Pomocy! Internauci nie chcą zostać dłużej w mojej witrynie!

Pomocy! Internauci nie chcą zostać dłużej w mojej witrynie!


Chociaż czas nie jest oficjalnym czynnikiem rankującym, doświadczenie wskazuje, że w rzeczywistości ma on kolosalne znaczenie dla pozycjonowania. Chcesz podskoczyć w rankingu? Do dzieła, zastosuj nasze triki i wskocz na podium.

Właśnie zdradziłem Wam jedną z tajemnic z SEO. Im dłużej użytkownicy przebywają na stronie, tym wyższe pozycje zajmuje ona w wyszukiwarce. Współczesny marketing internetowy powinien skupić się na tym parametrze, ponieważ to właśnie on mówi nam o tym, czy klienci są zadowoleni i odnaleźli na naszej stronie to, czego szukali.

Korzystając z narzędzi analitycznych np. Google Analytics, możesz sprawdzić, jak długo trwają statystyczne odwiedziny na stronie. Po zalogowaniu się na swoje konto zauważysz, że czynnik ten nie zmienia się znacząco. O dużym współczynniku odrzuceń mówimy z kolei wtedy, gdy użytkownicy opuszczają stronę chwilę po wejściu na nią, nie wykonując żadnej akcji.

Sklep internetowy jest podobny do tradycyjnego. Jeśli ma on coś wyjątkowego do zaoferowania, to zostajemy w nim dłużej, spacerujemy między półkami przyglądając się produktom, przymierzamy, oglądamy z każdej strony. Działa to tak samo w realu, jak i w internecie, gdzie klienci zapoznają się z produktami, czytając ich opisy, przechodząc na podstrony lub komentując. Im więcej tych działań, tym współczynnik odrzuceń mniejszy, a to z kolei korzystnie wpływa na ocenę strony przez algorytmy wyszukiwarek.

Co jest kluczem do zwiększenia czasu spędzanego w witrynie?

Oczywiście dodanie wartościowych treści. Tym razem nie będziemy się tym zajmować, gdyż o roli content marketingu i jego wpływie na SEO napisano już wiele. Uwzględnimy ten temat tylko w jednym, a jednak często zapominanym aspekcie.

Musimy w tym miejscu rozróżnić strony internetowe stworzone jedynie po to, aby zatrzymać użytkowników na witrynie (w celu oszukania algorytmów Google) od stron wartościowych, zawierających niesamowicie ciekawe i oryginalne treści, które przykuwają uwagę prawdziwych ludzi.

Tworząc content dla ludzi weźmy pod uwagę to, aby nie powstał „byle jaki” artykuł. Treść zamieszczana na stronie powinna być wartościowa. Równie ważna okazuje się być jej prezentacja, czyli to jak wygląda i co zawiera np. filmy, zdjęcia, infografiki. Także formatowanie samego tekstu może znacząco poprawić jego odbiór. Nagrodą za nasze starania w tym zakresie będzie spadek współczynnika odrzuceń, wzrost czasu przebywania na stronie oraz pozyskanie lojalnych i zadowolonych użytkowników, a także większy… zarobek.

Tip: Zastanów się, kiedy ostatnio spędziłeś na stronie 20 minut? Jaka to była strona, co sprawiło, że nie opuściłeś jej od razu? Dlaczego informacje, które tam znalazłeś, wydały Ci się na tyle ciekawe, abyś pozostał tam dłuższą chwilę?

Treść (pozyskany czas +5 sekund)

Tylko najwyższej jakości. To nie może być wyłącznie sztuka dla sztuki. Teksty muszą pochłonąć Twoich odbiorców/klientów. Jeśli nie masz pomysłu, zdradzimy Ci pewien sekret, który stosują najlepsi blogerzy na świecie.

Poszukaj top contentu u swoich konkurentów. Zobacz, co najczęściej czytają i shareują. Dodatkowo zbierz informacje z innych źródeł i po prostu napisz to lepiej. Jeżeli ich artykuł zawiera 10 tysięcy znaków, Ty napisz 15 tysięcy. Jeżeli podają 10 „sposobów na”, Ty daj 15. Jeżeli chcesz być długo najlepszy, to wskaż aż 100 rozwiązań i dodatkowo stwórz poradnik. Zaznacz, ile czasu zajmie użytkownikowi przeczytanie tekstu lub wstaw pasek postępu podczas przewijania artykułu. On na pewno to doceni.

