preloader

"*" oznacza pola wymagane

Wypełnij formularz. Przygotujemy dla Ciebie bezpłatną wycenę!

*pole wymagane

agree*

Do czego służą i jak efektywnie używać nagłówków na stronach internetowych?

Do czego służą i jak efektywnie używać nagłówków na stronach internetowych?

Nagłówki na stronach internetowych są oznaczone w kodzie strony za pomocą znaczników h1,h2 aż do h6. Stosowane są przy wykonywaniu optymalizacji kodu strony dla lepszej widoczności w wyszukiwarkach, jak i dla uzyskania bardziej przejrzystej formy treści dla użytkowników – co najczęściej jest procesem równoległym.

W artykule opiszę zagadnienia związane z tym, w jaki sposób powinno się używać nagłówków na stronie, tak aby były one przyjazne i przejrzyste zarówno dla robotów wyszukiwarek jak i użytkowników odwiedzających stronę.

Do czego służą nagłówki?

Z punktu widzenia webmastera, czyli osoby zajmującej się wprowadzaniem treści na stronie nagłówki używane są do wyróżnienia istotnych elementów np. tytułów artykułów, nazw produktów na stronie z produktami, tytułów sekcji strony itp.

Jak wygląda hierarchia nagłówków?

Najważniejszym nagłówkiem dla wyszukiwarek jest ten zawarty w znaczniku h1, dalej nagłówek h2 będący mniej ważnym i tak po kolei do nagłówka ze znacznikiem h6. Oczywiście nie zawsze jest sens i potrzeba używania wszystkich sześciu znaczników w przedstawianiu treści na stronie, jednakże powinna być zachowana logiczna kontynuacja w ich stosowaniu (jeśli użyjemy h1 to następnym podrzędnym powinien być h2 itd.).

Nie należy również przesadzać w stosowaniu znacznika h1. Powinien on wystąpić jeśli istnieje logiczne uzasadnienie jego użycia, będące na przykład tytułem artykułu, działem strony czy też nazwą opisywanego produktu.

Jak postrzegane są nagłówki?

Patrząc przez pryzmat użytkownika – nagłówki są elementem, który występuje na stronie w postaci „dużej czcionki”, będącym najczęściej krótkim opisem treści pod nim zawartej. Można by zaryzykować porównanie z tytułem wiadomości e-mail.

Z perspektywy SEO nagłówki mają większe znaczenie. Są to elementy, na które roboty Google i innych wyszukiwarek, zwracają sporą uwagę przy określaniu słów kluczowych i „tematyki” strony. Dlatego warto zadbać o to, aby w nagłówku zawarte zostały słowa kluczowe związane z treścią strony.

Dobrym przykładem jest strona produktu w sklepie internetowym gdzie zamiast nazwy produktu jak na przykład: „Monitor LCD Sony 24 cale” występuje nagłówek o nazwie „Produkt numer 1028”. Szanse na to, że ktoś poszukujący monitora wpisze do wyszukiwarki zapytanie w postaci „Produkt numer 1028” jest znikoma.

Czy wielkość czcionki nagłówka ma znaczenie dla wyszukiwarek?

Wygląd czcionki nagłówka można dowolnie zmodyfikować za pomocą CSS, dla robotów wyszukiwarek istotny jest jedynie fakt, że nagłówki są opisane znacznikiem czy to h1 czy h2 itd. Plik, w którym opisujemy wygląd elementów na stronie za pomocą CSS jest najczęściej oddzielnym plikiem, na który roboty wyszukiwarek nie zwracają uwagi. Sama treść strony tak jak i znaczniki nagłówków są tym co biorą pod uwagę.

Gdzie umieścić nagłówki z perspektywy SEO?

Jest to najbardziej istotny aspekt patrząc z perspektywy SEO – miejsce, w którym nagłówki są umieszczone. Najczęściej nagłówek h1 pełni rolę tytułu artykułu i jest zawarty na samym jego początku. Kolejne nagłówki jak h2 i h3 z reguły umieszczane są do wyodrębnienia sekcji artykułu czy bardziej istotnych sekcji strony. Nie ma potrzeby wykorzystywania wszystkich znaczników aż do h6 jeśli nie wymaga tego sama treść na stronie.

