preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Anchor tekst i jego znaczenie w pozycjonowaniu stron

Anchor tekst i jego znaczenie w pozycjonowaniu stron

Czym jest anchor tekst (tekst zakotwiczenia) i jakie ma (o ile ma 🙂 ) znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych?

Rodzaje anchorów / linków

Anchor w odnośnikach to najczęściej link tekstowy, grafika lub film, który jest odnośnikiem do wskazywanej przezeń strony. Czy anchor tekst ma jakiekolwiek znaczenie w pozycjonowaniu stron?

Algorytm Google szereguje strony w wynikach wyszukiwania, biorąc pod uwagę wiele czynników. Mówi się nawet, że może być ich kilkaset. Oczywiście istnieje podział na czynniki mające największy jak i najmniejszy wpływ na pozycję stron w wynikach organicznych. Linki prowadzące czy też przychodzące do strony są jednym z kluczowych czynników rankujących. Co prawda nie są najistotniejsze, ale pełnią ważną rolę.

Najważniejsza zasada jest taka, że dobre linki pomagają stronie, a złe szkodzą stąd należy zwrócić dużą uwagę na nie w procesie efektywnego pozycjonowania strony.

Dobre i złe linki podzielić można na 2 grupy:

  1. Grupa I:
  • Dobre linki z dobrych (zaufanych i tematycznych domen),
  • Złe linki z domen słabej jakości i spamu,
  1. Grupa II
  • Dobre domeny (zaufane i tematyczne) jednakże teksty zakotwiczenia w linkach (anchor teksty) są źle sprofilowane i takie linki mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc,
  • Dobre domeny (zaufane i tematyczne) z dobrze dobranymi anchor tekstami i dobrze sprofilowane. Takie linki są bardzo wartościowe i wpływają bardzo pozytywnie na pozycjonowanie stron.

Anchor tekst i jego znaczenie w pozycjonowaniu stron

I tutaj kryje się całe sedno, czyli to skąd i w jaki sposób pozyskiwane są odnośniki wspomagające pozycjonowanie. Algorytm Google działa w taki sposób, że zwraca uwagę na pochodzenie odnośników oraz to jakie posiadają anchor teksty. Jeśli są one (treści znajdujące się w linku) zbieżne z tematyką domeny to pozycje strony rosną w wynikach wyszukiwania. Google uznaje, że strona jest wartościowa i pomocna dla użytkowników Internetu ponieważ przyjmuje, że są to linki dodawane przez nich.

Duże znaczenie ma też to czy strona, która jest/ma być pozycjonowania posiada już jakieś linki przychodzące. Zakładając, że tak jest i są to odnośniki naturalne (nie pozyskane w sposób sztuczny) można pozwolić sobie na więcej. W takim przypadku możemy użyć anchor tekstów zawierających najważniejsze dla nas słowa kluczowe, jednak należy to robić z dużym umiarem. Tzw. „przelinkowanie” anchor tekstami na słowa kluczowe wcześniej lub później odbije się źle na pozycjonowanej stronie. Źle oznacza to karę nałożoną na domenę przez algorytm Google.

Dla domeny nowej lub z małą ilością odnośników naturalnych trzeba bardzo uważać jakie anchor teksty będą stosowane podczas jej pozycjonowania. W takim przypadku zaleca się, aby słowa kluczowe pojawiały się w nich jak najrzadziej, a nawet lepiej aby nie było ich w ogóle. Tutaj główną rolę anchor tekstów powinna pełnić nazwa brandowa (marka) i url strony lub podstron.

Złe i dobre anchor teksty

Anchor teksty są jednym z głównych czynników rankujących w organicznych wynikach wyszukiwania. Używane mądrze w odpowiednich czyli niewielkich ilościach zdecydowanie pomagają w osiągnięciu dobrych pozycji przez strony internetowe. Z kolei źle używane w nadmiernej ilości będą zgubą dla wysokich pozycji przyszłych i teraźniejszych stron internetowych.

6
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    Mam jedno pytanie dotyczące anchor tekstów. Czy jest może jakiś program/narzędzie które może wyszukać i ocenić jakość anchorów?

    • 2

      Można użyć płatnego narzędzia LinkDetox, ale to działa na zasadzie sprawdzenia domen (złych/dobrych).

  2. 3

    Czyli jeżeli dobrze rozumiem, anchor linkujący do podstron jest ok? Czyli prowadząc bloga i linkując do innych moich wpisów na blogu firmowym jest ok? A czy jest jakaś minimalna lub maksymalna liczba anchorów, które są dopuszczalne na stronie?

    • 4

      Jest ok 😉 nie ma minimalnego ograniczenia, maksymalna ilość linków na chwilę obecną nie jest określona oficjalnie przez Google jaką są w stanie przetworzyć, myślę że są to dziesiątki linków.

  3. 5

    Właściwe dobranie odpowiedniego anchora jest kwestią bardzo istotną – kiedyś nie zwracałam na to większej uwagi, obecnie zaś widzę jak bardzo zmienia to pozycję tekstu w google.

    • 6

      Tak, ale lepiej nie przesadzać ze frazami typu „money keywords”. Unikałbym takiego linkowania jak ognia 🙂

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony