Od dzisiaj nowy czynnik rankingowy Google

Od dzisiaj nowy czynnik rankingowy Google


Już od dzisiaj, czyli od 10 stycznia 2017 roku, Google będzie brał pod uwagę nowy czynnik rankingowy, o czym pisaliśmy na naszym blogu już w sierpniu ubiegłego roku. Informacja ta pojawiła się na oficjalnym blogu Google z prawie pięciomiesięcznym wyprzedzeniem, dając webmasterom bardzo dużo czasu na dostosowanie swoich serwisów do nowego czynnika rankingowego. Dla tych, którzy jednak tego nie zrobili, dziś nadszedł ostatni moment na dokonanie zmian na swoich stronach.

Nowy czynnik rankingowy ma dotyczyć wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych. Jeżeli w tym momencie pojawił się na Twojej twarzy uśmiech i machnąłeś ręką myśląc, że w takim razie nie musisz się spieszyć lub nawet nie musisz nic robić, bo uważasz, że wyniki mobilne są znacznie mniej ważne niż „normalne” wyniki wyszukiwania dla desktopów, to jesteś w ogromnym błędzie. Liczba użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych rośnie z każdym miesiącem, a o czym pisaliśmy na naszym blogu, a w grudniu ubiegłego roku po raz pierwszy w historii liczba wyszukiwań na urządzeniach mobilnych przewyższyła liczbę wyszukiwań na komputerach typu desktop. Oznacza to, że najwyższy czas przestawić swoje myślenie i zacząć priorytetowo traktować właśnie wyniki mobilne.

Jest to tym bardziej istotne, że swoje podejście do indeksowania stron pod kątem użytkowników urządzeń mobilnych zaczyna zmieniać samo Google. W listopadzie ubiegłego roku na oficjalnym blogu Google pojawiła się informacja o „Mobile-first indexing”. Google informuje, że rozpoczęło testy nad wdrożeniem nowego podejścia do indeksowania stron internetowych. Obecnie w pierwszej kolejności pod uwagę brana jest zawartość serwisu prezentowana użytkownikom desktopów. W nowym podejściu Google ma najpierw brać pod uwagę treść prezentowaną użytkownikom urządzeń mobilnych i oceniać użyteczność serwisu dla użytkowników tych urządzeń. Jest to bardzo istotna zmiana, która spowoduje, że to jak serwis jest dostosowany dla urządzeń mobilnych i jaką treść im prezentuje, będzie miało wpływ na wszystkie wyniki wyszukiwania, także dla komputerów stacjonarnych. Może to być spowodowane choćby tym, że jeżeli np. użytkownicy mobilni otrzymują inną, bardziej okrojoną treść to prawdopodobnie Google zaindeksuje tylko tę krótszą wersję treści serwisu. Dlatego warto tworzyć przede wszystkim serwisy responsywne, dostosowujące swój wygląd do urządzenia, na którym są wyświetlane. Koniecznie trzeba także sprawdzić czy np. wersja mobilna serwisu nie jest blokowana w pliku robots.txt.

Google informuje co prawda, że wprowadzenie „mobile-first indexing” zajmie jeszcze sporo czasu, nie mniej jednak warto już dzisiaj dostosować do niego swój serwis aby być przygotowanym na zmiany, gdy już wejdą one w życie. Nie będzie to z pewnością zmarnowany czas biorąc pod uwagę fakt, że już dzisiaj większość użytkowników korzysta z wyszukiwarki Google na urządzeniach mobilnych.

Wracając do nowego czynnika rankingowego, który będzie brany pod uwagę przez Google już od dzisiaj, chciałbym krótko przypomnieć, czego ma on dotyczyć. Otóż czynnik ten ma obniżać pozycje w wynikach wyszukiwania tym serwisom, które wyświetlają inwazyjne, pełnoekranowe reklamy powodujące, że ich treści nie są łatwo dostępne na urządzeniach mobilnych. Mogą to być zarówno pop-up’y przykrywające treść serwisu, reklamy, które trzeba zamknąć, aby dostać się do treści strony, jak również reklamy znajdujące się w górnej treści serwisu, spychające jego główną treść w dół i zmuszające użytkownika do przewijania strony, aby się do tej treści dostać. Więcej szczegółów można znaleźć w artykule, w którym informowaliśmy o wprowadzeniu tego nowego czynnika rankingowego.

 

4 Komentarze

Dodaj własny
  1. 1
    Karina Kondraczuk

    Przede wszystkim taką stronę trzeba przygotować nie tylko dla Google, ale przede wszystkim dla naszych potencjalnych Klientów. Jeśli nie mamy strony przystosowanej pod mobile, to tak naprawdę tracimy Klienta i jest to często odsetek około 30%.

  2. 3
    Michał Tkocz

    Co w przypadku, gdy blok z tekstem znika (ze względu na UX) w wersji mobilnej, a pojawia się w wersji desktopowej lub przy danej rozdzielczości? Czy teraz administratorzy zaczną walić „seo tekstem” również na mobile?

    • 4
      Grzegorz Strzelczyk

      To zależy jak serwis jest zbudowany. Ogromną przewagę mają tutaj serwisy responsywne, gdzie ten sam serwis dostosowuje się do różnych urządzeń. W przypadku gdy mamy odrębny serwis mobilny, np. w subdomenie m.domena.pl, który prezentuje użytkownikom okrojone treści, istnieje poważne ryzyko, że zostaną wzięte pod uwagę, przy ocenie serwisu przez Google, tylko te uboższe treści z wersji mobilnej. Koniecznie trzeba pamiętać o zweryfikowaniu w GSC obu wersji serwisu oraz o stosowaniu tagu rel=”alternate” wskazującego pozostałe wersje serwisu.

+ Napisz komentarz