preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Black Friday – wielkie święto e-commerce

Black Friday – wielkie święto e-commerce

Black Friday, czyli dzień wielkich wyprzedaży, przypadający w tym roku 27 listopada, szturmem zdobywa polski rynek – najlepiej jest to widoczne właśnie w sprzedaży internetowej. Jak duży jest rynek e-commerce w Polsce? W roku 2019 z zakupów w sieci wg Digital Market Outlook korzystało ponad 15 milionów Polaków– sporo, a w tym roku pewnie będzie jeszcze więcej! Czy zatem wystarczy ogłosić promocję na swoje produkty, aby tego dnia „rozbić bank” i cieszyć się rekordowym obrotem?

Zdecydowanie nie! Mimo olbrzymiej ilości potencjalnych klientów, tego dnia spotkamy się także ze wzmożonymi działaniami ze strony konkurencji. Aby rzeczywiście zaistnieć podczas całego Black Week (czyli weekendu zaczynającego w Black Friday a kończącego się w Cyber Monday) i przekonać do siebie konsumentów, należy działać wielopłaszczyznowo. Z tej okazji postanowiliśmy przygotować dla Was kilka istotnych wskazówek w formie mini-poradnika.

Czarny Piątek w liczbach

O tym, jak silnie działa ten dzień na wyobraźnię (i chęć zakupów) klientów niech świadczą poniższe statystyki:

  • sprzedaż w Black Friday jest większa o 663% w stosunku do zwykłego dnia i aż o 692% w stosunku do zwykłego piątku,
  • statystyczny Polak planujący zakupy tego dnia ma zamiar wydać na nie ponad 660 zł,
  • w tym dniu kupujemy średnio 4 produkty, prym wiodą od lat odzież, obuwie, ale także sprzęt RTV, komputery, smartfony oraz AGD,
  • w naszym kraju szczyt aktywności kupujących przypada między godziną 10:00 a 20:00, natomiast w krajach, w których Czarny Piątek istnieje w świadomości klientów najdłużej (głównie USA) szczyt zaczyna się tuż po północy,
  • na koniec jeszcze mała ciekawostka: statystycznie mężczyźni wydają na zakupy 50% więcej niż kobiety1.

Black Friday – jak go wykorzystać w SEO?

Aby sprzedaż w czasie Black Friday oraz przypadającego 3 dni później Cyber Monday była na satysfakcjonującym poziomie, możemy oczywiście wykorzystać widoczność organiczną naszej strony w wyszukiwarce Google. Frazy kluczowe związane z tym dniem mają średnio tysiące, a nawet dziesiątki tysięcy wyszukiwań miesięcznie, a sam zwrot „Black Friday” znajduje się w ponad 3500 zapytaniach wpisywanych w Google. (poniżej screen z narzędzia Ubersuggest).

Ubersuggest frazy kluczowe black friday

Możliwości sprowadzenia ruchu organicznego na stronę jest sporo. Najskuteczniejszym w mojej opinii miejscami do wykorzystania będą:

  • Landing Page – specjalna podstrona dedykowana temu wydarzeniu, której celem będzie zebranie ruchu i przekazanie go do interesującej nas sekcji np. konkretnych kategorii produktów. Plusem utworzenia takiej podstrony jest także możliwość wykorzystania jej na potrzeby kampanii Google Ads, o czym szerzej napiszę w drugiej części poradnika;
  • Sekcja blogowa / poradnikowa –daje nam możliwość zbudowania w świadomości klientów udziału w promocjach związanych z Czarnym Piątkiem oraz Cyber Monday. Za pomocą wpisów blogowych możemy także tworzyć napięcie, czyli: im bliżej do wydarzenia, tym bardziej budzimy w klientach chęć skorzystania z promocji umieszczając wpisy informujące na przykład o tym, jakie typy produktów będą na wyprzedaży lub na jaki % rabatu może liczyć konsument.

Aby te działania były skuteczne, ruch organiczny na stronie musi być na odpowiednim poziomie. Ważne też, by o tego typu rozwiązaniach myśleć z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym.

W ten dzień zawsze frontem do Klienta!

Jak zawsze, także i w tym przypadku możemy podzielić klientów na dwie grupy: świadomych istnienia promocji z okazji Black Friday i myślących o zakupach w ten dzień oraz nieświadomych, nieznających Czarnego Piątku, który wciąż jest zresztą bardzo dużo. O sukcesie w sprzedaży internetowej będziemy mogli mówić wtedy, kiedy uda nam się trafić z ofertą do obu tych grup. Jak zatem zainteresować klientów nieświadomych? Najłatwiej wykorzystać naszą stronę i użytkowników, którzy już ją odwiedzają. W celu informowania klientów o zbliżających się promocjach możemy:

  • wykorzystać mailing / newsletter – docieramy dzięki niemu do klientów, którzy wyrazili na to zgodę (minus tego rozwiązania jest taki, że część z nich może nie otworzyć wiadomości i nie zapoznać się z nią);
  • utworzyć grafikę reklamową, którą wykorzystamy na stronie głównej. Może to być zarówno baner statyczny, wyskakujące okienko, jak i slider. Ostatnie rozwiązanie daje możliwość wykorzystania kilku grafik, za pomocą których możemy zainteresować ofertą większą grupę klientów;
  • wdrożyć na stronę animację, a konkretniej rodzaj zegara odliczającego dni / godziny / sekundy do startu czarnopiątkowej wyprzedaży. To rozwiązanie jest ciekawe, a zarazem angażujące użytkowników.

Black Friday – podsumowanie części pierwszej

Powyższe rozwiązania to propozycje konkretnych działań, które mogą przełożyć się na to, że Wasz sklep internetowy w Black Friday a nawet w cały Black Week pobije rekordy sprzedaży! Nie zapominajmy jednak o podstawach… Co jeśli największą przeszkodą w czerpaniu z ruchu organicznego jest niewystarczająco wypozycjonowana witryna? Na ratunek przychodzą kampanie reklamowe Google Ads, dzięki którym Czarny Piątek i Cyber Monday może być świętem sprzedaż w każdym sklepie internetowym! Więcej o kampaniach znajdziecie w części drugiej poradnika.

 

 

[1] https://black-friday.global
[1] https://www.finder.com/black-friday-statistics

+
Brak komentarzy
Dodaj własny
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony