Warto robić SEO nawet, gdy nie pozycjonujesz swojego serwisu! Część #2

Warto robić SEO nawet, gdy nie pozycjonujesz swojego serwisu! Część #2


W ubiegłym tygodniu wyjaśniłem, czym właściwie jest SEO, często przez polskich użytkowników błędnie rozumiane jako pozycjonowanie. Przeprowadzenie zmian optymalizacyjnych, czyli właśnie SEO, nawet bez dodatkowych działań, może przynieść sporo korzyści. Jakich? O tym dowiecie się z dzisiejszego wpisu.

White Hat SEO i Black Hat SEO to dwa określenia, które oznaczają zupełnie różne podejścia do pozycjonowania stron internetowych, a nie do ich optymalizacji. Trudno bowiem uznać za optymalizację takie sztuczki, które w rzeczywistości nie zmieniają jakości danego czynnika rankingowego, a jedynie oszukują algorytmy wyszukiwarek. Z tego też powodu w tym artykule będę zajmował się tylko White Hat SEO (WHS).

Kłamstwo ma krótkie nogi

Stosując Black Hat SEO (BHS) możemy (oczywiście nie zawsze) osiągnąć te same lub nawet lepsze efekty w postaci pozycji w wynikach wyszukiwania, niż przy wykorzystaniu WHS. Dodatkowo najprawdopodobniej efekty te osiągniemy szybciej, mniejszym nakładem pracy i środków, także finansowych. Dlaczego zatem nie stosować BHS?! Otóż w pozycjonowaniu, jak w życiu codziennym – prawdziwe są dwa znane powiedzenia mówiące, że „Uczciwość popłaca” i „Kłamstwo ma krótkie nogi”.

Oszukiwanie algorytmów wyszukiwarek internetowych, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się opłacalne, bardzo szybko może odwrócić się przeciwko nam. Wyszukiwarki broniąc się przed BHS, stosują różnego rodzaju kary, nakładane na nieuczciwie postępujące serwisy internetowe. W efekcie serwis taki bardzo szybko traci pozycje i zostaje na przyszłość „napiętnowany”. Często bowiem ponowne uzyskanie dobrych, wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest o wiele trudniejsze, niż było przed przygodą ze stosowaniem technik BHS.

Jak już wspomniałem, uczciwość popłaca. Warto stosować WHS również z tego względu, że uzyskane w ten sposób efekty są znacznie bardziej stabilne i trwałe. Stosowanie WHS nie jest obarczone takim ryzykiem nałożenia kary przez wyszukiwarkę, jak może to mieć miejsce przy wykorzystywaniu technik BHS.

Co oprócz wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania może dać White Hat SEO?

Jednym z powodów, dla którego wyszukiwarki do oceny serwisów stosują, określony zestaw czynników rankingowych jest to, że starają się doprowadzić do sytuacji, w której użytkownicy będą otrzymywać w wynikach wyszukiwania serwisy internetowe jak najwyższej jakości.

Aby serwis był oceniany lepiej należy zadbać o to by:

  • był dla użytkowników użyteczny;
  • stał się dla nich bardziej przyjazny;
  • korzystanie z niego było przyjemnym doświadczeniem;
  • działał szybko i płynnie;
  • wszystkie informacje były w nim umieszczone wyraźnie i czytelnie;
  • dzięki intuicyjnej nawigacji dotarcie do informacji nie sprawiało trudności.

Z takiego serwisu użytkownikom będzie się korzystało tak samo wygodnie bez względu na to, czy skorzystają z komputera z ekranem o sporej rozdzielczości, czy ze smartfona lub tabletu. Dlatego właśnie optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych jest korzystna dla każdego serwisu – sprawia ona, że z punktu widzenia użytkowników jest on po prostu lepszy. Czy nie jest to wystarczający argument, przemawiający za wykonywaniem SEO dla serwisu nawet wówczas, gdy nie jest on pozycjonowany?

Jeszcze więcej korzyści

Dzięki SEO zajmujemy wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, nawet jeżeli serwisu nie pozycjonujemy. Poprawiając jego jakość, otrzymujemy je w postaci pozytywnego „efektu ubocznego”. A dodatkowo:

  • Jeżeli prowadzimy kampanię AdWords, jest bardzo prawdopodobne, że dzięki optymalizacji serwisu, uda się osiągnąć niższe stawki za kliknięcia, a więc obniżyć jej koszty.
  • Serwis intuicyjny w obsłudze, w którym łatwo jest znaleźć czytelne informacje i działający szybko, daje użytkownikom mniej powodów do jego opuszczenia, a tym samym spada współczynnik odrzuceń.
  • Zadowolony użytkownik chętnie powróci do naszego serwisu w przyszłości i jest też bardzo prawdopodobne, że poleci go innym użytkownikom.

Jak widać White Hat SEO niesie ze sobą same korzyści. Dlaczego by, go nie zacząć stosować już dziś?

2 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Angelika

    Oczywiście, że warto prowadzić działania WHS, w prawdzie w większości przypadków wymają one większego nakładu pracy i z całą pewnością też i cierpliwości, ale jak to słusznie ująłeś – uczciwość popłaca, a kłamstwo ma krótkie nogi! 🙂

+ Napisz komentarz