Pisząc artykuł, zwróć uwagę na kilka bardzo istotnych czynników:

Tytuł

80% internautów czyta wyłącznie nagłówki, zatem muszą one przyciągać uwagę, np. grą słów lub interesującym, podchwytliwym pytaniem. Optymalny tytuł składa się z 35-60 znaków i zawiera frazę kluczową.

6 zasad pisania tytułów:

  1. Nie masz pomysłu na tytuł? Nie martw się. Stworzysz go podczas pisania lub na samym końcu.
  2. Przyciągaj liczbami. „10 złotych zasad marketingu” sprzedaje skuteczniej niż „Złote zasady marketingu”.
  3. Zadawaj pytania i sugeruj odpowiedzi np. „Czego potrzebuje Twoja firma i dlaczego pozycjonowania?”.
  4. Wejdź w rolę eksperta. Operuj faktami, analizami i powołuj się na autorytety np. „5 sposobów na to, aby Twój content marketing dojrzał. Poleca Larry Page z Google”.
  5. Nie bój się tytułów tabloidowych: „Rozbierz Google na 20 sposobów”.
  6. Sekret tkwi w prostocie. „Czy umiesz zastosować 20 trików marketingu internetowego niewyłapywanych przez Google, czyli przechytrzyć roboty?” nie brzmi zbyt zachęcająco.

Lead

Pierwszy akapit (300-500 znaków) powinien zawierać 80% treści – najważniejsze informacje, które zostaną rozwinięte w dalszej części tekstu. W nim znajdują się odpowiedzi na pytania: kto, co, gdzie, kiedy, jak, dlaczego, z jakim skutkiem. Można go delikatnie wyróżnić poprzez pogrubienie lub większą czcionką.

Rodzaje lidów:

  • Streszczający (odpowiedź na standardowe pytania)
  • Pojedynczy (eksponuje najistotniejszy fakt)
  • Dramatyczny (pełen ekspresji i emocji)
  • Cytat (przytoczenie czyjejś wypowiedzi, najczęściej kontrowersyjnej)
  • Opisowy (dłuższy, wprowadza w klimat, wyjaśnia okoliczności)
  • Prognozujący (zapowiedź reakcji, następstwo przyszłych wydarzeń)
  • Pytający (zawiera pytanie retoryczne)
  • Hasłowy (krótkie zdania lub równoważniki zdań)
  • Anegdotyczny (krótka, intrygująca ciekawostka)

Body

Pisząc tekst, stosujemy zasadę odwróconej piramidy – najważniejsze informacje należy podać na początku tekstu, w rozwinięciu szczegółowe, a na końcu poruszyć wątki poboczne.

Odwrócona piramida

Jeśli artykuł jest długi, to podziel go na krótsze fragmenty za pomocą śródtytułów. Pod każdym z nich umieść co najmniej 3 akapity zawierające po 500 znaków zwartego tekstu. Ostatni akapit (ok. 500 zn.) poświęć na podsumowanie, w którym przedstawisz wnioski i zachęcisz do nawiązania relacji, czyli dodania komentarza, udostępnienia, tweetowania itp. Czytelnicy ucieszą się, że ich doceniłeś i chętnie się zaangażują.

Aby tekst był bardziej przejrzysty i przyjemny w lekturze, warto zastosować wypunktowania i numeracje. Wypunktowanie stosujemy, gdy wszystkie wymienione elementy są równorzędne, a numerowanie, gdy potrzebujemy je uszeregować. Należy pamiętać o tym, aby podać linki do źródeł, z których korzystano.

Użyteczność/usability (pozyskany czas +5 sekund)

Upewnij się, że strona jest user-friendly. Warto zadbać o to już na etapie jej projektowania. Jeżeli ciężko odnaleźć się w strukturze Twojego sklepu, to znak, że musisz go przebudować.

Wyobraź sobie sklep, w którym alejki są tak rozmieszone, że potrzebujesz nawet kilku minut, aby dojść do swojego ulubionego działu. Po drodze spotykasz jeszcze nachalnych sprzedawców czy niechciane reklamy. Odechce Ci się zakupów, prawda? Tak właśnie klienci czują się na nieprawidłowo zbudowanej stronie sklepu internetowego.