Często bywa również tak, że system CMS obsługuje tylko znaczniki h1,h2,h3 ignorując pozostałe.

Nagłówek h1 powinien znajdować się na początku artykułu jako jego tytuł, powinien również zawierać główne słowa kluczowe. Nagłówki h2 i h3 powinny być stosowane już wewnątrz treści artykułu jako tytuł paragrafu, powinny zawierać słowa kluczowe – mogą być to drugorzędne bardziej złożone frazy kluczowe. Oczywiście zawsze należy pamiętać o tym aby nagłówki były adekwatne do samej treści strony i były swoistym tytułem dla odpowiadających im sekcji strony.

W CMS takim jak WordPress, nagłówki h2 i h3 stosowana są w menu bocznym strony (tzw. sidebar). Takie zastosowanie również jest dobre i pomaga robotom wyszukiwarki „zrozumieć” treść strony.

Jak efektywnie używać nagłówków?

Przede wszystkim z umiarem 😉 Nagłówki mają służyć użytkownikom odwiedzającym stronę, pozwalają im na zapoznanie się z tematyką danej podstrony. Warto zawierać w nagłówkach odpowiednie słowa kluczowe, wskazując również w ten sposób robotom wyszukiwarek frazy, na które powinny „zwrócić uwagę”. Tak jak ze wszystkim w życiu należy pamiętać o umiarze, nie należy przesadzać z ilością znaczników nagłówków na stronie. Warto też pamiętać o tym aby być konsekwentnym co do ich używania na każdej podstronie witryny.

Biorąc pod uwagę względy estetyczne warto również pamiętać o tym, że wygląd czcionki nagłówka może być dowolnie modyfikowany za pomocą CSS.

5
Komentarze
Dodaj własny
  1. 1

    „Przede wszystkim z umiarem ;-)”

    czy okraszenie wszystkiego nagłówkami H2 to stosowanie z umiarem? na tej stronie tytuł ma H1, cała reszta nagłówków to H2 – nic poniżej… to umiar?
    chodziło o umiar ilościowy (nie więcej niż 15 H2) czy udziałowy (nie więcej niż 1 H2 na każde 3 H3)?

  2. 2

    Jeśli chodzi konkretnie o nagłówek h1 , nie powtarzałbym go więcej niż raz – powinien on być głównym nagłówkiem na danej stronie.

    Analizując kod strony tego wpisu nagłówek h2 jest powtórzony 6 razy opisując logicznie równorzędne elementy strony.

    Mówiąc o u umiarze mam na myśli, przykładowo – nie oznaczanie nagłówkiem h3 miesięcy w sekcji Archiwum.

  3. 3

    pomocny artykuł ale gdzie modyfikować te nagłówki??

  4. 4

    tak dla odświeżenia informacji porcja nieco świeższych danych. W sumie niewiele się zmienia bo nadal jak widać nagłówki odgrywają dość istotną rolę http://alterweb.pl/-zasadnosc-uzycia-naglowkow-w-seo

  5. 5

    Super, właśnie się zastanawiałem czy czcionka (wielkość) naglówka ma znaczenie.

+
Napisz komentarz
Współadministratorami danych osobowych są: Semergy sp. z o.o. sp. k., Artefakt sp. z o.o. sp. k., Semahead sp. z o.o. sp. k., Grupa Tense Polska sp. z o.o. sp. k., Widzialni.pl sp. z o.o. sp. k. Sprzeciw wobec przetwarzania danych możesz złożyć w każdym momencie poprzez kontakt z Administratorem lub Doradcą Klienta, który skontaktował się z Tobą w celu przedstawienia zamówionej wyceny. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych znajduje się w polityce prywatności.
Pełna treść polityki prywatnościRegulamin strony