Pozycjonowanie vs. Google AdWords. Co jest lepsze – SEO czy PPC?

Pozycjonowanie vs. Google AdWords. Co jest lepsze – SEO czy PPC?


Zadajesz sobie pytanie, która formę reklamy w Internecie wybrać? Zastanawiasz się pomiędzy wyborem usługi pozycjonowania stron internetowych a kampanią reklamową Google AdWords?

Pytanie, które często zadają Klienci, brzmi: „Co jest lepsze, pozycjonowanie czy AdWords?„.

Nie ma prostej, jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Tak naprawdę bardzo dużo zależy od aktualnej sytuacji, w której znajduje się Klient, jego celów marketingowych, jak i samego rynku oraz branży, w której Klient prowadzi swoją działalność. Nie ukrywam, że pole mojej specjalizacji to pozycjonowanie stron internetowych, natomiast kontakt z kampaniami PPC (Pay Per Click) miałem w przypadku, gdy były one przeprowadzane równolegle z pozycjonowaniem strony w wynikach organicznych.

Gdyby ktoś zapytał mnie: „Co wybrać – pozycjonowanie czy AdWords?”, to bazując na ponad 8-letnim doświadczeniu w branży, biorąc pod uwagę korzyści długofalowe i koszty związane z opisywanymi formami marketingu internetowego – skłaniałbym się ku pozycjonowaniu stron. Jednakże są sytuacje, gdy warto wesprzeć się (przynajmniej na początku) kampanią Adwords. W szczególności, gdy promowana domena jest relatywnie nowa – nie posiada jeszcze wysokiego autorytetu w oczach wyszukiwarki Google, jak i brakuje jej naturalnego profilu linków. Są też takie przypadki, gdzie najlepiej sprawdza się strategia prowadzenia obu działań jednocześnie. Wszystko tak naprawdę sprowadza się do zrozumienia potrzeb Klienta i dobrania odpowiedniej strategii marketingowej.

W tym artykule postaram się wymienić zalety i wady obu form reklamy w internecie. Na ich podstawie mam nadzieję ułatwić wybór pomiędzy pozycjonowaniem i AdWords.

Zwiększenie ruchu z wyników organicznych na stronie za pomocą SEO – wady i zalety

Jakie są wady i zalety pozycjonowania stron internetowych? Zacznijmy od zalet:

  • Budowanie świadomości marki – dzięki widoczności w wynikach wyszukiwania zwiększa się świadomość brandu. Wysokie pozycje na odpowiednio dobrane słowa kluczowe wpływają pozytywnie na wizerunek.
  • Wiarygodność i zaufanie – wysokie pozycje „naturalne” zwiększają wiarygodność danej domeny. Użytkownicy często pomijają reklamy i przeglądając wyniki wyszukiwania, ufają bardziej wynikom organicznym niż reklamie.
  • Wzrost ruchu na stronie – wyższe pozycje owocują większym ruchem na stronę. Dzięki czemu dają możliwość sprzedaży danej usługi czy produktu.
  • Koszty – nie są zależne od liczby wyświetleń czy kliknięć. Wypracowanie wysokich i stabilnych pozycji na przestrzeni czasu wiąże się ze zrównoważonym wzrostem ruchu na stronie. Ruch ten nie znika z dnia na dzień, tak jak w przypadku kampanii PPC po wykorzystaniu budżetu.
  • Wyższy CTR – większy procent użytkowników odwiedza wyniki organiczne w porównaniu do wyników reklamowych. Pomimo odstępstw od tej zasady generalnie można przyjąć, że wysoka pozycja w wynikach naturalnych jest związana z większym woluminem ruchu niż wysoka pozycja w wynikach płatnych.

Do wad tej formy marketingu można zaliczyć fakt, że:

  • proces pozycjonowania często wymaga sporej ilości czasu.
  • Budowanie naturalnego profilu linków – wymaga dużego doświadczenia i wiedzy eksperckiej.
  • Nie obejdzie się też bez tworzenia treści – potrzebny będzie duży wkład pracy copywritera.

Kampanie AdWords, PPC oraz ich błyskawiczny efekt – wady i zalety

Czym tak naprawdę różni się ruch z wyników płatnych od ruchu z wyników organicznych? Dlaczego warto zainwestować w PPC przy – wydawałoby się – tak dużej przewadze pozycjonowania nad kampaniami AdWords?

