Frazy brandowe

Frazy brandowe


Śledząc statystyki strony internetowej w Google Analytics, często korzystamy z zakładki Słowa kluczowebezpłatne. Prezentowane są w niej frazy kluczowe, za pomocą których użytkownik trafił na naszą stronę. Wśród nich znajdują się takie, które zawierają brand (czyli nazwę marki/firmy), są to właśnie frazy brandowe.

Frazy brandowe często stanowią źródło najwyższej konwersji, dostarczając wysokiej jakości ruch. Dzieje się tak, ponieważ internauci, którzy wpisują określone zapytanie do wyszukiwarki, mają wiedzę na temat proponowanych produktów, czy też usług. Są to najczęściej:

  • stali klienci,
  • użytkownicy, którzy dokonali wstępnej analizy rynku, porównując ceny i zapoznając się z opiniami przedstawionymi w sieci,
  • osoby, którym polecono dany produkt/usługę.

Jest to grupa osób o którą warto zabiegać, ponieważ istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że właśnie ci użytkownicy dokonają zakupu lub skorzystają z usługi.

Kontrola nad wizerunkiem firmy oraz nad komunikacją z klientem

Ważne jest, aby użytkownik po wpisaniu w okno wyszukiwarki słów kluczowych zawierających brand, na pierwszym miejscu znalazł w wynikach wyszukiwania stronę internetową wskazanej firmy. Zaniedbanie działań w tym zakresie, może spowodować, że to nasi partnerzy biznesowi (dystrybutorzy, afilianci) zajmą pierwsze pozycje. Taka niekorzystna sytuacja może przyczynić się do utraty kontroli nad wizerunkiem firmy kreowanym w sieci oraz nad komunikacją z użytkownikiem.

Należy podkreślić, że pomimo rozpoznawalnej marki i niezaprzeczalnych praw do znaku towarowego, strona firmowa nie zawsze musi być na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Powodów może być wiele, chociażby lepiej wypozycjonowana strona dystrybutora, czy też serwisu na którym można oceniać dane produkty/usługi.

Prowadzenie spójnej strategii w Internecie, czyli działania kontrahentów pod kontrolą

Zajmując pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania na frazy brandowe, mamy możliwość kontrolowania przekazu marketingowego. Klientom dostarczamy te wiadomości, na których jako firmie, najbardziej nam zależy. Wiadomości zawarte u kontrahentów na temat produktu/usługi, mimo, że pozytywne mogą być nieaktualne lub niepełne – klient nie uzyska wtedy pełnowartościowej informacji o produkcie/usłudze, możliwe jest też, że zrezygnuje/nie skorzysta.

Pozycjonując się na frazy brandowe, mamy większą szansę znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, aniżeli partnerzy biznesowi. Taka sytuacja ułatwia prowadzenie spójnej strategii, dotyczącej produktu oraz daje kontrolę nad działaniami prowadzonymi przez kontrahentów.

Badania przeprowadzone przez m.in. Google, Enquiro czy też ComScore, potwierdzają zasadność wykorzystywania fraz brandowych w pozycjonowaniu.

Ważne dane:

83% – użytkowników, którzy pierwotnie podczas wyszukiwania używają słów generycznych (nie brandowych), podczas kolejnego zapytania korzystają z fraz brandowych
18% – wyszukań zawiera nazwę danej marki*

*[Compelling Consumer Connections – Search Builds Brands | Agency Leader of Google UK Dominic Allon|08-16-2008]

Rezygnacja ze słów zawierających brand może nie przynieść oczekiwanych wyników. Oszczędności uzyskane z tego tytułu, mogą być niewymierne w stosunku do następstw podjętej decyzji. Utrata kontroli nad wizerunkiem firmy oraz nad komunikacją z klientem, może bowiem niekorzystnie odbić się na wynikach finansowych firmy.

1 Komentarz

Dodaj własny
  1. 1
    Leszek LJM

    Czasami ciężko jest przeskoczyć w serpach jakieś katalogi o ugruntowanej pozycji, na których jest informacja o firmowej stronie…
    Niemniej jednak wiele firm zapomina o linkowaniu brandowym.

+ Napisz komentarz