Jednym z najczęstszych powodów utraty użytkowników jest niedziałająca strona lub jej wadliwe elementy. Upewnij się, czy stworzyłeś witrynę przyjazną dla użytkownika, zgodnie z zasadą 3 kroków, tj. czy w 3 kliknięciach dostaniesz się do każdej z podstron swojego sklepu. Sprawdź, czy strona ładuje się szybko, posiada wersję mobilną, a menu i linki nawigacyjne są jasne (łatwe w użyciu), czytelne i – przede wszystkim – czy działają.

Ważne, aby użytkownicy kierowani do konkretnych podstron wiedzieli, co się dzieje i dlaczego. Każda z podstron powinna mieć jasne wezwanie do działania „call to action” np. „Sprawdź”, „Zamów”, „Kup”. Istotne informacje o produktach lub kosztach dostawy powinny być wyeksponowane w takim miejscu, aby użytkownik nie miał problemu z ich odnalezieniem.

Video (pozyskany czas +120 sekund)

Znajdź film np. na YouTube powiązany z treścią, jaką tworzysz lub stwórz własne video. Umieść film pomiędzy ważnymi akapitami. Materiał filmowy powinien trwać co najmniej kilka minut. Może być to utwór pokrewny tematycznie, który umili czytanie tekstu, ale najlepiej, aby był to wykład autorytetu z branży.

Tip: Po publikacji napisz do tej osoby i podziękuj za inspirację. Niewykluczone, że umieści Twój artykuł np. na swoim Twitterze).

Prezentacja na stronie (pozyskany czas +60 sekund) np. slideshare

Jeżeli posiadasz swojego ebooka, możesz udostępnić pierwsze 10-15 stron i przy okazji zachęcić internautów do zakupu. Umieść następny artykuł pod zakończeniem wcześniejszego tekstu. Im bardziej interesujący będzie kolejny wpis, tym dłużej użytkownicy pozostaną na stronie. Zaprogramuj stronę tak, aby artykuły ładowały się cały czas, jeden pod drugim, po przewinięciu danego wpisu do końca.

Co jeszcze można zrobić?

  • Podcast do przesłuchania (pozyskany czas +180 sekund).
  • Przewijana galeria zdjęć z ciekawymi opisami (pozyskany czas +60 sekund).
  • Kilkustopniowa ankieta (pozyskany czas +30 sekund).
  • Linkowanie wewnętrzne (pozyskany czas +180 sekund) – artykuły powiązane, najpopularniejsze wpisy, tagi, linki do tematów na słowach kluczowych w treści.
  • Umieść przyciski do sharowania nie tylko na górnej części artykułu, ale także na zdjęciach w galerii (np. Pinterest).
  • Podziel artykuł na 2-3 części. Metoda ta nie jest lubiana i kojarzy się z kiepskiej jakości artykułami z portali plotkarskich, dlatego zostawiliśmy ją na koniec. Niemniej sprawdza się i prowadzi do zwiększenie czasu przebywania na stronie.

500 sekund – o tyle zwiększył się czas przebywania na stronie

Udało Ci się zastosować powyższe wskazówki na swojej stronie internetowej? Brawo! Sprawiłeś, że średni czas przebywania na niej wzrósł o 500 sekund. To ponad 8 minut!

Nawet jeśli nie wszystkie z nich udało się wprowadzić, możesz być pewny, że Google doceni Twoje starania i liczba odwiedzin Twojej strony wzrośnie, prezentowane przez Ciebie treści rozprzestrzenią się wirusowo w mediach społecznościowych, a dzięki zdobyciu naturalnych odnośników Twoja witryna osiągnie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Artykuł napisany na potrzeby magazynu Marketing w Praktyce (wydanie: sierpień 2015 r.)

2 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Dzieciakiija

    Jestem z Wami już 20 minut i zamierzam zostać dłużej! Bardzo ciekawa treść. A jednak cały czas mam wrażenie, że musi być coś jeszcze. Np. częstotliwość dodawania treści, ma znaczenie? Dodawać częściej słabsze treści czy skupić się na dobrych tekstach i zainwestować w nie czas?

    • 2
      Gabi Jakimik

      Wszystko należy wyważyć 🙂 Treści bez wątpienia muszą być wartościowe, ale równocześnie w miarę często publikowane – dla bloga powinien to być 1 (bądź więcej) wpisów w miesiącu.

+ Napisz komentarz