  • Pozycja na stronie wyników wyszukiwania – wyniki reklamowe pojawiają się nad wynikami organicznymi. Pomimo tego, że cechuje je niższy współczynnik klikalności, tendencja ta może z czasem ulec zmianie. Wygląd wyników reklamowych jest coraz bliższy wynikom organicznym. W zależności od używanego urządzenia coraz trudniej rozróżnić wyniki płatne od naturalnych. Użytkownik nawet przyzwyczajony do omijania wyników sponsorowanych i tak musi przewinąć ekran aby wyświetlić na ekranie wyniki naturalne.
  • Sposób wyświetlania – możliwość wyświetlania dodatkowych informacji, jak np. godziny otwarcia czy nawet zdjęcie danego produktu w przypadku wyniku Zakupy Google.

Widok wyników wyszukiwania dla zapytania „biały kapelusz”

  • Widoczność marki – dzięki obecności w wynikach płatnych dodatkowo można zwiększyć widoczność marki w Google.
  • Kierowanie reklam – precyzja w kierowaniu reklam do określonej grupy potencjalnych klientów. Dzięki dostępnym opcjom wyniki reklamowe można kierować na podstawie słów kluczowych, pory dnia, dnia tygodnia, lokalizacji, języka, urządzenia, jak i odbiorców, którzy wcześniej odwiedzili stronę. W porównaniu do wyników organicznych kierowanie reklam jest bardziej precyzyjne.
  • Szybkość działania – w odróżnieniu od pozycjonowania, efekt w postaci widoczności danej kampanii reklamowej w wynikach wyszukiwania zajmuje zdecydowanie mniej czasu. Dzięki czemu zyskujemy elastyczność w przypadku, gdy chcemy promować coś „na szybko”, jak np. launch nowego produktu, którego wcześniej nie uwzględniliśmy w strategii SEO.
  • Dane dotyczące słów kluczowych – w przeciwieństwie do ruchu organicznego, gdzie większość danych dotyczących ruchu pochodzącego z danego słowa kluczowego ukryte jest jako not provided w Google Analytics, w przypadku integracji Google Analytics z AdWords łatwiej można zmierzyć konwersję i ruch z konkretnego słowa kluczowego.

Do wad tej formy reklamy można zaliczyć wysokie koszty za kliknięcie – w przypadku gdy nie zostały one opracowane przez eksperta z tego zakresu, budżet kampanii może się wyczerpać zaskakująco szybko.

Zdarzają się przypadki, gdy konkurencja zawyża stawki za kliknięcie, a nawet nieetyczne próby „wyklikiwania reklam” pomiędzy rywalizującymi firmami.

Przeprowadzenie efektywnej kampanii AdWords wymaga wiedzy eksperckiej i zaangażowania osoby, która ją prowadzi – ciągłej optymalizacji i analizy. Dlatego warto powierzyć prowadzenie kampanii specjaliście.

Pozycjonowanie czy AdWords?

Reasumując – nie ma prostej recepty na przeprowadzenie wyboru konkretnej formy marketingu w internecie. Każdy przypadek wymaga indywidualnej analizy, na podstawie której agencja zajmująca się reklamą w Internecie dobierze odpowiednią strategię.

A jakie są Wasze doświadczenia? Czy lepiej skupić się na jednej z tych form reklamy w internecie i na nią przeznaczyć większość budżetu czy też prowadzić działania równolegle?

 

6 Komentarze

Dodaj własny
  1. 3
    Krzysiek

    Tak, jeśli robię seo dla siebie, pomału i tak jak trzeba to lepsze jest seo – ale wolniejsze. Adwordsy działają już, ale kosztują więcej. Pod adwords należy mieć wg mnie lepszą stronę, aby klient zareagował, zostawił kontakt, prawda?

    • 5
      Paweł

      Jeśli budżet na to pozwala to warto zacząć z SEO i Adwords jednocześnie 🙂 SEO będzie szło swoją drogą, a w międzyczasie zanim pojawią się pierwsze efekty będziemy pozyskiwać ruch z adwords 😉

+ Napisz komentarz