe treści evergreen, które świetnie się „pozycjonują”,
  • reklamować swoje usługi i produkty, np. przedstawiając ich zalety w porównaniu do konkurencji,
  • pozyskiwać linki do Twojej strony dzięki wartościowym treściom,
  • pochwalić się swoimi tekstami na social media.

O prowadzeniu bloga przeczytasz także w naszych wpisach:
Gdzie założyć bloga? – Platformy i systemy blogowe – darmowe i płatne – Porównanie
Tematy na bloga – TOP 10 – skąd brać pomysły i o czym pisać na blogu?

7. Portale ogłoszeniowe

Portale z ogłoszeniami to podstawowy sposób promocji dla wielu małych firm. Na rynku istnieją bardziej efektywne formy reklamy, ale dodanie ogłoszenia jest szybkie, darmowe i pozwala na łatwe pozyskanie klienta – szczególnie lokalnie.

Wypozycjonowanie nowej strony internetowej (o ile w dłuższym rozrachunku jest dużo bardziej dochodowe) może być czasochłonne i stanowić nie lada wyzwanie dla osoby bez doświadczenia w SEO. Dlaczego więc nie skorzystać z bezpłatnej reklamy w serwisie, który ma już zaufanie użytkowników i jest wyświetlana wysoko w wynikach Google?

Portal ogłoszeniowy OLX - wyniki dla hasła "przeprowadzki poznań"

Portal ogłoszeniowy OLX – wyniki dla hasła „przeprowadzki poznań”

A jeśli jednocześnie można tam dodać link do strony firmowej – tym lepiej dla samego pozycjonowania. 😉

8. Katalogowanie

Czasy, w których katalogi online stanowiły podstawę wyszukiwania stron już dawno minęły – nie oznacza to jednak, że nikt z ich nie korzysta.

W sieci są dostępne katalogi firm, w których możesz zamieścić swój wpis. Takie katalogi najczęściej umożliwiają dodanie linka do strony firmowej – zyskujesz zatem zarówno reklamę, jak i dodatkowy odnośnik który pomoże w pozycjonowaniu.

Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz zbyt wielu linków do Twojej witryny – katalogowanie może być warte uwagi.

9. Artykuły gościnne

Nawet, jeśli nie posiadasz bloga czy firmowej strony www, wciąż możesz promować swój biznes pisząc treści.

Artykuły gościnne to często niedoceniana, ale bardzo interesująca forma darmowej reklamy w sieci. Jeśli chcesz ją wypróbować – zacznij tworzyć artykuły dla innych stron i portali związanych z Twoją branżą, a w zamian za tekst możesz otrzymać szansę na reklamowanie swojego biznesu.

10. Marketing szeptany na forach

Marketing szeptany (ang. buzz marketing) to reklama firmy na forach internetowych (a w niektórych przypadkach także w komentarzach na innych stronach).

Jeśli posiadasz już swoją stronę www i regularnie udzielasz się na forach dyskusyjnych, możesz zareklamować na nich swój biznes.

Pamiętaj jednak, że do takiej reklamy należy podejść z rozwagą i linkować w sposób naturalny – czyli tylko wtedy, jeśli link do Twojej strony lub bloga stanowi wartość dodaną do wątku i pasuje do jego tematu. W przeciwnym razie, nieopłacona darmowa reklama na forum zapewne zostanie usunięta przez moderatora… a Twoje konto może zostać zbanowane.

11. Video marketing

Marketing wideo to prawdopodobnie jedna z najbardziej czasochłonnych pozycji na tej liście… ale i wyjątkowo skuteczna.

Według badania przeprowadzonego przez wyzowl.com [5] 84% specjalistów deklaruje, że content wideo pomógł im w pozyskiwaniu ruchu na stronę.

Jeśli działasz w branży, w której możesz pochwalić się ciekawymi treściami – koniecznie rozważ tworzenie contentu wideo. Wbrew pozorom wcale nie potrzebujesz do tego drogiego sprzętu. W dzisiejszych czasach nawet przeciętny smartfon ma całkiem dobrą kamerę, a kamerka internetowa od lat jest standardowym wyposażeniem laptopów.

Jaki content wideo tworzyć?

Forma jest dowolna i zależy od Twoich potrzeb, charakterystyki Twojego biznesu oraz grupy docelowej i stylu treści, jakie chcesz przekazywać. Możesz zdecydować się na filmy na YouTube, darmowe webinary dla Twojej społeczności, live’y na Facebooku czy nawet pokusić się o tworzenie materiałów na TikToku.

Filmy z Twoją osobą lub zespołem mogą być bardzo efektywnym dodatkiem do Twojej strategii marketingowej. Dzięki wideo ludzie zaczynają kojarzyć Twoją markę nie z bezimiennym logo, ale konkretną osobą. Twój wizerunek może doskonale prosperować, jeśli tylko dobrze wykorzystasz tę okazję.

Bezpłatna reklama firmy w Internecie – podsumowanie

Na koniec – swego rodzaju zaprzeczenie dla tytułu tego tekstu.

Tak naprawdę żadna reklama nie jest w pełni darmowa. Nawet za pomysły wymienione powyżej przyjdzie Ci zapłacić – przede wszystkim własnym czasem, czyli walutą bezcenną. Outsourcing prac marketingowych i zleceń z tym związanych może okazać się dużo bardziej opłacalny – nie tylko dla dużych korporacji, ale też małych i średnich firm.

Zespół programistów szybko przygotuje estetyczną i nowoczesną stronę internetową, specjaliści social media zamienią obserwujących w klientów, a agencje SEO przeanalizują Twoją stronę i wykorzystają najlepsze narzędzia na rynku, aby wypromować ją na topowe pozycje Google.

Każda z usług jest regularnie raportowana, a pracownicy agencji pracują zarówno na Twój sukces, jak i ich własny. Jeśli zatem chcesz skupić się na prowadzeniu biznesu – reklamę firmy najlepiej zleć specjalistom.

Chyba że… samodzielne prowadzenie prac marketingowych sprawia Ci frajdę i satysfakcję.

My doskonale znamy to uczucie, więc jeśli tak – nie będziemy nikogo na siłę przekonywać 🙂 A wszystkim czytelnikom życzymy samych sukcesów w działaniach reklamowych!

 

[1] https://themanifest.com/mobile-apps/popularity-google-maps-trends-navigation-apps-2018
[2] https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2015-2019,1,13.html
[3] https://www.radicati.com/wp/wp-content/uploads/2018/12/Email-Statistics-Report-2019-2023-Executive-Summary.pdf
[4] https://www.quicksprout.com/how-to-scale-your-lead-generation-through-blogging/
[5] https://www.wyzowl.com/video-marketing-statistics-2019/


+ Nie ma komentarzy

Dodaj własny